Okręty podwodne projektu 949A (seria: Antej, NATO: Oscar II) – radzieckie, a następnie rosyjskie okręty podwodne o napędzie jądrowym, skonstruowane do zwalczania jednostek nawodnych, w tym przede wszystkim amerykańskich lotniskowców i ich grup uderzeniowych.
Podstawowym uzbrojeniem okrętu projektu 949A są wystrzeliwane ze specjalnych kontenerów umieszczonych po bokach kadłuba przeciwokrętowe pociski manewrujące P700 Granit (NATO – SS-N-19 Shipwreck) oraz torpedy kalibru 650 i 533 mm.
Okręty tego typu należą do kategorii okrętów rakietowych, określanej w nomenklaturze NATO jako SSGN (atomowe okręty podwodne, przenoszące pociski manewrujące). Planowano zbudować 18 jednostek tego typu. Ostatecznie ukończono 9 okrętów, zmontowano 11 kadłubów, ale do służby wcielono tylko 9. Okręty charakteryzują się wielką wypornością – około 24 000 t. Na dzień dzisiejszy są to największe jednostki podwodne na świecie (przykładowo największe w US Navy okręty typu Ohio mają wyporność 18 750 t). Potocznie okręty tego typu są nazywane w WMF „mordercami lotniskowców”.

Jednostki 949A stanowią rozwinięcie radzieckiego typu okrętów projektu 949.
Jeden z okrętów tego typu – K-141 „Kursk”, zatonął wraz z całą załogą 12 sierpnia 2000 na Morzu Barentsa.
| Rodzaj okrętu | SSGN |
| Kraj budowy | Związek Radziecki |
| Stocznia | Siewmasz |
| Zbudowane | 12 |
| Stracone | 1 |
| Uzbrojenie: | |
| 24 x P-700 Granit 24 torpedy i pociski RPK-6 Wodopad |
|
| Wyrzutnie torpedowe: • dziobowe |
2 x 650 mm i 4 x 533 mm |
| Załoga | 107 oficerów i marynarzy |
| Wyporność: | |
| • na powierzchni | 13.400 – 14.700 ton |
| • w zanurzeniu | 16.400 – 24.000 ton |
| Długość | 155 metrów |
| Szerokość | 18,2 metra |
| Napęd: | |
| • 2 reaktory OK-650B • 2 turbiny parowe • 2 śruby |
|
| Prędkość: • na powierzchni • w zanurzeniu |
16 węzłów 32 węzły |
Okręty podwodne projektu 949A (NATO: Oscar II):
K-148 Orenburg, K-132 Irkuck, K-119 Woroneż, K-173 Krasnojarsk, K-410 Smoleńsk, K-442 Czelabińsk, K-456 Wiliuczińsk, K-266 Orieł, K-186 Omsk, K-141 Kursk †, K-512 Swiatyj Gieorgij Pobieditiel, K-329 Biełgorod (Projekt 09852), K-150 Tomsk


