Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2
Wrocław, REKON 2019 – Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych im. gen. Jakuba Jasińskiego
Jest to bardzo oryginalna polska koncepcja wozu zabezpieczenia technicznego. Stanowi kontynuację wozów polskiej konstrukcji z rodziny WZT, opartych o podwozie gąsienicowe czołgu średniego rodziny T-55. Pomimo 40-letniej konstrukcji nadal spełnia on pewne wymagania NATO stawiane przed pojazdami WZT/ARV w swojej klasie. Z założenia przeznaczony jest do zabezpieczenia technicznego czołgów średnich z rodziny T-55/T-55A oraz T-72, jednak w praktyce używa się go również do zabezpieczenia remontów czołgów podstawowych PT-91 oraz niemieckich czołgów podstawowych Leopardów 2A4, znajdujących się na stanie Wojska Polskiego. WZT-2 jest nadal w Wojsku Polskim najpowszechniej używanym ciężkim gąsienicowym wozem zabezpieczenia technicznego.
Niezależnie od wykonywania zadań podstawowych, ciągnik/wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2 jest niezbędnym elementem pomocniczym w trakcie przeprawy czołgów po dnie przeszkód wodnych. Ponadto może być używany jako środek obserwacji pola walki i dowodzenia grupami remontowo-ewakuacyjnymi.
Warszawa, wóz WZT-2 w służbie polskiego kolejnictwa
Charakterystyka wozu
Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2 jest szybkobieżnym pojazdem opancerzonym, zbudowanym na podwoziu czołgu średnim T-55A, przeznaczonym do ewakuacji oraz udzielania pierwszej pomocy technicznej pojazdom gąsienicowym uszkodzonym na polu walki, wykonywania prac montażowo-demontażowych z wykorzystaniem żurawia, wykonywania prac ziemnych, wykonywania remontów pojazdów, a także udzielania załogom wozów bojowych pierwszej pomocy medycznej i ewakuacji rannych z pola walki (3 rannych w pozycji leżącej). Po przygotowaniu pojazd ten może pokonywać przeszkody wodne po dnie. Prędkość jazdy podczas holowania uszkodzonego sprzętu wynosi 15 km/h.
Autor – zdjęcia: Dawid Kalka\
Opole, Poligon Winów – Operacja Tarcza 2024
Ograniczenia techniczne wozów WZT-2
-
Ze względu na swój stosunkowo małą masę wozu, wynoszącą 34 000 kg, nadaje się do holowania pojazdów o masie nie większej niż do 40 000 kg
-
Prędkość maksymalna wozu jest zbyt mała, przez co możliwości zabezpieczenia technicznego pododdziałów wyposażonych w szybszy sprzęt są ograniczone
Wyposażenie wozu zabezpieczenia technicznego WZT-2
-
dwie radiostacje pokładowe typu R-123M
-
telefon wewnętrzny (interkom) typu R-124
-
dźwig uruchamiany hydraulicznie (z napędem, prowadzonym od silnika wozu)
-
wyciągarka (o maksymalnej sile uciągu 750 kN)
-
spychacz-lemiesz
-
zestaw do jazdy podczas głębokiego brodzenia
-
spawarka elektryczna
-
urządzenia do spawania gazowego
-
układ przeciwpożarowy
-
układ ochrony przed bronią masowego rażenia typu ABC
-
termiczna aparatura dymotwórcza
-
rentgenometr
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
-
Państwo – Polska Rzeczpospolita Ludowa/III Rzeczpospolita Polska
-
Projekt wozu – OBRUM Gliwice
-
Producent wozu – Bumar-Łabędy, Gliwice
-
Typ pojazdu – wóz zabezpieczenia technicznego
-
Trakcja wozu – gąsienicowa
-
Załoga wozu – czterech żołnierzy (dowódca, kierowca-mechanik, dwóch operatorów-specjalistów), w razie potrzeby – trzech rannych żołnierzy na noszach
-
Prototypy wozu – 1973 rok
-
Produkcja seryjna wozu – lata 1973-1992
-
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy – prawie 600 wozów, z czego 330 egzemplarzy trafiło na wyposażenie jednostek Wojska Polskiego
-
Napęd wozu – 12-cylindrowy silnik wysokoprężny W-55W o pojemności 38 880 cm3, chłodzony wodą o mocy 591 KM (441 kW)
-
Transmisja wozu – mechaniczna
-
Wymiary konstrukcji:
-
Długość – 6450 mm
-
Szerokość – 3270 mm
-
Prześwit kadłuba – 420 mm
-
Masa bojowa pojazdu – 34 000 kg
-
Moc jednostkowa wozu – 17,4 KM/t (13 kW/t)
-
Osiągi pojazdu:
-
Prędkość maksymalna – 50 km/h
-
Zasięg maksymalny pojazdu – 465 km
-
Pokonywanie przeszkód terenowych:
-
Brodzenie – do głębokości 1400 mm
-
Rowy/okopy – do szerokości 2700 mm
-
Ścianki – do wysokości 800 mm
-
Uzbrojenie wozu:
-
Wielkokalibrowy karabin maszynowy DSzK kalibru 12,7 mm
-
Ręczny granatnik przeciwpancerny RPG-7
Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Wrocław, REKON 2019 – Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych im. gen. Jakuba Jasińskiego
Użycie
Z ogólnej liczby prawie 600 wyprodukowanych egzemplarzy, do struktur Wojska Polskiego w latach 1973-1992 dostarczono w sumie ponad 330 wozów zabezpieczenia technicznego typu WZT-2 (z czego większość w latach 1984-1988). Od roku 2004 w czynnej służbie w Wojsku Polskim pozostawało jeszcze 80 egzemplarzy wozów WZT-2. Ponadto część wozów zabezpieczenia technicznego eksploatowana jest przez Kolejowe Ratownictwo Techniczne, a także stanowi prywatną własność osób, które zakupiły je od wojska. Dziś, w 2025 roku WZT-2 nadal stanowi najliczniejszy pancerny pojazd ratowniczy na służbie Wojska Polskiego
Użytkownicy
Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Wrocław, REKON 2024 – Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych im. gen. Jakuba Jasińskiego
Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2 był także stosunkowo atrakcyjnym towarem eksportowym. Wiele zostało zakupionych przez inne kraje lub zostały wyprodukowane w nich na licencji.
-
Indie: zakupionych zostało 196 egzemplarzy pojazdów,
-
Irak
-
Wojsko Polskie
-
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., na wyposażeniu Kolejowego Ratownictwa Technicznego
-
Jugosławia
-
Serbia, która po rozpadzie Jugosławii, nieznana liczba pojazdów trafiła do armii serbskiej
Bibliografia
-
Tomasz Szulc, T-55 produkowane i modernizowane poza ZSRR, Czasopismo Wojsko i Technika Historia Numer Specjalny 5/2018, ZBiAM, Warszawa
-
Janusz Magnuski, Wozy Bojowe LWP 1943-1983, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Wydanie I, Warszawa 1984 rok
-
Tomasz Szczerbicki, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego, Wydawnictwo VESPER Wydanie I, Poznań 2014 rok
-
Tomasz Szczerbicki, Czołgi i Samobieżne Działa Pancerne Wojska Polskiego 1919-2016, Wydawnictwo VESPER Wydanie I, Poznań 2017 rok
-
Jerzy Kajetanowicz, Prace nad rozwojem sprzętu pancernego w Polsce lat 1955-1990, Czasopismo Poligon Nr. 5/2010, Magnum-X, Warszawa
-
https://pl.wikipedia.org/wiki/WZT-2
24 listopada 2020
Ostatnia aktualizacja 1 tydzień