Samolot myśliwsko-bombowy Republic F-84F Thunderstreak
Historia konstrukcji
Amerykański samolot myśliwsko-bombowy. Powstał jako udoskonalona wersja F-84E Thunderjet, a główną zmianą było wprowadzenie skośnych skrzydeł. Prototyp oblatano 3 czerwca 1950 r. Jego rozwój przeciągał się i dopiero w 1954 r. pierwsze F-84F weszły do służby w USAF. Była ona krótka, ponieważ jego przedłużające się narodziny w połączeniu z dynamicznym rozwojem samolotów odrzutowych w latach 50-tych sprawiły, że F-84F w momencie wejścia do służby był już samolotem mało nowoczesnym i szybko został wyparty przez maszyny o znacznie wyższych osiągach i doskonalszym wyposażeniu.
Do 1957 r. zbudowano 2348 egzemplarzy. Niektóre samoloty należące do USAF miały możliwość przenoszenia na lewym wewnętrznym pylonie taktycznej bomby atomowej Mark 7 o mocy 20 kiloton. Powstała też wersja rozpoznawcza RF-84F Thunderflash. Samoloty F-84F i RF-84F zostały użyte bojowo przez Francję podczas kryzysu sueskiego w 1956 r.
Egzemplarz muzealny o numerze seryjnym 52-7157 został przekazany przez Muzeum Sił Zbrojnych i Historii Wojskowości w Brukseli.
Użytkownicy maszyn
-
Belgia – Force Aêrienne Belge (197× F-84F, 34× RF-84F od 1955)
-
Tajwan – Siły Powietrzne Republiki Chińskiej (24× RF-84F od 1956)
-
Dania- Flyvevåbnet (23× RF-84F 1957-1971)
-
Francja – Armée de l’air (250× F-84F, 89× RF-84F od 1955)
-
Niemcy – Luftwaffe (450× F-84F, 108× RF-84F 1956-1967)
-
Królestwo Grecji – Polemikí Aeroporía (115× F-84F, 24× RF-84F, ex-RFN: 69× F-84F, 6× RF-84F, ex-NLD: 6× RF-84F 1956-1991)
-
Włochy – Aeronautica Militare Italiana (194× F-84F 1956-1972, 93× RF-84F 1954-1972)
-
Holandia – Koninklijke Luchtmacht (143× F-84F, 24× RF-84F 1955-1970)
-
Norwegia – Luftforsvaret (35× RF-84F 1956-1970)
-
Turcja – Türk Hava Kuvvetleri (46x RF-84F, ex-FRA: 108× F-84F, 21× RF-84F, ex-RFN: 165× F-84F, ex-NLD: 15× RF-84F, ex-NOR: 20x F-84F 1955-1982)[1]
-
Stany Zjednoczone – United States Air Force (1496× F-84F, 388× RF-84F 1952-1972)
Muzeum Lotnictwa Polskiego – Kraków
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
Rozpiętość skrzydeł – 10,05 m
Długość konstrukcji – 13,1 m
Masa startowa – 12700 kg
Maksymalna prędkość – 1118 km/h
Pułap – 13700 m
Zasięg maksymalny – 3724 km
Uzbrojenie – 6 karabinów maszynowych Browning M-3 kalibru 12,7 mm; bomby i niekierowane pociski rakietowe/dodatkowe zbiorniki paliwa o łącznej masie 2720 kg na czterech podskrzydłowych pylonach
Zastosowany silnik – silnik odrzutowy Wright J-65-W-3 o ciągu 32 kN lub W-7 o ciągu 34 kN
Autor – Dawid Kalka
Bibliografia
- Muzeum Lotnictwa Polskiego – Kraków
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Republic_F-84F_Thunderstreak#/media/Plik:F-84F_Thunderstreak.jpg
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Republic_F-84F_Thunderstreak