T-37A

T-37A – lekki czołg pływający konstrukcji radzieckiej z okresu przed II wojną światową.

W Związku Radzieckim z dużym zainteresowaniem śledzono rozwój zagranicznych pojazdów wojskowych. Szczególną uwagę zwrócono na brytyjskie czołgi pływające opracowane przez Cardena i Loyda.

Tankietka Vickers-Carden-Loyd

Zimą 1932 roku ZSRR zakupił osiem egzemplarzy lekkich czołgów amfibijnych Vickers-Carden-Loyd Amphibian. Na bazie analizy tych brytyjskich pojazdów rozpoczęto prace nad ich własną wersją, oznaczoną jako T-33.

Prototypowy T-33

W pierwszych miesiącach 1932 roku powstały także dwie inne krajowe konstrukcje czołgów pływających – T-37 oraz T-41. Testy prototypów ujawniły liczne wady i niedociągnięcia, dlatego zdecydowano się na stworzenie nowego pojazdu, który łączył elementy konstrukcyjne obu modeli. W efekcie powstał czołg T-37A, w którym wprowadzono niezbędne ulepszenia. Produkcja seryjna tego czołgu rozpoczęła się latem 1933 roku.

Planowano również uzbrojenie radzieckich jednostek powietrznodesantowych w czołgi T-37A. W tym celu opracowano specjalny system umożliwiający mocowanie tych pojazdów pod kadłubem ciężkiego samolotu transportowego TB-3M17. Rozważano także zrzucanie czołgów z niskiego pułapu nad wodą.

W ramach testów przeprowadzono trzy próby takiego desantowania, stosując różne osłony mające chronić pojazdy przed uszkodzeniami przy uderzeniu o powierzchnię wody. Jednakże za każdym razem kadłub czołgu ulegał uszkodzeniu, co prowadziło do zatonięcia wszystkich trzech maszyn.

T-37A

Czołgi T-37A zasiliły pancerne jednostki rozpoznawcze Armii Czerwonej. Wzięły udział w licznych operacjach, w tym podczas agresji na Polskę w 1939 roku oraz w Wojnie Zimowej z Finlandią. Pozostawały w służbie również w chwili ataku Niemiec na ZSRR w czerwcu 1941 roku. Z powodu słabego opancerzenia i uzbrojenia, ich wartość bojowa w walkach obronnych była ograniczona. W wyniku starć wiele pojazdów zostało zniszczonych lub porzuconych podczas odwrotu Armii Czerwonej.

T-37A w armii Fińskiej

Niektóre egzemplarze pozostawały w użyciu aż do 1944 roku, głównie na Froncie Karelskim. Poza Armią Czerwoną, zdobyte czołgi T-37A znalazły się na wyposażeniu innych armii, takich jak fińska (29 sztuk), rumuńska (19 sztuk), węgierska oraz niemiecka.

Wersje:

  • T-37RT – wersja wyposażona w radiostację 71-TK-1, przeznaczona dla dowódców jednostek pancernych. Charakterystycznym elementem tej wersji była antena poręczowa zamontowana wokół kadłuba.
  • BChM-4 / OT-37 – wersja czołgu wyposażona w miotacz ognia, przeznaczona do wsparcia działań szturmowych.
  • Tele-T-37 – czołg zdalnie sterowany, przystosowany do przewożenia ładunku wybuchowego. Służył do niszczenia umocnień przeciwnika, działając jako pojazd specjalnego przeznaczenia.
  • TM – prototypowa wersja napędzana silnikiem GAZ-M1. Charakteryzowała się wydłużonym podwoziem z trzema parami wózków jezdnych zamiast dwóch, co miało poprawić mobilność pojazdu.
  • SU-37 – projekt działa samobieżnego na podwoziu T-37A, uzbrojonego w armatę kalibru 45 mm wz. 1932. Projekt ten zakończył się opracowaniem i budową ostatecznej wersji działa samobieżnego, oznaczonego jako SU-45.

Państwo ZSRR
Typ pojazdu lekki czołg pływający
Trakcja gąsienicowa
Załoga 2 (kierowca, dowódca-strzelec)
Historia
Prototypy 1932
Produkcja 1933–1936
Wycofanie 1941
Egzemplarze 2627
Dane techniczne
Silnik 1 silnik gaźnikowy rzędowy, 4-cylindrowy GAZ AA o mocy 40 KM
Transmisja mechaniczna
Poj. zb. paliwa 100 l
Pancerz spawany i nitowany z płyt walcowanych, grubość: 4 – 9 mm
Długość 3,75 m
Szerokość 2,10 m
Wysokość 1,82 m
Prześwit 0,30 m
Masa 3 200 kg (bojowa)
Moc jedn. 12,5 KM/t
Nacisk jedn. 0,55 kg/cm²
Osiągi
Prędkość 35 km/h (po drodze)
4 – 7 km/h (pływania)
Zasięg pojazdu 185 km (po drodze)
Pokonywanie przeszkód
Rowy (szer.) 1,60 m
Ściany (wys.) 0,50 m
Dane operacyjne
Uzbrojenie
1 karabin maszynowy DT kal. 7,62 mm (zapas amunicji – 2142 szt.)
Użytkownicy
ZSRR, Finlandia, Niemcy, Rumunia, Węgry

 

T-37RT
T-37A ugrzęzł na kamieniu
image_pdfimage_printDrukuj
Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments