Tatra T813 KOLOS

Ciężki samochód ciężarowy Tatra T813 KOLOS

Samochód ciężarowy Tatra T813, na platformie lekki samochód ciężarowy GAZ 63

Tatra T813 to ciężki samochód ciężarowy wyprodukowany w Czechosłowacji przez firmę Tatra. Produkowany był od 1967 do 1982 roku. Podstawowym przedstawicielem tej serii była wojskowa wersja 8 × 8 Kolos (Colossus), która była w stanie ciągnąć przyczepy o łącznej masie 100 ton. Tatra wyprodukował również wersję cywilną w 6 × 6 lub 4 × 4. Po piętnastu latach produkcji wyprodukowano 11 751 egzemplarzy pojazdów we wszystkich modyfikacjach. Wiele jednostek zostało wyeksportowanych do Związku Radzieckiego, Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Rumunii i Indii.

W wersji wozu strażackiego – Czechy

W modelu T813 wybrano rurową konstrukcję szkieletową. Zaletami centralnej rury nośnej nośnej jest wysoka sztywność skrętna i zginająca, chroniąca nadwozie ciężarówki przed siłami powodowanymi przez ładunek, a ponadto mieści wszystkie ważne części układu napędowego i umożliwia budowę modułową, dzięki czemu projektanci i klienci mogą wybierać między dwoma wersje trzy- i czteroosiowe oraz kombinacje rozstawów osi. Konstrukcja T-813 wykorzystuje konfigurację kabiny nad silnikiem, szerokoprofilowe super-pojedyncze opony i centralny system pompowania / opróżniania opon.

Wolnossący silnik V12 T-930 powstał poprzez zmodyfikowanie i powiększeniem o cztery dodatkowe cylindry do istniejącego silnika T-928 75 ° V8 z serii Tatra T138. Wał korbowy wykorzystuje sześć oddzielnych czopów skręconych razem z przednimi i tylnymi sworzniami osadzonymi na głównych łożyskach wałeczkowych na osiowych ciernych podkładkach oporowych. Wersja wojskowa była przystosowana do obsługi wielu paliw, zasilana dowolną mieszanką oleju napędowego, benzyny / benzyny i nafty lotniczej.

Opole – Winów, Poligon Winów, Zlot “Operacja Tarcza 2019”

Główna skrzynia biegów znajduje się za kabiną i jest połączona z obudową sprzęgła silnika za pomocą krótkiego wału kardana (taka konstrukcja umożliwia kabinę z „płaską podłogą”). rury i stanowi główną część konstrukcji podwozia. Opcjonalnie dostępna była tylna przystawka odbioru mocy i napęd wyciągarki. Biegi główne i pomocnicze są zsynchronizowane, z wyjątkiem pierwszego i wstecznego biegu. Nowością był unikalny 2-biegowy planetarny nadbieg, przykręcony pomiędzy przednią i tylną osią. Nadbieg można było wybrać ręcznie tylko wtedy, gdy pojazd jest nieruchomy. Dodatkowa skrzynia biegów ma położenie neutralne, więc wciągarka i przystawka odbioru mocy wykorzystują przekładnię głównej skrzyni biegów do pracy ze zmienną prędkością. Z rury kręgosłupa moment obrotowy przenoszony jest na koła przez mechanizmy różnicowe Tatra z blokadami mechanizmu różnicowego, przesuniętymi półosiami i planetarnymi redukcjami piasty.

Podstawowe dane techniczne

Bibliografia

https://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_813