Samobieżny układacz min MU-90
Historia konstrukcji
Samobieżny układacz min MU-90 jest przeznaczony do układania nawierzchniowego min przeciwpancernych. Miny te są układane na powierzchni za pomocą rampy zjazdowej, na którą ręcznie przez żołnierzy układane, a następnie z końca zjazdu w odpowiednim momencie odblokowywane. Dla członka załogi, który zajmował się ręcznym ładowaniem min na rampę zjazdową, była to bardzo żmudna praca.. Miny były składowane w magazynie, a pojazd takich min mógł przewozić do 110 sztuk. Pojazd układał miny w prędkościach od 5 km/h do 15 km/h w zależności od gęstości ich ułożenia. Miny były układane w rzędzie (jedno pole minowe zazwyczaj posiadało cztery rzędy min), w odległości od siebie; 4, 6 lub 8 metrów. Podstawowymi minami przeciwpancernymi były: model PT Mi-U lub PT Mi-Ba III.
Samobieżny układacz min MU-90 powstał w wyniku konwersji podstawowego bojowego wozu piechoty BVP-1. Konwersje te rozpoczęto na początku lat 90.tych XX wieku. Mam pojazd po demontażu wieży oraz usunięcia większości wyposażenia wewnętrznego, w ich miejsce były montowane magazyny z minami przeciwpancernymi, a sam wóz nie posiadał żadnego zabezpieczenia dla załogi przed bronią masowego rażenia. Część wewnętrznych zbiorników paliwa zostało usunięte, a część paliwa składano teraz w dwóch niewielkich zbiornikach ulokowanych na zewnątrz wozu na stropie kadłuba, na płycie pancernej, która zakrywała teraz otwór po usuniętej wieży pojazdu BVP-1. Często sama jakość przeprowadzonych konwersji wozów BVP-1 do standardu MU-90 pozostawiała wiele do życzenia. Z zewnątrz wóz MU-90 mógł nieco przypominać niemal wraz zdemontowanego wozu BVP-1, jednak dodatkowe zewnętrzne zbiorniki paliwa rozróżniały ten pojazd.
Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Vojenské Historické Múzeum, Piešťany, Słowacja
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
Kategoria wozu: samobieżny układacz min
Producent wozu: Zakłady Remontowe VOP 026, Sternberk
Okres przeprowadzania konwersji: lata 1990-1991
Załoga wozu: trzech żołnierzy (dowódca, mechanik-kierowca, specjalista – układacz min)
Masa bojowa wozu: 11 800 kg
Długość całkowita: 6750 mm
Szerokość całkowita: 2940 mm
Wysokość całkowita: 2050 mm
Prześwit kadłuba: 370 mm
Pancerz kadłuba: od 6 mm do 19 mm
Napęd wozu: silnik UTD-20
– czterosuwowy, chłodzony cieczą, diesel
– ilość cylindrów: 6 do V
– nachylenie cylindrów: 120°
– maksymalny moment obrotowy: 980 (+ 49 / – 98) Nm
– masa: 665 kg + 5%
Wymiary konstrukcji:
– długość: 791 mm (w tym wystający wał)
– szerokość: 1150 mm
– wysokość: 732 mm
– stopień sprężania: 15,8
– pojemność skokowa: 15,9 l
Moc maksymalna: 220 kW (300 KM) przy 2600 obr./min.
Transmisja: mechaniczna, zsynchronizowana skrzynia biegów
– ilość biegów: 5 + 1
– masa skrzyni biegów ze sprzęgłem głównym i planetarnym urządzeniem kierunkowym: 536 kg
Prędkość maksymalna na drodze: do 65 km/h
Prędkość maksymalna w terenie: do 40-45 km/h
Zasięg maksymalny na drodze: do 550 km
Zasięg maksymalny w terenie: do 250 km
Pokonywanie przeszkód terenowych:
– Nachylenie: do 35 stopni
– Nachylenie boczne: do 25 stopni
– Brodzenie: pokonywanie przeszkód wodnych w wpław
– Rowy: o szerokości do 2500 mm
– Przeszkoda pionowa: o wysokości do 700 mm
Bibliografia
- https://www.valka.cz/CZK-MU-90-minovy-ukladac-t28556
- Siergiej SuworowBMP-1 (BWP-1), Wydawnictwo Militaria, Warszawa 2009 Vol. I