Kołowy opancerzony pojazd BATT UMG
BATT UMG jest bojowym opancerzonym pojazdem produkowanym przez amerykańskie przedsiębiorstwo TAG. Pojazd jest wyposażony w systemy nadzoru i łączność na poziomie wojskowym.
BATT UMG jest gotowy do misji i jest regularnie wyposażony w wojskowe systemy nadzoru i komunikacji. Wspierając szeroką gamę typów misji, BATT UMG jest powszechnie spotykany w następujących branżach: siły specjalne, egzekwowanie prawa, bezpieczeństwo wewnętrzne, patrole graniczne i inne konflikty zbrojne. BATT UMG może być również wyposażony do spełniania następujących ról: transport wojsk, centrum dowodzenia i kontroli, transport VIP i jako opancerzone centrum medyczne.
Wóz BATT UMG dostarczony ze Stanów Zjednoczonych siłom zbrojnym Ukrainy
Pojazd jest zbudowany na dostępnej na rynku platformie cywilnej i zmodyfikowany tak, aby spełniał najwyższe standardy przetrwania w strefach konfliktu. The Armored Group zapewnia wszystkie poziomy ochrony opancerzenia, w tym CEN, NSA, NIJ, UL i VPAM.
Podwozie pojazdu jest oparte na samochodzie ciężarowym Forda F-550, co daje wozom BATT UMG możliwość dostępu do jednej z największych na świecie międzynarodowych sieci dystrybucji części zamiennych, dzięki czemu pojazd opancerzony może być serwisowany w najbardziej odległych częściach świata.
BATT UMG jest pojazdem wielozadaniowym z napędem kołowym typu 4×4. Może wykonywać szeroki zakres zadań, od przewożenia żołnierzy po ewakuację medyczną. W zależności od konfiguracji siedzisk w kabinie wariantu furgon może być przewożonych od ośmiu do dziesięciu żołnierzy, z czego dwóch stanowi załogę wozu. Standardowe opancerzenie osiąga 1 poziom odporności według STANAG 4569, ale może zostać podniesione do poziomu 2 pod względem osłony balistycznej oraz 2A/2B w zakresie odporności przeciwminowej. Konstrukcja BATT UMG bazuje na podwoziu Forda F-550 Super Duty.
Pojazdy te są produkowane także w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a także wysłane przez Stany Zjednoczone i Republikę Federalną Niemiec jako wsparcie wojskowe dla sił zbrojnych Ukrainy.
Wóz wyprodukowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich
Poziom ochrony balistycznej STANAG 4569
-
Poziom I
-
Ostrzał:
-
pociski karabinowe 7,62 × 51 mm NATO (M80) z odległości 30 m
-
pociski karabinowe 5,56 × 45 NATO (SS109 lub M193) z odległości 30 m
-
Odłamki:
-
opcjonalny poziom ochrony: odłamki wielkości 20 mm (detonacja 155 mm odłamkowego pocisku artyleryjskiego) odpalone na dystansie 100 m
-
Wybuchy:
-
granaty ręczne, niewybuchy subamunicji, inne małe przeciwpiechotne ładunki wybuchowe – detonacja pod kadłubem pojazdu
-
Poziom II
-
Ostrzał:
-
pociski 7,62 × 39 mm przeciwpancerno-zapalające (BZ) z odległości 30 m
-
Odłamki:
-
opcjonalny poziom ochrony: odłamki wielkości 20 mm (detonacja 155 mm odłamkowego pocisku artyleryjskiego) odpalone na dystansie 80 m
-
Wybuchy:
-
6-kilogramowy ładunek wybuchowy lub mina przeciwpancerna:
-
poziom IIa – eksplozja pod dowolnym kołem lub pod gąsienicą pojazdu
-
poziom IIb – eksplozja pod centrum kadłuba pojazdu
Zastosowanie wozu
-
Transportu żołnierzy
-
Pełnienia roli mobilnego centrum dowodzenia
-
Ewakuacji medycznej
-
Ochrony VIP-ów
Podczas targów World Defense Show 2024 w Arabii Saudyjskiej firma The Armored Group (TAG) zaprezentowała cieszący się coraz większą popularnością pojazd opancerzony BATT UMG w wersji pick-up. Wozy te są produkowane m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Pojazdy BATT UMG w ostatnich latach zwiększyły swoją rozpoznawalność z racji na służbę na Ukrainie w walkach z Rosjanami od 2022 roku. Ich dostawy trwają, zatem producent zyskuje darmową reklamę (chociaż niedługo to może się zmienić). Z racji na cenę wynoszącą około 230 tys. dolarów za sztukę wozy te są atrakcyjną finansowo propozycją nie tylko dla sił zbrojnych krajów o skromnym budżecie, ale także służb porządkowych. Pojawienie się jednego UMG na targach WDS24 nie budzi więc zdziwienia, zwłaszcza jeżeli weźmie się pod uwagę, że pojazdy te są produkowane m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Na WDS24 zaprezentowano wóz był w wersji pick-up (zazwyczaj widuje się je w wersji transportera opancerzonego z karoserią furgon) oraz z opancerzoną osłoną obrotnicy, gdzie można umieścić różnego typu karabiny maszynowe.
Na wyposażeniu sił zbrojnych Ukrainy
Szyby przednie i boczne osłonięto dodatkową siatką, która ma na celu podwyższenie odporności na ataki amunicją krążącą. Wóz w takiej konfiguracji może wykonywać np. zadania patrolowe, wykorzystując przestrzeń ładunkową do przewożenia dodatkowych systemów rozpoznawczych, choćby w postaci bezzałogowców. To wpisuje się zapotrzebowanie państw regionu na wielozadaniowe pojazdy opancerzone. Na marginesie, wozy wyprodukowane w ZEA zarekwirowano w czasie misji IRINI mającej na celu zapobieżenie dostawom broni do Libii. Nad losem tych pojazdów obecnie trwają rozmowy, które mogą zdecydować m.in. o ich przekazaniu Ukrainie.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
-
Długość wozu – 6015 mm
-
Szerokość wozu – 2317 mm
-
Wysokość wozu – 2418 mm
-
Prześwit kadłuba – 356 mm
-
Masa Własna wozu – 10 100 kg
-
Ładowność maksymalna wozu – 1600 kg
-
Dopuszczalna masa całkowita – 11 700 kg
-
Zastosowany silnik – Ford V8, pojemność 6,7 litra
-
Moc silnika – 330 KM
-
Skrzynia biegów – 6-biegowej automatycznej przekładni, a także 2-biegowej skrzyni rozdzielczej, która przekazuje moment obrotowy na 2 lub 4 koła. W pojeździe zastosowano wzmocnione, przystosowane do montażu centralnego układu pompowania opon (CTIS) mosty napędowe z pojedynczymi kołami
-
Resorowanie – za resorowanie odpowiadają sprężyny śrubowe i amortyzatory hydrauliczne
-
Prędkość maksymalna na utwardzonych drogach – do 100 km/h
-
Pokonywanie przeszkód terenowych:
-
Wzniesienia pod kątem – do 60 stopni
-
Zbocza pod kątem – do 30 stopni
-
Brodzenie do głębokości – do 900 mm
Bibliografia
-
https://www.armoredcars.com/vehicles/batt-umg/
-
https://defence24.pl/wojna-na-ukrainie-raport-specjalny-defence24/nowy-pakiet-niemieckiej-pomocy-dla-ukrainy-dostarczony
-
https://historia.org.pl/2022/06/11/batt-umg-od-tag-opancerzony-pojazd-na-podwoziu-forda/
-
https://defence24.pl/wojna-na-ukrainie-raport-specjalny-defence24/niemcy-przekazali-ukrainie-wybrakowane-i-przeplacone-pojazdy-komentarz
-
https://defence24.pl/przemysl/bliskowschodni-mrap-z-bagazem-doswiadczen-z-ukrainy