MU-90

Samobieżny układacz min MU-90

Historia konstrukcji

Samobieżny układacz min MU-90 powstał w wyniku konwersji podstawowego bojowego wozu piechoty BVP-1. Konwersje te rozpoczęto na początku lat 90.tych XX wieku. Mam pojazd po demontażu wieży oraz usunięcia większości wyposażenia wewnętrznego, w ich miejsce były montowane magazyny z minami przeciwpancernymi, a sam wóz nie posiadał żadnego zabezpieczenia dla załogi przed bronią masowego rażenia. Część wewnętrznych zbiorników paliwa zostało usunięte, a część paliwa składano teraz w dwóch niewielkich zbiornikach ulokowanych na zewnątrz wozu na stropie kadłuba, na płycie pancernej, która zakrywała teraz otwór po usuniętej wieży pojazdu BVP-1. Często sama jakość przeprowadzonych konwersji wozów BVP-1 do standardu MU-90 pozostawiała wiele do życzenia. Z zewnątrz wóz MU-90 mógł nieco przypominać niemal wraz zdemontowanego wozu BVP-1, jednak dodatkowe zewnętrzne zbiorniki paliwa rozróżniały ten pojazd.

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Vojenské Historické Múzeum, Piešťany, Słowacja

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

Kategoria wozu: samobieżny układacz min

Producent wozu: Zakłady Remontowe VOP 026, Sternberk

Okres przeprowadzania konwersji: lata 1990-1991

Załoga wozu: trzech żołnierzy (dowódca, mechanik-kierowca, specjalista – układacz min)

Masa bojowa wozu: 11 800 kg

Długość całkowita: 6750 mm

Szerokość całkowita: 2940 mm

Wysokość całkowita: 2050 mm

Prześwit kadłuba: 370 mm

Pancerz kadłuba: od 6 mm do 19 mm

Napęd wozu: silnik UTD-20

Wymiary konstrukcji:

Moc maksymalna: 220 kW (300 KM) przy 2600 obr./min.

Transmisja: mechaniczna, zsynchronizowana skrzynia biegów

Prędkość maksymalna na drodze: do 65 km/h

Prędkość maksymalna w terenie: do 40-45 km/h

Zasięg maksymalny na drodze: do 550 km

Zasięg maksymalny w terenie: do 250 km

Pokonywanie przeszkód terenowych:

Bibliografia

  1. https://www.valka.cz/CZK-MU-90-minovy-ukladac-t28556
  2. Siergiej SuworowBMP-1 (BWP-1), Wydawnictwo Militaria, Warszawa 2009 Vol. I