Czołg średni T-55AM2 Kladivo-B
Historia konstrukcji
Czołg średni T-55AM2 powstał w wyniku modernizacji czołgu średniego T-55A. Natomiast czołgi T-54AM2 to ulepszona wersja czołgów T-54M (T-54AM). Podczas modernizacji zastosowano i zbudowano elementy i systemy modernizacyjne, które zwiększają ogólną wartość bojową czołgu. Konstrukcja czołgu, poza elementami modernizacyjnymi, odpowiada konstrukcji oryginalnych pojazdów T-54M/T-55A. Do najbardziej zasadniczych modyfikacji należy zastosowanie systemu kierowania ogniem (SKO) Kladivo, instalacja systemu detekcji i sygnalizacji promieniowania laserowego SDIO oraz instalacja dodatkowego opancerzenia przodu kadłuba kadłuba i wieży. Zmodernizowano stabilizator armaty, nowe jest także zabezpieczenie termiczne lufy (TOH). Kolejną modyfikacją jest instalacja nowego, silniejszego reflektora na światło podczerwone typu L-4.
Część czołgów była wyposażona w zestaw systemu naprowadzania laserowego ppk typu 9K116 z pięcioma kierowanymi pociskami przeciwpancernymi typu 9M117. Cechą wyróżniającą tego typu maszyny był brak systemu celowniczego na podczerwień TKN-1M-22, w której miejscu (przed wieżyczką dowódcy) zainstalowano laserowy znacznik celu typu 1K13BOM. Z ogólnej liczby zmodernizowanych czołgów T-54AM2/T-55AM2 tylko 27 pojazdów było wyposażonych w zestaw 9K116. Dodano również urządzenie do fumigacji Tuča oraz urządzenie filtro-wentylacyjne RADCHA 15/24. T-54AM2/T-55AM2 nie jest przystosowany do montażu lemiesza spycharki typu BTZ-55. Wzrost masy zmodernizowanego czołgu znalazł odzwierciedlenie m.in. w montażu nowych, wzmocnionych drążków skrętnych.
Sri Lanka
Dodatkowy pancerz przedniej części kadłuba ma grubość 150 mm (płyta pancerna z wypełniaczem – poliuretanem), co zwiększyło całkowitą wytrzymałość przedniego pancerza do 250 mm. Na bokach kadłuba umieszczone są gumowe osłony o grubości 10 mm chroniące przed pociskami z głowicą kumulacyjną. Bierną ochronę wieży uzupełniały dwa przednie zdejmowane (przykręcane śrubami) dodatkowe pancerze, które są spawane z blach pancernych i wypełnione poliuretanem. Każdy z pancerzy waży 550 kg i jest połączony z wieżą dwoma śrubami do wsporników przyspawanych do wieży.
Oryginalna jednostka napędowa została zmodyfikowana, aby uzyskać z silnika V-55AM2 (produkowane licencyjne w Czechosłowacji radzeckie silniki W-55AM) (V-54AM2) większą moc, co osiągnięto poprzez zmianę kąta przed wtryskiem paliwa oraz regulację rur dolotowych i wydechowych. Ponadto zainstalowano wydajniejszą chłodnicę, zmieniono ciśnienie w układzie chłodzenia na 180 kPa. Silnik został uzupełniony o urządzenie diagnostyczne firmy DIPOL, które optycznie i dźwiękowo sygnalizuje stan awaryjny temperatury płynu chłodzącego, ciśnienia oleju, ubytku oleju w układzie smarowania oraz ilości posiadanego paliwa. Rozwój systemu kierowania ogniem Kladivo miał miejsce w latach 1981-1983. Dokładność interwencji podczas strzelania z miejsca wzrosła 6,4 razy w porównaniu z niezmodernizowanymi czołgami i 3,6 razy na krótkich postojach. Rozwój czołgu T-55AM2 miał miejsce w latach 1983-1986.
Modernizacja czołgów T-54M/T-55A do standardu T-54AM2/T-55AM2 został uruchomiony w VOP 025 Nový Jičín w 1985 roku. Ich wprowadzenie do uzbrojenia ČSLA nastąpiło w 1987 roku. W ramach 8 (lata 1986 – 1990) i 9 (lata 1991 – 1995) planów pięcioletnich miały być to standardowe zmodernizowane 620 sztuk T-55A i 630 sztuk T-54M (T-54AM).
Kontynent Afrykański
Zwiększenie całkowitej wartości bojowej czołgu T-54AM2/T-55AM2 polega na:
- Zwiększenie całkowitej wartości bojowej czołgu T-54AM2/T-55AM2 polega na:
- – zwiększeniu siły ognia
- – zwiększeniu odporności ochrony czołgu i załogi
- – poprawie właściwości jezdnych
- – zwiększeniu innych parametrów techniczno-taktycznych
- Zwiększenie odporności czołgu i ochrony załogi zapewnia:
- – system detekcji i sygnalizacji napromieniowania
- – dodatkowa ochrona wieży; grubość dodatkowego opancerzenia 280 mm, blok pancerny wypełniony w środku poliuretanem, pancerz przykręcany do wieży za pomocą śrub, oddalony od pancerza właściwego, odchylony pod kątem 30 stopni górna część i dolna pod kątem 15 stopni
- – dodatkowa ochrona przyspawana z przodu kadłuba, posiada grubość 150 mm, pod kątem 60 stopni, wypełniony środek poliuretanem, plus zasadniczy pancerz stalowy o grubości 100 mm
- – zwiększenie odporności dna
- – boczna ochrona przed pociskami z ładunkami kumulacyjnymi
- – zwiększenie osiągów silnika
- – poprawę właściwości jezdnych
- – właściwości podwozia
- Wzrost innych parametrów technicznych i taktycznych zapewnia:
- – ochronę przed skutkami substancji łatwopalnych, takich jak napalm
- – urządzenie do zadymiania
- – środki łączące: radiostacje R-173 , R-173P
- – podłączenie dodatkowych beczek do instalacji paliwowej
Do czołgów serii T-55 najnowszych wersji, uzbrojonych w armatę D-10T-2S kalibru 100 mm z lufą bruzdowaną, zaprojektowano zaprojektowano system dla przeciwpancernego pocisku kierowanego 9K 116 BASTION. Ten zestaw wykorzystuje nabój 3UBK10-1 o wadze 24,5 kg.
Dla działonowego wozu, wyposażonego w nowy system strzelania, który składał się z celownika z kanałem naprowadzania laserowego o nazwie 1K13 (obecnie na rynkach światowych oferowana jest modyfikacja o nazwie 1K13-2 z dalmierzem laserowym i nowym komputerem balistycznym), falownik (konwerter) 9S381, blok sterowania i blok elektroniki. Dawna Czechosłowacja i Polska Rzeczpospolita Ludowa, które w tym czasie opracowały własne systemy kierowania ogniem z dalmierzem laserowym i komputerem balistycznym (systemy KLADIVO i MERIDA), stosowały tylko nową amunicję i celownik 1K13. System PTRK 9K116 Bastion znajduje się na czołgu T-55AM2-B, które w niewielkiej liczbie znalazły się na wyposażeniu Czechosłowacji.
Gruzja
Według oficjalnych danych na dzień 31 grudnia 1997 roku ACR dysponował łącznie 394 „zmodernizowanymi” czołgami T-54 i T-55. Ich stopniowa eliminacja rozpoczęła się na przełomie tysiąclecia. Wszystkie czołgi T-54 i T-55 miały zostać wycofane z jednostek bojowych na wyznaczonych obszarach do 31 grudnia 2002 roku, gdzie miała nastąpić ich sprzedaż lub fizyczna likwidacja. W przeciwieństwie do innych zaawansowanych technologii, które najpierw zostały zepchnięte do baz Dowództwa Logistycznego, czołgi T-54AM2 i T-55AM2 były sprzedawane bezpośrednio z jednostek bojowych. Były one następnie dostarczane do krajów afrykańskich i azjatyckich za pośrednictwem „dealerów” sprzętu wojskowego.
Na podstawie Rozporządzenia 80/86 Ministerstwa Obrony NRD (Niemiecka Republika Demokratyczna) w latach 1986-1989 zmodernizowano 291 czołgów T-55AM/T-55AM (CZ)/(P) wyprodukowanych w Czechosłowacji i Polsce na potrzeby Armii Wschodnioniemieckiej (NVA) (litera P w nawiasach w nomenklaturze wschodnioniemieckiej oznaczała, że czołg był produkowany w PRL) do standardowego T-55AM2/T-55AM2 (P). Z ogólnej liczby 50 czołgów (oznaczonych jako T-55AM2B / T-55AM2B (P)) zostało dodatkowo wyposażonych w kompleks rakiet przeciwpancernych 9K116 (liczba nie jest dokładnie znana). Sama modernizacja została wykonana przez wschodnioniemieckie zakłady naprawcze RWN Neubrandenburg, a jej zakres był taki sam jak w przypadku czechosłowackiego T-55AM2 (mocniejszy silnik wschodnioniemieckich nosił oznaczenie W-55U). Koszt modernizacji jednego czołgu wyniósł odpowiednio około 1,4 miliona marek wschodnioniemieckich (T-55AM2), czy prawie 2 miliony w przypadku T-55AM2-B (Bastion). Jeszcze zanim to nastąpiło, w 1985 roku egzemplarz pokazowy T-55AM2 został dostarczony do NRD z Związku Radzieckiego, a rok później kolejny model T-55AM2, który został później zmodyfikowany do wariantu T-55AM2-B.
Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Vojenské Historické Múzeum, Piešťany, Słowacja
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
Kategoria wozu: czołg średni
Producent:
Producent: lata 1985-1990 Zakład naprawczy 025 , Nový Jičín
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 450+
Załoga: 4 żołnierzy
Masa bojowa: 41 500 kg
Długość wozu: 9000 mm
Długość kadłuba: 6200 mm
Szerokość całkowita: 3760 mm
Wysokość całkowita: 2400 mm
Prześwit: 340 mm
Pancerz: oparty na typie T-55A ( T-54M ), uzupełniony o:
-
DOV – dodatkowe zabezpieczenie wieży
-
DOK – dodatkowe zabezpieczenie korpusu
-
ZOD – podwyższony opór dna
-
BOK – boczne zabezpieczenie korpusu przed pociskami kumulacyjnymi
-
SODA – zabezpieczenie przed działaniem substancji palnych (napalm)
Napęd: V-55AM2 (V-54AM2)
– czterosuwowy diesel z chłodzeniem cieczą
– liczba cylindrów: 12
– maksymalny moment obrotowy: (404 ± 98 Nm przy 1200 – 1400 obr./min.
– masa: 920 kg
Moc: 456 kW (621 KM) przy 2000 obr./min.
Transmisja: ilość biegów: 5 + 1
– sterowanie: mechaniczne
Prędkość na drodze: 50 km/h
Prędkość w terenie: 20 km/h
Zakres przelotowy na drodze:
Zasięg w drodze: do 500 km (bez dodatkowych beczek paliwa), do 715 km
Zasięg jazdy w terenie: 320 km (bez dodatkowych beczek paliwa), do 450 km
Pokonywanie przeszkód terenowych:
Przekraczanie przeszkód:
Nachylenie: 32 stopni
Nachylenie boczne: 30 stopni
Brodzenie: 1,4 m
Przejście przez wykop: 2,5 m
Przeszkoda pionowa: 0,8 m²
Uzbrojenie:
Armata D10-T2SA/SK
– kaliber: 100 mm
– amunicja do armaty: 38 sztuk
– stabilizator armaty: CM-2
Zestaw przeciwpancerny 9K116 Bastion
– tylko niektóre pojazdy
– ilość pocisków rakietowych: 5
Współosiowy czołgowy karabin maszynowy PKT
– kaliber: 7,62 mm
Przeciwlotniczy karabin maszynowy DSzKM
– kaliber: 12,7 mm
Deutsche Panzer Museum Munster
Dawid Kalka
Bibliografia
- https://www.valka.cz/CZK-T-55AM2-t17300#356221
- http://opisybroni.pl/t-55am-merida/
- http://www.nowastrategia.org.pl/opracowanie-czolgu-t-55am-merida/
- Czołgi 100 lat Historii – Sekrety Historii, Richard Ogorkiewicz, Wydawnictwo RM, Warszawa 2016
- Pojazdy Pancerne od “Little Willie” do Leoparda 2A6, Wydawnictwo AKA, Głuchołazy 2012
- Ilustrowana Encyklopedia Czołgów Całego Świata, George Forty, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2006
7 listopada 2021
Ostatnia aktualizacja 3 lata