Republic F-84F Thunderstreak

Samolot myśliwsko-bombowy Republic F-84F Thunderstreak

Historia konstrukcji

Amerykański samolot myśliwsko-bombowy. Powstał jako udoskonalona wersja F-84E Thunderjet, a główną zmianą było wprowadzenie skośnych skrzydeł. Prototyp oblatano 3 czerwca 1950 r. Jego rozwój przeciągał się i dopiero w 1954 r. pierwsze F-84F weszły do służby w USAF. Była ona krótka, ponieważ jego przedłużające się narodziny w połączeniu z dynamicznym rozwojem samolotów odrzutowych w latach 50-tych sprawiły, że F-84F w momencie wejścia do służby był już samolotem mało nowoczesnym i szybko został wyparty przez maszyny o znacznie wyższych osiągach i doskonalszym wyposażeniu.

Do 1957 r. zbudowano 2348 egzemplarzy. Niektóre samoloty należące do USAF miały możliwość przenoszenia na lewym wewnętrznym pylonie taktycznej bomby atomowej Mark 7 o mocy 20 kiloton. Powstała też wersja rozpoznawcza RF-84F Thunderflash. Samoloty F-84F i RF-84F zostały użyte bojowo przez Francję podczas kryzysu sueskiego w 1956 r.

Egzemplarz muzealny o numerze seryjnym 52-7157 został przekazany przez Muzeum Sił Zbrojnych i Historii Wojskowości w Brukseli.

Użytkownicy maszyn

  • Belgia – Force Aêrienne Belge (197× F-84F, 34× RF-84F od 1955)

  • Tajwan – Siły Powietrzne Republiki Chińskiej (24× RF-84F od 1956)

  • Dania- Flyvevåbnet (23× RF-84F 1957-1971)

  • Francja – Armée de l’air (250× F-84F, 89× RF-84F od 1955)

  • Niemcy – Luftwaffe (450× F-84F, 108× RF-84F 1956-1967)

  • Królestwo Grecji – Polemikí Aeroporía (115× F-84F, 24× RF-84F, ex-RFN: 69× F-84F, 6× RF-84F, ex-NLD: 6× RF-84F 1956-1991)

  • Włochy – Aeronautica Militare Italiana (194× F-84F 1956-1972, 93× RF-84F 1954-1972)

  • Holandia – Koninklijke Luchtmacht (143× F-84F, 24× RF-84F 1955-1970)

  • Norwegia – Luftforsvaret (35× RF-84F 1956-1970)

  • Turcja – Türk Hava Kuvvetleri (46x RF-84F, ex-FRA: 108× F-84F, 21× RF-84F, ex-RFN: 165× F-84F, ex-NLD: 15× RF-84F, ex-NOR: 20x F-84F 1955-1982)[1]

  • Stany Zjednoczone – United States Air Force (1496× F-84F, 388× RF-84F 1952-1972)

Muzeum Lotnictwa Polskiego – Kraków

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

Rozpiętość skrzydeł – 10,05 m

Długość konstrukcji – 13,1 m

Masa startowa – 12700 kg

Maksymalna prędkość – 1118 km/h

Pułap – 13700 m

Zasięg maksymalny – 3724 km

Uzbrojenie – 6 karabinów maszynowych Browning M-3 kalibru 12,7 mm; bomby i niekierowane pociski rakietowe/dodatkowe zbiorniki paliwa o łącznej masie 2720 kg na czterech podskrzydłowych pylonach

Zastosowany silnik – silnik odrzutowy Wright J-65-W-3 o ciągu 32 kN lub W-7 o ciągu 34 kN

Autor – Dawid Kalka

Bibliografia

  1. Muzeum Lotnictwa Polskiego – Kraków
  2. https://pl.wikipedia.org/wiki/Republic_F-84F_Thunderstreak#/media/Plik:F-84F_Thunderstreak.jpg
  3. https://pl.wikipedia.org/wiki/Republic_F-84F_Thunderstreak
image_pdfimage_printDrukuj
Suchoj Su-7BM

Samolot myśliwsko-bombowy Suchoj Su-7BM Suchoj Su-7BM Historia konstrukcji W drugiej połowie lat 50. doszło do zmiany poglądów na sposób prowadzenia Czytaj dalej...

SEPECAT Jaguar GR.1

Samolot szturmowy SEPECAT Jaguar GR.1 Historia konstrukcji Jaguar to samolot szturmowy skonstruowany w latach 60-tych przez brytyjsko – francuskie konsorcjum. Czytaj dalej...

Ił-2

Samolot szturmowy Ił-2 Ił-2 przelatujące nad niemieckimi pozycjami podczas bitwy nad Moskwą, 1 grudnia 1941 roku Historia konstrukcji Idea radzieckiego, Czytaj dalej...

Suchoj Su-25

Samolot Suchoj Su-25 (w kodzie NATO Frogfoot), zbudowany został jako lekki i prosty samolot szturmowy dla bezpośredniego wsparcia wojsk lądowych. Historia W połowie Czytaj dalej...

Udostępnij:

Ostatnia aktualizacja: 10 stycznia 2021, 10:15

Zgłoś błąd w artykule

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments