Wóz pogotowia technicznego WPT-100
Historia konstrukcji
Pojazd powstały w Wojskowych Zakładach Mechanicznych w Siemianowicach Śląskich, powstał na podwoziu radzieckiego działa samobieżnego SU-100 (lata 60. XX wieku). Dzięki odpowiedniemu dostosowaniu, pojazd mógł jechać w kolumnie czołgów i mógł udzielać pomocy technicznej uszkodzonym czołgom bezpośrednio na polu walki. Przeznaczony był do wyciągania i holowania uszkodzonych czołgów, drobnych remontów metodą wymiany części i wymiany elementów silnika czołgów T-34-85 oraz czołgów średnich T-54.
Skarżysko-Kamienna – Muzeum im. Orła Białego
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
Masa kompletnego zestawu: 31 000 kg
Uzbrojenie pomocnicze: 7,62 mm karabin czołgowy SGMT
Skrzynia ładunkowa: 2,24 x 2,1 (nośność 2400 kg)
Zespół bębnów liniowych: 2 x 50 metrów bieżących i 1 x 100 metrów bieżących
Dźwig ręczny o nośności 1000 kg
Obsługa czterech żołnierzy: dowódca, mechanik kierowca, dwóch specjalistów – operatorów
Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Bibliografia
- Muzeum im. Orła Białego – Skarżysko-Kamienna