WSK SBLim-2A

Samolot obserwacyjny i korygowania ognia artylerii WSK SBLim-2A

Egzemplarz: WSK SBLim-2A 27004 (2004) – I Klucz 1. Eskadra Rozpoznawcza, 7. Pułk Lotnictwa Szturmowego Marynarki Wojennej, Siemirowice, 1989 rok.

Część samolotów SBLim-1 i SBLim-2 w 1965 roku została zmodyfikowana do celów obserwacji i korygowania ognia artylerii i zostały oznaczone jako SBLim-1A oraz SBLim-2A.

Tylną część kabiny przystosowano do obserwatora, usuwając część wyposażenia. Uzbrojenie zostało zwiększone do dwóch działek lotniczych kalibru 23 mm.

SBLim-2A: aparat fotograficzny AFA-21, aparat fotograficzny AFA-39, fotokarabin S-13.

SBLim-1A zostały wycofane do 1975 roku, a SBLimy-2A podczas przeprowadzania generalnego remontu z powrotem przebudowywano i wrócono do pierwotnej wersji szkoleniowej i oznaczono jako SBLim-2M.

Ostatnie egzemplarze zostały wycofane na początku lat 90.-tych XX wieku.

Podstawowe dane techniczne

  • Napęd: silnik turboodrzutowy Lis-2 o ciągu 2700 kG

  • Osiągi samolotu:

  • Prędkość maksymalna – 932 km/h

  • Pułap – 13 950 m

  • Zasięg – 1054 km

  • Uzbrojenie: dwa działka lotnicze kalibru 23 mm

  • Wymiary konstrukcji:

  • Rozpiętość – 10,08 m

  • Długość – 10,10 m

  • Powierzchnia nośna – 20,6- m2

  • Masa konstrukcji:

  • Własna – 3916 kg

  • Startowa – 5446 kg

Bibliografia

  • Muzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków