Praga V3S

Samochód ciężarowy Praga V3S

Historia konstrukcji

Praga V3S to trzyosiowy samochód ciężarowy o wysokiej, wręcz wybitnej mobilności terenowej, popularnie nazywana w Czechach: ventra, vétřieska, vejtřaska, VSka lub Vejda. Początek produkcji to rok 1953, w początkowym okresie Praga V3S była produkowana wyłącznie na zaopatrzenie armii. Cywilnym odpowiednikiem V3S była Praga S5T mająca gorsze właściwości terenowe, jednocześnie większa ładowność i szybkość. Ostatnie egzemplarze Pragi V3S zjechały z taśmy montażowej [bratysławski BAZ] w 1990 roku, Czeska armia używa je do tej pory (zastosowania specjalne, podwozia radiostacji polowych). Praga V3S jest jednym z najdłużej produkowanych samochodów ciężarowych na świecie. W sumie wyprodukowano 130 000 egzemplarzy.

Wymiary samochodu Praga V3S w wersji skrzyniowej

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Śląska Fundacja Pasjonatów Techniki Militarnej “Garnizon Górnośląski”
II Tarnogórski Piknik Militarny 2021
Park Wodny, Tarnowskie Góry

Podstawowe dane techniczne

Podwozie samochodu Praga V3S
  • Oznaczenie handlowe: Praga V3S
  • Producent: AZKG, n.p. Praha. 1961 AVIA n.p. Letniany, 1983 BAZ n.p. Bratysława
  • Zabudowa: drewniana, stalowa
  • Kabina kierowcy: stalowa, dwuosobowa
  • Rozstaw kół przednich: 1 870 mm
  • Rozstaw bliźniaczych kół tylnych, wewnętrzny: 1 485 mm
  • Rozstaw bliźniaczych kół tylnych, zewnętrzny: 2 025 mm
  • Rozstaw osi: 3 580 mm + 1 120 mm
  • Długość: 6 910 mm
  • Wysokość kabina/plandeka: 2 510/2 920 mm
  • Prześwit przy obciążeniu 5 000 kg: 400 mm
  • Długość skrzyni ładunkowej : 4 010 mm
  • Szerokość skrzyni ładunkowej: 2 180 mm
  • Wysokość burt + nadstawy: 500 mm + 370 mm
  • Wysokość załadunkowa: 1 260 mm
  • Masa własna bez wciągarki / masa całkowita: 5 350 kg/5 470 kg
  • Masa własna z wciągarką / masa całkowita: 10 650kg/10 770 kk
  • Masa kabiny z ramą i wciągarką: 4 300 kg
  • Nośność w terenie / na szosie (z obsługą): 3 300kg/5 300 kg
  • Holowana przyczepa w terenie / na szosie: 3 100kg/5 500 kg
  • Kąt najazdu / zjazdu: 72 stopnie/32 stopnie
  • Kąt poprzeczny wywracający: 40 stopnie
  • Promień zawracania: 10,50 m
  • Zużycie paliwa bez ładunku / z ładunkiem 5 300 kg: 23,6 litrów/28,5 litrów
  • Bezpieczne brodzenie w wodzie: 800 mm
  • Wysokość haka holowniczego, obciążenie 5 300 kg: 790 mm
  • Silnik T-912 używany do napędu Praga V3S:

    Zalety i wady pojazdu

    Pokonywanie bardzo stromych wzniesień
  • Bardzo wysoka niezawodność i wytrzymałość konstrukcji
  • Sprawdzała się idealnie w każdych warunkach
  • Prosta i niezawodna konstrukcja silnika
  • Stosunkowo duże zużycie oleju
  • Hałas we wnętrzu pojazdu
  • Ciężko działający układ kierowniczy
  • Niska prędkość maksymalna (ok. 60-70 km/h)
  • Bibliografia

    1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Praga_V3S
    2. https://maszyny.pw/index.php/13-blog/110-historia-legendarnego-samochodu-terenowego-praga-v3s-dane-techniczne-opis