Ciągnik półgąsienicowy Sonderkraftfahrzeug 6 5-ton (Sd. Kfz. 6)
Kampania Polska 1939 rok
Opis konstrukcji
Sd. Kfz. 6 był półgąsienicowym ciągnikiem o nominalnej mocy holowania pięciu ton zaprojektowany przez firmę Bussing-NAG na początku 1934 roku. W założeniu miał on posłużyć do holowania lekkich haubic polowych l.F.H.18 (kalibrze 10,5 cm) oraz różnego typu przyczep.
Początkowo pojazd oznaczony jako BN l 5t (BN 1 to lekki półgąsienicowy ciągnik Bussing-NAG), konstrkcja ta była jednak rozwijana dalej, aż do wprowadzonego BN 9, który wszedł do produkcji seryjnej w 1939 roku. Po drodze została ostatecznie usunięta litera l, ponieważ nazwa ta była bardzo myląca w stosunku do nazewnictwa używanego w niemieckim Wehrmachcie. Ostatecznie Sd. Kfz. 6 powstawał także w zakładach Daimler-Benz oraz Praga-Skoda.
Powstało kilka wersji: Sd. Kfz. 6 – wersja saperska, Sd. Kfz. 6/1 jako standardowy ciągnik artyleryjski półgąsienicowy, Sd. Kfz. 6/2 – przeciwlotnicza z platformą z zainstalowanym przeciwlotniczym działkiem kalibru 37 mm.
Operacja Barbarossa, październik 1941 roku
Prezentowany egzemplarz, pochodzi z ostatniej serii produkcyjnej oznaczonej jako bn9n i został zbudowany przez firmę Bussing NAG w 1941 roku. Jest to tzw. wersja „saperska”, która posiadała trzy rzędy siedzeń dla przewożonych żołnierzy. Pod koniec wojny pojazd został zdobyty przez radzieckich żołnierzy, służąc im do przewozu beczek z paliwem. Zatonął w starorzeczu Warty, obok Białobrzegu – niedaleko Pyzdr. Odnaleziony i wydobyty latem 2011 roku. Remontu dokonali „Pancerni Magicy” Artura Zysa z Pławiec. Imię „Bedi”, które znajduje się na boku maski ciągnika, pochodzi od mechanika, które tak dokładnie odbudował nadwozie ciągnika półgąsienicowego.
Sd. Kfz. 6 5-ton (BN 9)
Długość – 6,325 metra
Szerokość – 2,26 metra
Wysokość – 2,5 metra (z rozłożonym dachem pokrytym brezentem)
Masa pełna – 10 ton
Pojemność zbiorników paliwa – 190 litrów
Prędkość maksymalna – 50 km/h
Zasięg na drodze – do 300 kilometrów
Zasięg w terenie – 115 kilometrów
Załoga – jeden kierowca plus maksymalnie czternastu żołnierzy przewożonych
Producent silnika – Maybach
Model silnika – HL 54 TUKRM
Układ silnika – sześciocylindrowy, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa silnika – 5420 centymetrów sześciennych
Moc silnika – 100 Koni Mechanicznych przy 2800 obr./min.
Środki łączności – brak standardowo
Opancerzenie – brak
Autor: zdjęcia – Dawid Kalka
Bibliografia
- David Doyle: Niemieckie pojazdy II wojny światowej. Poznań (Polska): Vesper, 2005 (świat), 2012 (Polska)