ORP Wilk to polski okręt podwodny projektu 641 (w kodzie NATO: typu Foxtrot), zbudowany w ZSRR. Jest to drugi polski okręt podwodny o tej nazwie; poprzedni to ORP „Wilk” zbudowany w 1931, który służył w czasie II wojny światowej.
Okręt powstał w stoczni Sudomech w Leningradzie około roku 1965. Nie są znane szczegóły jego służby pod
radziecką banderą. Wilk służył początkowo w marynarce ZSRR, po czym został wydzierżawiony Polsce. Polska załoga objęła okręt 3 listopada 1987 roku w Rydze, a 10 grudnia 1987 roku w Gdyni otrzymał on nazwę ORP „Wilk” i stały numer burtowy 292. Na przełomie 1992/1993 r. Polska odkupiła okręt od Rosji. W polskiej służbie „Wilk” przepłynął 47 000 mil morskich, z czego 15 000 Mm w zanurzeniu i dokonał 626 zanurzeń.
Ostatnim dowódcą okrętu był kmdr ppor. Dariusz Larowski (dowodził nim przez ostatnie 4 lata służby okrętu).
Niezwykłym wydarzeniem w dziejach ORP Wilk był udział w kręceniu słynnego filmu „Das Boot”. W filmie tym nasz
okręt podwodny zagrał rolę U-Boota z czasów II wojny światowej.
Stocznia | ZSRR |
MW ZSRR | |
Nazwa | B-98 |
Wejście do służby | 15 czerwca 1963 |
Marynarka Wojenna | |
Nazwa | ORP Wilk |
Wejście do służby | 3 listopada 1987 |
Wycofanie ze służby | 10 października 2003 |
Los okrętu | złomowany |
Dane taktyczno-techniczne | |
Wyporność | nawodna – 2207 ton podwodna – 2484 ton |
Długość | 91,3 m |
Szerokość | 8,00 m |
Zanurzenie | 6,1 m |
Rodzaj kadłuba | dwukadłubowy |
Materiał kadłuba | stal AK-25 |
Napęd | |
3 silniki wysokoprężne o mocy 6000KM, silniki elektryczne o mocy 5300 KM, silnik prędkości ekonomicznej, 3 śruby | |
Prędkość | nawodna – 16,5 węzła podwodna – 15,5 węzła |
Zasięg | nawodny – przy prędkości 16,5 węzłów – 4153 Mm |
Uzbrojenie | |
22 torpedy | |
Wyrzutnie torpedowe | 6 x 533 mm (dziób) 4 x 533 mm (rufa) |
Załoga | 73 osoby |