Gąsienicowy ciągnik artyleryjski Mazur-D350
Opole, Operacja Tarcza 2024 – Poligon Winów
Podczas II Wojny Światowej nastąpiła gwałtowna mechanizacja i motoryzacja armii. Zaprzęgi konne zastąpione zostały przez ciężarówki i ciągniki na podwoziach gąsienicowych oraz półgąsienicowych. Odtwarzane po wojnie Wojsko Polskie otrzymało z różnych źródeł wiele tego typu ciągników. Jednak w latach 50.-tych XX wieku potrzebny był nowy pojazd. W odpowiedzi na zapotrzebowanie wojska opracowano w Zakładach Mechanicznych w Łabędach ciągnik artyleryjski Mazur D-350.
Historia konstrukcji
Wojsko Polskie po 1945 roku miało na swoim wyposażeniu wiele różnych typów ciągników artyleryjskich na podwoziach gąsienicowych. Były to zarówno pojazdy radzieckie, m.in. Ja-12 jak i pozyskane w ramach Lend-Lease pojazdy amerykańskie. Ze względu na potrzebę odbudowania jednostek i szybką rozbudowę potencjału, równolegle wykorzystywano wszystkie dostępne pojazdy.
Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Opole, Operacja Tarcza 2024 – Poligon Winów
Chaos w posiadanym parku maszynowym był akceptowany z powodu olbrzymiego zapotrzebowania na ciągniki artyleryjskie i równocześnie braku możliwości rozpoczęcia własnej produkcji takich pojazdów w dopiero odbudowywanych zakładach. Częściowo problem rozwiązało wprowadzenie do eksploatacji produkowanych w Polsce ciężarówek FSC Lublin 51 (licencyjny GAZ-51) oraz Star 20 i Star 21. Pojazdy te nie nadawały się jednak do holowania ciężkich dział oraz haubic w terenie.
Na początku lat 50.-tych XX wieku zaczęto więc rozważać pomysł opracowania w kraju uniwersalnego ciągnika artyleryjskiego na podwoziu półgąsienicowym. Projekt ostatecznie nie został zrealizowany, ale nie porzucono planów opracowania własnego ciągnika. W połowie lat 50.-tych XX wieku powrócono do pomysłu, ale tym razem pojazd miał otrzymać podwozie gąsienicowe.
Ciągnik artyleryjski Mazur
Prace projektowe nad ciągnikiem artyleryjskim na podwoziu gąsienicowym rozpoczęto w 1956 roku w Zakładach Mechanicznych w Łabędach. Aby maksymalnie ułatwić eksploatację pojazdu, podjęto decyzję o zunifikowaniu go z czołgiem T-54A, którego licencję Polska zakupiła 15 lipca 1955 roku. Dwa pierwsze prototypy ciągnika opracowano w 1957 roku i oznaczono jako ACS Mazur D-300. Aż 75% podzespołów było zunifikowanych z T-54A.
Warszawa, Defilada – ciągnik holuje 152 mm armato-haubicę MŁ-20
Na podstawie przeprowadzonych testów, w 1958 roku zbudowano dwa kolejne prototypy, które poddano intensywnym testom. Po ich zakończeniu, oraz wprowadzeniu stosownych poprawek, pojazd został zatwierdzony do produkcji pod oznaczeniem Mazur D-350. Aby przyśpieszyć produkcję, poszczególne elementy konstrukcji wytwarzano w kilku zakładach. Podwozie i zawieszenie powstawały w Hucie Stalowa Wola, silniki w PZL Wola, a nadwozie, układ przeniesienia napędu i koła nośna wytwarzano w Łabędach, gdzie miał również miejsce finalny montaż pojazdów.
Produkcja ciągników ruszyła pełną parą w 1959 roku lub 1960 roku i trwała dwa lata do 1961 roku (źródła nie są zgodne pod tym względem i w niektórych opracowaniach podawany jest rok 1960, jako zakończenie produkcji). W tym czasie powstało około 1000 ciągników Mazur D-350. Powodem przerwania produkcji była zatwierdzenie przez władze Związku Radzieckiego ciągnika ATS-59 jako podstawowego ciągnika artyleryjskiego dla wszystkich armii Układu Warszawskiego. Produkcję tego pojazdu ulokowano w Polsce. W tej sytuacji wytwarzanie konkurencyjnego, według Rosjan gorszego ciągnika nie miało sensu.
Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Skarżysko-Kamienna, Muzeum im. Orła Białego
Mimo to Mazury pozostały w jednostkach liniowych do końca lat 70.-tych XX wieku Wykorzystywano je zarówno w roli ciągników jak i pojazdów ewakuacyjnych, czy też transportowych. Na początku lat 60.-tych XX wieku około 218 ciągników sprzedano Czechosłowacji. Nieznana liczba pojazdów została również przekazana armii Północnego Wietnamu, jednak ich los nie jest do końca znany. Gdy produkcja ciągników ATS-59 pozwoliła na całkowite zastąpienie innych pojazdów w linii, również Mazury zostały wycofane z eksploatacji. Większość z nich zezłomowano, ale pewną liczbę pojazdów przekazano służbie leśnej oraz kolei, a z czasem niektóre trafiły również w prywatne ręce oraz do muzeów.
Siła pociągowa na haku wynosiła 12,5 ton, maksymalna masa przyczepy 25 ton.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
-
Państwo: Rzeczpospolita Polska Ludowa
-
Typ pojazdu: ciągnik artyleryjski
-
Trakcja: gąsienicowa
-
Załoga: kierowca/mechanik + obsługa działa (1+8)
-
Prototypy: 1957-1958
-
Produkcja: 1958-1961
-
Silnik: jeden silnik wysokoprężny, 4-suwowy, 12-cylindrowy W-54 o mocy 350 KM przy 1800 obr./min.
-
Transmisja: mechaniczna
-
Długość: 5810 mm
-
Szerokość: 2890 mm
-
Wysokość: 2690 mm
-
Prześwit: 460 mm
-
Masa: 13 500 kg bojowa, 12 500 kg ładowność skrzyni ładunkowej, 25 000 kg masa holowanej przyczepy lub działa
-
Prędkość: 53 km/h (droga bita)
-
Zasięg: maksymalnie do 490 km (z ładunkiem i przyczepą)
-
Brody o głębokości: 800 mm
-
Kąt podjazdu: 30 stopni
-
Przechył boczny: 35 stopni
-
Użytkownicy:
-
Polska, Czechosłowacja, Wietnam Północny
Ciągnik D-350 Mazur armii czechosłowackiej, 1972 rok
Bibliografia
-
Tomasz Szczerbicki, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego, Wydawnictwo VESPER Wydanie I, Poznań 2014 rok
-
Jerzy Modrzewski, Encyklopedia techniki wojskowej, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1987 rok
-
https://www.smartage.pl/polski-ciagnik-artyleryjski-mazur-d-350/
4 lipca 2020
Ostatnia aktualizacja 3 tygodnie