VT-55A

Wóz zabezpieczenia technicznego VT-55A

Powstały w Czechosłowacji pojazd zabezpieczenia technicznego/ciągnik ewakuacyjny oparty o konstrukcję podwozia czołgu średniego T-55A.

Historia konstrukcji

Na początku lat pięćdziesiątych XX wieku w Związku Radzieckim zbudowano wóz ratowniczy (ciągnik ewakuacyjny), pod oznaczaniem BTS-1, który był oparty o podwozie czołgu średniego T-54, który znalazł się w produkcji seryjnej i był wysyłamy do kilku krajów Układu Warszawskiego. Po 1955 roku wozy BTS-1 były poddawane modernizacji i wyposażane w wciągarkę mechaniczną oraz składany lekki żuraw. Następny model BTS-2 powstał w oparciu o podwozie gąsienicowe czołgu T-55. Na podstawie wozu BTS-2, w Czechosłowacji, opierając się o nowszy wariant czołgu średniego; T-55A, został opracowany prototyp wozu wsparcia technicznego, nadając mu oznaczenie VT-55A, który znalazł się w produkcji seryjnej, trwającą w latach 1969-1983. Z około 20% wyprodukowanych wozów trafiło na wyposażenie ówczesnej Czechosłowackiej Armii Ludowej (skrót: ČSLA), prawie połowa wozów trafiła na wyposażenie wilku państw członkowskich Układu Warszawskiego i państw zaprzyjaźnionych w Europie, natomiast pozostałe 30% do różnych krajów na kontynentach Afrykańskim i Azjatyckim.

Powstała też wersja oznaczona jako ZS-55A, która była zasadniczo wozem VT-55A, który posiadał zamocowany z przodu lemiesz hydrauliczny typu BTU-55. Pojazdy ZS-55A znalazły się na wyposażeniu armii Niemieckiej Republiki Demokratycznej, gdzie nosił lokalne oznaczenie jako T-55T.

Wyposażenie wozu

Pojazd pomocy technicznej VT-55A jest wyposażony w w dwie wyciągarki mechaniczne; główną, posiadający linę stalową o długości 200 metrów oraz siłę wciągania w zakresie 500 kN. Przy pomocy zastosowania wielokrążków i bloczków, siła ta może wzrosnąć do 750 kN. Druga wyciągarka – pomocnicza o sile uciągu 8,0 kN posiadała linę stalową o długości 400 metrów.

Zastosowany na pojazdach żuraw hydrauliczny posiada maksymalne obciążenie haka na poziomie 20 kN (do 2000 kg) i może posłużyć do uniesienia wieży lekkiego pojazdu pancernego. Pojazd posiada także dwie spawarki elektryczne oraz może przewozić zestaw narzędzi oraz części zapasowych do uszkodzonych pojazdów o masie do 3000 kg.

Głównym zadaniem pojazdu jest odholowanie uszkodzonych wozów oraz dokonywanie niezbędnych drobniejszych napraw w warunkach polowych.

Pojazd był wyposażony w system układu filtrowentylacyjnego, chroniącej załogę przed skutkami działania broni ABC, wewnętrzne wykładziny chroniące załogę przed promieniowaniem atomowym.

Vojenské Historické Múzeum, Piešťany, Słowacja

  • 1 wyciągarka główna o sile uciągu 500 kN i długości liny stalowej 200 metrów, zaś przy zastosowaniu wielokrążków siła uciągu mogła wynosić 750 kN

  • 1 wyciągarka pomocnicza o sile uciągu 8,0 kN i długości liny stalowej do 400 metrów

  • Dźwig hydrauliczny, który na ostatnich wyprodukowanych pozach tego typu osiągał udźwig 20 kN (2000 kg)

  • Dwie spawarki elektryczne o natężeniu 140-230 A

  • Możliwość zamocowania z przodu kadłuba lemiesza spycharki

  • Sprężarka powietrzna

  • Zestawy narzędzi

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

Kraj: Czechosłowacja

Producent:

Typ pojazdu: wóz wsparcia technicznego/ciągnik ewakuacyjny

Załoga wozu: dowódca, technik-specjalista, mechanik-kierowca

Wymiary konstrukcji:

  • Długość – 7120 mm

  • Wysokość – 2240 mm

  • Szerokość – 3280 mm

Masa wyposażonego wozu: 35 000 kg

Pancerz: wykonany z stalowych, walcowanych płyt pancernych o grubości 35-100 mm

Uzbrojenie wozu: jeden uniwersalny karabin maszynowy vz. 59 kalibru 7,62 mm

Prędkość maksymalna wozu: do 50 km/h

Zasięg operacyjny wozu: bez dodatkowych zbiorników paliwa

  • Na utwardzonej drodze do 270 km

  • W terenie do 100-110 km

Zawieszenie: drążki skrętne

Napęd wozu: silnik wysokoprężny, 4-suwowy, 12-cylindrowy typu V55

Pojemność skokowa: 38 880 cm3

Moc silnika: 580 KM (425 kW) przy 2000 obr./min.

Przekładnia: mechaniczna

Skrzynia biegów: 5 biegów do jazdy do przodu, 1 bieg wsteczny

Uzbrojenie: jeden karabin maszynowy vz. 59

Autor – Dawid Kalka

Bibliografia

  1. Czołgi 100 lat Historii – Sekrety Historii, Richard Ogorkiewicz, Wydawnictwo RM, Warszawa 2016
  2. Pojazdy Pancerne od “Little Willie” do Leoparda 2A6, Wydawnictwo AKA, Głuchołazy 2012
  3. https://de.wikipedia.org/wiki/VT-55A