Samolot szkolno-bojowy Suchoj Su-7U
Historia konstrukcji
Aby ułatwić szkolenie i trening pilotów Su-7 opracowano (w filii Biura Konstrukcyjnego Suchoja w zakładzie produkcyjnym w Komsomolsku) i skierowano do produkcji na początku 1966 roku nową wersję szkolno-bojową nazwaną Su-7U. Był to długo oczekiwany i jednocześnie bardzo spóźniony samolot. Wyróżniał się zmianami w konstrukcji spowodowanymi dwumiejscową kabiną. Masę podwieszanego uzbrojenia ograniczono do 500 kg.
Pod koniec 1966 roku rozpoczęto produkcję wersji eksportowej samolotu dla krajów eksploatujących Su-7BMK, nazwanej Su-7UMK. Polska zakupiła 8 samolotów Su-7U w latach 1969, 1971, 1976, 1977 i 1984. Su-7 były eksploatowane w polskim lotnictwie wojskowym do 1990 roku.
Muzeum Lotnictwa Polskiego – Kraków
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
Rozpiętość: 9,3 m
Długość: 17 m
Masa startowa: 12 998 kg
Maksymalna prędkość: 2070 km/h
Pułap: 17 000 m
Zasięg: do 1000 km
Uzbrojenie: dwa działka 30 mm NR-30, 500 kg podwieszonych bomb i wyrzutni rakiet
Silnik: turboodrzutowy AL-7F1-250 o ciągu 9600 kG
Autor – Dawid Kalka
Bibliografia
- Muzeum Lotnictwa Polskiego – Kraków
- Lubuskie Muzeum Wojskowe – Drzonów
6 lutego 2021
Ostatnia aktualizacja 4 lata