MU-90
Samobieżny układacz min MU-90
Historia konstrukcji
Samobieżny układacz min MU-90 powstał w wyniku konwersji podstawowego bojowego wozu piechoty BVP-1. Konwersje te rozpoczęto na początku lat 90.tych XX wieku. Mam pojazd po demontażu wieży oraz usunięcia większości wyposażenia wewnętrznego, w ich miejsce były montowane magazyny z minami przeciwpancernymi, a sam wóz nie posiadał żadnego zabezpieczenia dla załogi przed bronią masowego rażenia. Część wewnętrznych zbiorników paliwa zostało usunięte, a część paliwa składano teraz w dwóch niewielkich zbiornikach ulokowanych na zewnątrz wozu na stropie kadłuba, na płycie pancernej, która zakrywała teraz otwór po usuniętej wieży pojazdu BVP-1. Często sama jakość przeprowadzonych konwersji wozów BVP-1 do standardu MU-90 pozostawiała wiele do życzenia. Z zewnątrz wóz MU-90 mógł nieco przypominać niemal wraz zdemontowanego wozu BVP-1, jednak dodatkowe zewnętrzne zbiorniki paliwa rozróżniały ten pojazd.
Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Vojenské Historické Múzeum, Piešťany, Słowacja
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
Kategoria wozu: samobieżny układacz min
Producent wozu: Zakłady Remontowe VOP 026, Sternberk
Okres przeprowadzania konwersji: lata 1990-1991
Załoga wozu: trzech żołnierzy (dowódca, mechanik-kierowca, specjalista – układacz min)
Masa bojowa wozu: 11 800 kg
Długość całkowita: 6750 mm
Szerokość całkowita: 2940 mm
Wysokość całkowita: 2050 mm
Prześwit kadłuba: 370 mm
Pancerz kadłuba: od 6 mm do 19 mm
Napęd wozu: silnik UTD-20
Wymiary konstrukcji:
Moc maksymalna: 220 kW (300 KM) przy 2600 obr./min.
Transmisja: mechaniczna, zsynchronizowana skrzynia biegów
Prędkość maksymalna na drodze: do 65 km/h
Prędkość maksymalna w terenie: do 40-45 km/h
Zasięg maksymalny na drodze: do 550 km
Zasięg maksymalny w terenie: do 250 km
Pokonywanie przeszkód terenowych:
Bibliografia