Star 266M2

Samochód ciężarowo-terenowy Star 266M2

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Święto Wojska Polskiego, Piknik Militarny 15.08.2021 – Koziegłowy

Rys historii

Samochód ciężarowy, stanowiący modernizację samochodów Star 266 prowadzoną przez Autobox Innovations w Starachowicach na zlecenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Modernizacja obejmuje remont kapitalny wszystkich układów podwozia: ramy, mostów napędowych i skrzyni rozdzielczej oraz montaż nowego silnika, skrzyni biegów i przebudowanej kabiny kierowcy.

Spółka Autobox, należąca do Grupy Zasada, była podwykonawcą części prac (przebudowy ramy i remontu skrzyni) przy modernizacji fabrycznej ciężarówek Star 266M. Program ten został zakończony przez koncern MAN w 2007 roku, dlatego Autobox w 2009 roku przedstawił własną propozycję modernizacji. Od 2011 roku ciężarówki te, pod oznaczeniem Star 266M2, dostarczane są Siłom Zbrojnym RP, zarówno w wersji skrzyniowej, jak i z zabudowami specjalistycznymi, także wykonywanymi przez tę spółkę. Od 2011 roku zmodernizowano kilkaset pojazdów (261 w samym 2017 roku).

Konstrukcja wozu

Nowy turbodiesel z zaworem upustowym Iveco Tector 4 F4AE0481 z wysokociśnieniowym wtryskiem common rail, rzędowy, 4 cylindrowy, 125 kW / 170 KM przy 2700 obr./min, maksymalny moment obrotowy 560 Nm przy 1200 obr./min. Nowa 6 biegowa skrzynia biegów Eaton FS-5206B. Zamiast dwóch zbiorników na paliwo o pojemności 150 l, wprowadzono jeden 200 l. Początkowo stosowano oryginalną kabinę kierowcy, lecz przebudowaną poprzez przystosowanie jej do odchylania za pomocą siłownika hydraulicznego, zabudowy stałego tunelu komory silnika, całkowitą wymianę wygłuszeń, foteli, instalacji elektrycznej i deski rozdzielczej. Dzięki obniżeniu tunelu silnika, zastosowano trzy fotele w przednim rzędzie w miejsce dwóch. Wprowadzono dzielone szyby drzwi z usprawnionym mechanizmem opuszczania oraz całkowicie nowe atrapę przednią z tworzywa podnoszoną na sprężynach gazowych i grubszy zderzak przedni z reflektorami (jak w Star 944). Od połowy 2015 roku natomiast montowane są nowe kabiny, importowane z Chin, wywodzące się z linii kabin MAN L/M2000 (stosowanych w Star 266M).

Zastosowano również nową poszerzoną skrzynię ładunkową w celu możliwości przewozu europalet (wymiary 4045×2450 mm).

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Brzeg, 1. Brzeski Pułk Saperów – Klub Wojskowy

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

Segment – terenowy samochód ciężarowy średniej ładowności

Silniki – IVECO Tector 4, F4AE0481, wysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, 125 kW

Długość – 6900 mm

Szerokość – 2540 mm

Wysokość – 220 mm

Masa własna – 7100 kg

Liczba miejsc (kabina) – 3

Autor – Dawid Kalka

Bibliografia

  1. Najnowsze uzbrojenie Wojska Polskiego Siły lądowe, Ministerstwo Obrony Narodowej, wydawnictwo Bellona 2018
  2. Ministerstwo Obrony Narodowej
  3. https://pl.wikipedia.org/wiki/Star_266M2
image_pdfimage_printDrukuj
Jelcz 662D

Samochód ciężarowy Jelcz 662D Podwozie Jelcz P662D z zamontowaną wyrzutnią rakiet przeciwokrętowych NSM Konstrukcja Rodzina terenowych roku samochodów ciężarowych, produkowanych przez Czytaj dalej...

3M6 „Trzmiel”

3M6 "Trzmiel" Samobieżna wyrzutnia 2P27 Lata 60. XX wieku to dla sił lądowych, ogólnowojskowych związków taktycznych czas, kiedy trwały nieustanne Czytaj dalej...

SPG-9

73 mm działo bezodrzutowe SPG-9 Historia konstrukcji 73 mm działo bezodrzutowe typu SPG-9, zostało przyjęte do uzbrojenia w 1963 roku, Czytaj dalej...

PZL TS-11 „Iskra”

Samolot szkolno-treningowy, szturmowy, rozpoznawczy PZL TS-11 „Iskra” Samolot szkolno-treningowy PZL TS-11 "Iskra" Polskich Sił Powietrznych Historia konstrukcji Przejście lotnictwa myśliwskiego Czytaj dalej...

Udostępnij:
Pin Share

Ostatnia aktualizacja: 16 października 2021, 16:03

Zgłoś błąd w artykule

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments