Sud-Aviation SE-3160 Alouette III

Śmigłowiec wielozadaniowy Sud-Aviation SE-3160 Alouette III

Lekki śmigłowiec produkowany przez francuski koncern Aérospatiale. Używany zarówno przez siły zbrojne, jak i do celów cywilnych.

Eksponat muzealny

Szwajcarskie Siły Powietrzne zakupiły 1964 r. we Francji pierwszych 9 śmigłowców Alouette III. Kolejnych 15 zakupiono w 1966 roku, a w latach 1972–1974 wyprodukowano 60 egzemplarzy na licencji w zakładach F+W Emmen. W lotnictwie szwajcarskim śmigłowce Alouette III są wykorzystywane do zadań łącznikowych, transportowych, ratowniczych i do szkolenia pilotów. Prezentowany egzemplarz, numer seryjny 1079, numer boczny V-257 został wyprodukowany w 1973 roku w zakładach F+W Emmen w Szwajcarii. Został przekazany do zbiorów Muzeum przez Siły Powietrzne Szwajcarii.

Historia konstrukcji

Alouette III jest następcą śmigłowca Aérospatiale Alouette II, ale większym i posiadającym większą liczbę miejsc siedzących. Oba te śmigłowce wywodzą się od tego samego projektu firmy Sud-Est Aviation SE-3120 Alouette napędzanego silnikiem tłokowym, oblatanym 31 lipca 1951 roku. Pierwsza prototypowa wersja Alouette III o symbolu SE-3160, napędzana silnikiem Turboméca Artouste odbyła swój pierwszy lot 28 lutego 1959 roku. SA-316A (SE-3120) był pierwszym modelem produkcyjnym, który wytwarzano do 1969 roku do momentu zastąpienia go przez SA-316B.

SA-316B posiadał wytrzymalsze układy przeniesienia napędu i większą maksymalną masę startową, ale napędzany był wciąż tym samym silnikiem turbowałowym Turboméca Artouste. Śmigłowiec SA-319B wszedł do produkcji w 1968 i napędzany był silnikiem Turboméca Astazou XIVktóry miał lepsze charakterystyki w lotach na dużych wysokościach i w wysokich temperaturach. Zużywał także mniej paliwa.

Obie wersje SA-316B i SA-319B pozostały w produkcji seryjnej aż do wczesnych lat 80. XX wieku. Indyjska firma Hindustan Aeronautics Limited do dziś kontynuuje budowę na licencji śmigłowców Alouette III nazywanych Chetak. Alouette III był także wytwarzany licencyjnie przez rumuńską wytwórnię ICA, szwajcarską F+W Emmen i holenderskie firmy Fokker i Lichtwerk.

Muzeum Lotnictwa Polskiego – Kraków

Liczba wyprodukowanych egzemplarzy

  • Francja: około 1500

  • Indie: ponad 300 (wciąż jest produkowany)

  • Rumunia: 200

  • Szwajcaria: 60

Podstawowe dane techniczne

Aérospatiale Alouette III w barwach francuskiej marynarki wojennej

  • Średnica wirnika: 11,02 m
  • Długość kadłuba: 10,03 m
  • Wysokość śmigłowca: 3,09 m
  • Masa startowa: 2 100 kg
  • Maksymalna prędkość: 210 km/h
  • Pułap maksymalny: 3 300 m
  • Zasięg maksymalny: 495 km
  • Silnik: silnik turbowałowy Turbomeca Artouste IIIB o mocy 570 KM

Autor – Dawid Kalka

Bibliografia

  1. https://muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=261&w=p
  2. https://pl.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rospatiale_Alouette_III
  3. https://www.airbus.com/newsroom/stories/60th-anniversary-Alouette-III.html
image_pdfimage_printDrukuj
T-72

Czołg średni T-72 Czołg średni T-72M Dziś mocno popularna „siedem dwójka” to nadal jeden z najbardziej rozpowszechnionych czołgów na świecie Czytaj dalej...

M60

Czołg podstawowy M60 Czołg podstawowy M60A3 – ostatnia wersja wytwarzana seryjnie przed wprowadzeniem obecnie używanych czołgów podstawowych M1 Abrams. M60A3 Czytaj dalej...

A-7P „Corsair” II

Samolot szturmowy Ling Temco Vought A-7P „Corsair” II Historia konstrukcji W 1962 roku US Navy zainicjowało prace nad projektem nowego Czytaj dalej...

9K51 SS-1B „Scud-A”

Samobieżny zestaw rakietowy 9K51 (SS-1B „Scud-A”, 8K11) Rakieta taktyczno-operacyjna klasy ziemia-ziemia. Związku Radzieckiego. Historia konstrukcji Po zakończeniu II Wojny Światowej Czytaj dalej...

Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments