MTS-306

Ciężki ciągnik gąsienicowy MTS-306

Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu

Historia konstrukcji

Pod koniec lat siedemdziesiątych polskie Zakłady „Bumar-Łabędy” wyprodukowały niewielką prototypową serię ciężkich gąsienicowych ciągników dla polskiej artylerii pod oznaczeniem MTS. Pojazd ten, dzięki zastosowaniu mocniejszego silnika, pochodzącego z czołgu T-72 (W46-2S1) i zastosowaniu w nadbudówce stopów metali lekkich (stop żelaza i aluminium), udało się zmniejszyć masę wozu do około 22 ton. W porównaniu ze swoimi konkurentami z Związku Radzieckiego, które swoją masą sięgały nawet 27 ton, polski ciągnik, był lżejszy, zwrotniejszy oraz zużywał znacznie mniej paliwa.

Mimo pozytywnych ocen, jakie postawiono prze przeprowadzeniu wszelkich możliwych prób poligonowych, zmiana sytuacji geopolitycznej i znaczące odchodzenie Wojska Polskiego od artylerii holowanej, na rzecz zestawów samobieżnych, takich jak armato-haubice Dana czy Goździk, produkcji seryjnej ostatecznie nie podjęto. Powstało łącznie 18 wozów przedseryjnych – prototypowych, z których do naszych czasów przetrwało ostatecznie trzy egzemplarze podwozia serii MTS. Na wzorze jego podwozia zostały opracowane kilka innych pojazdów, w tym Samobieżny Układacz Min Kalina (SUM Kalina), Stację Radiolokacyjną NUR-21, Bojowy Wóz piechoty BWP-2000 i prototypy armatohaubic Krab.

Prezentowany egzemplarz trafił do Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu w 2010 roku, pochodził z Wyższej Szkoły Oficerskiej Inżynierii Wojskowej we Wrocławiu.

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

  • Długość – 7860 mm
  • Szerokość – 3250 mm
  • Wysokość – 2048 mm
  • Masa własna – 22 000 kg
  • Ładowność – do 10 000 kg
  • Prześwit – 450 mm
  • Masa pojazdu holowanego – do 15 000 kg
  • Moc silnika – 710-720 KM
  • Prędkość maksymalna – do 60 km/h bez ładunku
  • Opancerzenie – brak
  • Uzbrojenie – brak
  • Załoga – jeden żołnierz
  • AUtor zdjęć: Dawid Kalka

Bibliografia

  1. Janusz Magniski, Wozy Bojowe LWP 1943-1983, Ministerstwo Obrony Narodowej, Wydanie I, 1984 rok

  2. Tomasz Szczerbicki, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego, VESPER, Wydanie I, 2014

image_pdfimage_printDrukuj
Ciągnik gąsienicowy C2P

Ciągnik gąsienicowy C2P Testy drogowe prototypu Historia konstrukcji Rozwój nowoczesnej w Polsce nowoczesnej artylerii przeciwlotniczej nie rozpoczął się wcale od Czytaj dalej...

Mazur-D350

Gąsienicowy ciągnik artyleryjski Mazur-D350 Polski gąsienicowy ciągnik artyleryjski z końca lat 50.-tych XX wieku. Ciągnik gąsienicowy Mazur D-350 z zaczepioną Czytaj dalej...

Sd. Kfz. 2

Kleines Kettenkraftrad Sd. Kfz. 2

Autor - zdjęcia: Dawid Kalka Kłanino - Muzeum Pancerne W okresie poprzedzającym bezpośrednio Czytaj dalej...

ATS-59G

Ciągnik gąsienicowy ATS-59G Opis konstrukcji Gąsienicowy średni ciągnik artyleryjski konstrukcji radzieckiej. Ciągnik został opracowany pod koniec lat 50. XX wieku, Czytaj dalej...

Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments