Sd. Kfz. 6

Ciągnik półgąsienicowy Sonderkraftfahrzeug 6 5-ton (Sd. Kfz. 6)

Kampania Polska 1939 rok

Opis konstrukcji

Sd. Kfz. 6 był półgąsienicowym ciągnikiem o nominalnej mocy holowania pięciu ton zaprojektowany przez firmę Bussing-NAG na początku 1934 roku. W założeniu miał on posłużyć do holowania lekkich haubic polowych l.F.H.18 (kalibrze 10,5 cm) oraz różnego typu przyczep.

Początkowo pojazd oznaczony jako BN l 5t (BN 1 to lekki półgąsienicowy ciągnik Bussing-NAG), konstrkcja ta była jednak rozwijana dalej, aż do wprowadzonego BN 9, który wszedł do produkcji seryjnej w 1939 roku. Po drodze została ostatecznie usunięta litera l, ponieważ nazwa ta była bardzo myląca w stosunku do nazewnictwa używanego w niemieckim Wehrmachcie. Ostatecznie Sd. Kfz. 6 powstawał także w zakładach Daimler-Benz oraz Praga-Skoda.

Powstało kilka wersji: Sd. Kfz. 6 – wersja saperska, Sd. Kfz. 6/1 jako standardowy ciągnik artyleryjski półgąsienicowy, Sd. Kfz. 6/2 – przeciwlotnicza z platformą z zainstalowanym przeciwlotniczym działkiem kalibru 37 mm.

Operacja Barbarossa, październik 1941 roku

Prezentowany egzemplarz, pochodzi z ostatniej serii produkcyjnej oznaczonej jako bn9n i został zbudowany przez firmę Bussing NAG w 1941 roku. Jest to tzw. wersja „saperska”, która posiadała trzy rzędy siedzeń dla przewożonych żołnierzy. Pod koniec wojny pojazd został zdobyty przez radzieckich żołnierzy, służąc im do przewozu beczek z paliwem. Zatonął w starorzeczu Warty, obok Białobrzegu – niedaleko Pyzdr. Odnaleziony i wydobyty latem 2011 roku. Remontu dokonali „Pancerni Magicy” Artura Zysa z Pławiec. Imię „Bedi”, które znajduje się na boku maski ciągnika, pochodzi od mechanika, które tak dokładnie odbudował nadwozie ciągnika półgąsienicowego.

Sd. Kfz. 6 5-ton (BN 9)

Długość – 6,325 metra

Szerokość – 2,26 metra

Wysokość – 2,5 metra (z rozłożonym dachem pokrytym brezentem)

Masa pełna – 10 ton

Pojemność zbiorników paliwa – 190 litrów

Prędkość maksymalna – 50 km/h

Zasięg na drodze – do 300 kilometrów

Zasięg w terenie – 115 kilometrów

Załoga – jeden kierowca plus maksymalnie czternastu żołnierzy przewożonych

Producent silnika – Maybach

Model silnika – HL 54 TUKRM

Układ silnika – sześciocylindrowy, chłodzony cieczą

Pojemność skokowa silnika – 5420 centymetrów sześciennych

Moc silnika – 100 Koni Mechanicznych przy 2800 obr./min.

Środki łączności – brak standardowo

Opancerzenie – brak

Autor: zdjęcia – Dawid Kalka

Bibliografia

 

 

image_pdfimage_printDrukuj
ATS-59G

Ciągnik gąsienicowy ATS-59G Opis konstrukcji Gąsienicowy średni ciągnik artyleryjski konstrukcji radzieckiej. Ciągnik został opracowany pod koniec lat 50. XX wieku, Czytaj dalej...

MTS-306

Ciężki ciągnik gąsienicowy MTS-306 Historia konstrukcji Pod koniec lat siedemdziesiątych polskie Zakłady „Bumar-Łabędy” wyprodukowały niewielką prototypową serię ciężkich gąsienicowych ciągników Czytaj dalej...

Sd. Kfz. 2

Kleines Kettenkraftrad Sd. Kfz. 2 W okresie poprzedzającym bezpośrednio wybuch II Wojny Światowej, a także podczas jej trwania, opracowano bardzo Czytaj dalej...

Mazur-D350

Gąsienicowy ciągnik artyleryjski Mazur-D350 Polski gąsienicowy ciągnik artyleryjski z końca lat 50. XX wieku. Ciągnik gąsienicowy Mazur D-350 z zaczepioną Czytaj dalej...

Udostępnij:

Ostatnia aktualizacja: 7 grudnia 2020, 19:04

Zgłoś błąd w artykule

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments