WZT-2

Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2

Wrocław, REKON 2019 – Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych im. gen. Jakuba Jasińskiego

Jest to bardzo oryginalna polska koncepcja wozu zabezpieczenia technicznego. Stanowi kontynuację wozów polskiej konstrukcji z rodziny WZT, opartych o podwozie gąsienicowe czołgu średniego rodziny T-55. Pomimo 40-letniej konstrukcji nadal spełnia on pewne wymagania NATO stawiane przed pojazdami WZT/ARV w swojej klasie. Z założenia przeznaczony jest do zabezpieczenia technicznego czołgów średnich z rodziny T-55/T-55A oraz T-72, jednak w praktyce używa się go również do zabezpieczenia remontów czołgów podstawowych PT-91 oraz niemieckich czołgów podstawowych Leopardów 2A4, znajdujących się na stanie Wojska Polskiego. WZT-2 jest nadal w Wojsku Polskim najpowszechniej używanym ciężkim gąsienicowym wozem zabezpieczenia technicznego.

Niezależnie od wykonywania zadań podstawowych, ciągnik/wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2 jest niezbędnym elementem pomocniczym w trakcie przeprawy czołgów po dnie przeszkód wodnych. Ponadto może być używany jako środek obserwacji pola walki i dowodzenia grupami remontowo-ewakuacyjnymi.

Warszawa, wóz WZT-2 w służbie polskiego kolejnictwa

Charakterystyka wozu

Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2 jest szybkobieżnym pojazdem opancerzonym, zbudowanym na podwoziu czołgu średnim T-55A, przeznaczonym do ewakuacji oraz udzielania pierwszej pomocy technicznej pojazdom gąsienicowym uszkodzonym na polu walki, wykonywania prac montażowo-demontażowych z wykorzystaniem żurawia, wykonywania prac ziemnych, wykonywania remontów pojazdów, a także udzielania załogom wozów bojowych pierwszej pomocy medycznej i ewakuacji rannych z pola walki (3 rannych w pozycji leżącej). Po przygotowaniu pojazd ten może pokonywać przeszkody wodne po dnie. Prędkość jazdy podczas holowania uszkodzonego sprzętu wynosi 15 km/h.

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka\

Opole, Poligon Winów – Operacja Tarcza 2024

Ograniczenia techniczne wozów WZT-2

  • Ze względu na swój stosunkowo małą masę wozu, wynoszącą 34 000 kg, nadaje się do holowania pojazdów o masie nie większej niż do 40 000 kg

  • Prędkość maksymalna wozu jest zbyt mała, przez co możliwości zabezpieczenia technicznego pododdziałów wyposażonych w szybszy sprzęt są ograniczone

Wyposażenie wozu zabezpieczenia technicznego WZT-2

  • dwie radiostacje pokładowe typu R-123M

  • telefon wewnętrzny (interkom) typu R-124

  • dźwig uruchamiany hydraulicznie (z napędem, prowadzonym od silnika wozu)

  • wyciągarka (o maksymalnej sile uciągu 750 kN)

  • spychacz-lemiesz

  • zestaw do jazdy podczas głębokiego brodzenia

  • spawarka elektryczna

  • urządzenia do spawania gazowego

  • układ przeciwpożarowy

  • układ ochrony przed bronią masowego rażenia typu ABC

  • termiczna aparatura dymotwórcza

  • rentgenometr

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

  • Państwo – Polska Rzeczpospolita Ludowa/III Rzeczpospolita Polska

  • Projekt wozu – OBRUM Gliwice

  • Producent wozu – Bumar-Łabędy, Gliwice

  • Typ pojazdu – wóz zabezpieczenia technicznego

  • Trakcja wozu – gąsienicowa

  • Załoga wozu – czterech żołnierzy (dowódca, kierowca-mechanik, dwóch operatorów-specjalistów), w razie potrzeby – trzech rannych żołnierzy na noszach

  • Prototypy wozu – 1973 rok

  • Produkcja seryjna wozu – lata 1973-1992

  • Liczba wyprodukowanych egzemplarzy – prawie 600 wozów, z czego 330 egzemplarzy trafiło na wyposażenie jednostek Wojska Polskiego

  • Napęd wozu – 12-cylindrowy silnik wysokoprężny W-55W o pojemności 38 880 cm3, chłodzony wodą o mocy 591 KM (441 kW)

  • Transmisja wozu – mechaniczna

  • Wymiary konstrukcji:

  • Długość – 6450 mm

  • Szerokość – 3270 mm

  • Prześwit kadłuba – 420 mm

  • Masa bojowa pojazdu – 34 000 kg

  • Moc jednostkowa wozu – 17,4 KM/t (13 kW/t)

  • Osiągi pojazdu:

  • Prędkość maksymalna – 50 km/h

  • Zasięg maksymalny pojazdu – 465 km

  • Pokonywanie przeszkód terenowych:

  • Brodzenie – do głębokości 1400 mm

  • Rowy/okopy – do szerokości 2700 mm

  • Ścianki – do wysokości 800 mm

  • Uzbrojenie wozu:

  • Wielkokalibrowy karabin maszynowy DSzK kalibru 12,7 mm

  • Ręczny granatnik przeciwpancerny RPG-7

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka

Wrocław, REKON 2019 – Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych im. gen. Jakuba Jasińskiego

Użycie

Z ogólnej liczby prawie 600 wyprodukowanych egzemplarzy, do struktur Wojska Polskiego w latach 1973-1992 dostarczono w sumie ponad 330 wozów zabezpieczenia technicznego typu WZT-2 (z czego większość w latach 1984-1988). Od roku 2004 w czynnej służbie w Wojsku Polskim pozostawało jeszcze 80 egzemplarzy wozów WZT-2. Ponadto część wozów zabezpieczenia technicznego eksploatowana jest przez Kolejowe Ratownictwo Techniczne, a także stanowi prywatną własność osób, które zakupiły je od wojska. Dziś, w 2025 roku WZT-2 nadal stanowi najliczniejszy pancerny pojazd ratowniczy na służbie Wojska Polskiego

Użytkownicy

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka

Wrocław, REKON 2024 – Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych im. gen. Jakuba Jasińskiego

Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2 był także stosunkowo atrakcyjnym towarem eksportowym. Wiele zostało zakupionych przez inne kraje lub zostały wyprodukowane w nich na licencji.

  • Indie: zakupionych zostało 196 egzemplarzy pojazdów,

  • Irak

  • Wojsko Polskie

  • PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., na wyposażeniu Kolejowego Ratownictwa Technicznego

  • Jugosławia

  • Serbia, która po rozpadzie Jugosławii, nieznana liczba pojazdów trafiła do armii serbskiej

Bibliografia

  1. Tomasz Szulc, T-55 produkowane i modernizowane poza ZSRR, Czasopismo Wojsko i Technika Historia Numer Specjalny 5/2018, ZBiAM, Warszawa

  2. Janusz Magnuski, Wozy Bojowe LWP 1943-1983, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Wydanie I, Warszawa 1984 rok

  3. Tomasz Szczerbicki, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego, Wydawnictwo VESPER Wydanie I, Poznań 2014 rok

  4. Tomasz Szczerbicki, Czołgi i Samobieżne Działa Pancerne Wojska Polskiego 1919-2016, Wydawnictwo VESPER Wydanie I, Poznań 2017 rok

  5. Jerzy Kajetanowicz, Prace nad rozwojem sprzętu pancernego w Polsce lat 1955-1990, Czasopismo Poligon Nr. 5/2010, Magnum-X, Warszawa

  6. https://pl.wikipedia.org/wiki/WZT-2

24 listopada 2020

Ostatnia aktualizacja 1 tydzień

image_pdfimage_printDrukuj
Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments