MU-90

Samobieżny układacz min MU-90

Historia konstrukcji

Samobieżny układacz min MU-90 jest przeznaczony do układania nawierzchniowego min przeciwpancernych. Miny te są układane na powierzchni za pomocą rampy zjazdowej, na którą ręcznie przez żołnierzy układane, a następnie z końca zjazdu w odpowiednim momencie odblokowywane. Dla członka załogi, który zajmował się ręcznym ładowaniem min na rampę zjazdową, była to bardzo żmudna praca.. Miny były składowane w magazynie, a pojazd takich min mógł przewozić do 110 sztuk. Pojazd układał miny w prędkościach od 5 km/h do 15 km/h w zależności od gęstości ich ułożenia. Miny były układane w rzędzie (jedno pole minowe zazwyczaj posiadało cztery rzędy min), w odległości od siebie; 4, 6 lub 8 metrów. Podstawowymi minami przeciwpancernymi były: model PT Mi-U lub PT Mi-Ba III.

Samobieżny układacz min MU-90 powstał w wyniku konwersji podstawowego bojowego wozu piechoty BVP-1. Konwersje te rozpoczęto na początku lat 90.tych XX wieku. Mam pojazd po demontażu wieży oraz usunięcia większości wyposażenia wewnętrznego, w ich miejsce były montowane magazyny z minami przeciwpancernymi, a sam wóz nie posiadał żadnego zabezpieczenia dla załogi przed bronią masowego rażenia. Część wewnętrznych zbiorników paliwa zostało usunięte, a część paliwa składano teraz w dwóch niewielkich zbiornikach ulokowanych na zewnątrz wozu na stropie kadłuba, na płycie pancernej, która zakrywała teraz otwór po usuniętej wieży pojazdu BVP-1. Często sama jakość przeprowadzonych konwersji wozów BVP-1 do standardu MU-90 pozostawiała wiele do życzenia. Z zewnątrz wóz MU-90 mógł nieco przypominać niemal wraz zdemontowanego wozu BVP-1, jednak dodatkowe zewnętrzne zbiorniki paliwa rozróżniały ten pojazd.

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Vojenské Historické Múzeum, Piešťany, Słowacja

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

Kategoria wozu: samobieżny układacz min

Producent wozu: Zakłady Remontowe VOP 026, Sternberk

Okres przeprowadzania konwersji: lata 1990-1991

Załoga wozu: trzech żołnierzy (dowódca, mechanik-kierowca, specjalista – układacz min)

Masa bojowa wozu: 11 800 kg

Długość całkowita: 6750 mm

Szerokość całkowita: 2940 mm

Wysokość całkowita: 2050 mm

Prześwit kadłuba: 370 mm

Pancerz kadłuba: od 6 mm do 19 mm

Napęd wozu: silnik UTD-20

– czterosuwowy, chłodzony cieczą, diesel

– ilość cylindrów: 6 do V

– nachylenie cylindrów: 120°

– maksymalny moment obrotowy: 980 (+ 49 / – 98) Nm

– masa: 665 kg + 5%

Wymiary konstrukcji:

– długość: 791 mm (w tym wystający wał)

– szerokość: 1150 mm

– wysokość: 732 mm

– stopień sprężania: 15,8

– pojemność skokowa: 15,9 l

Moc maksymalna: 220 kW (300 KM) przy 2600 obr./min.

Transmisja: mechaniczna, zsynchronizowana skrzynia biegów

– ilość biegów: 5 + 1

– masa skrzyni biegów ze sprzęgłem głównym i planetarnym urządzeniem kierunkowym: 536 kg

Prędkość maksymalna na drodze: do 65 km/h

Prędkość maksymalna w terenie: do 40-45 km/h

Zasięg maksymalny na drodze: do 550 km

Zasięg maksymalny w terenie: do 250 km

Pokonywanie przeszkód terenowych:

– Nachylenie: do 35 stopni

– Nachylenie boczne: do 25 stopni

– Brodzenie: pokonywanie przeszkód wodnych w wpław

– Rowy: o szerokości do 2500 mm

– Przeszkoda pionowa: o wysokości do 700 mm

Bibliografia

  1. https://www.valka.cz/CZK-MU-90-minovy-ukladac-t28556
  2. Siergiej SuworowBMP-1 (BWP-1), Wydawnictwo Militaria, Warszawa 2009 Vol. I
image_pdfimage_printDrukuj
TRI

By Kerim44 - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15146170 TRI - Transporter rozpoznania inżynieryjnego jest pływającym, opancerzonym Czytaj dalej...

SUM Kalina

Samobieżny układacz min - SUM-Kalina Historia konstrukcji W latach 80.-tych polskie i wschodnioniemieckie ośrodki konstrukcyjne rozpoczęły wspólne prace nad samobieżnym Czytaj dalej...

PTS-M

PTS-M PTS (ros. ПТС - Плавающий транспортер средний - pławajuszczij transportior sriednij - średni transporter pływający) – gąsienicowy transporter pływający konstrukcji ZSRR, produkowany od Czytaj dalej...

PP-64 Wstęga

Park pontonowy PP-64 Wstęga jest przeznaczony do urządzania tymczasowych przepraw mostowych i promowych. Komplet parku umożliwia budowę mostów pontonowych typu: Czytaj dalej...

Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments