MT-LB

MT-LB –  (Małyj Tiagacz – Lehko Bronirowannyj) radziecki, pływający transporter opancerzony skonstruowany pod koniec lat 60. XX wieku.

Historia

W latach 60. ubiegłego wieku na wyposażenie i uzbrojenie Armii Radzieckiej przyjęto nowe typy lekkich gąsienicowych ciągników z rodziny MT przeznaczonych do wykonywania różnych zadań na polu walki. Charakteryzowały się one niską, dobrze wyprofilowaną sylwetką, która była stosunkowo łatwa do zamaskowania, dobrą manewrowością i co się z tym wiąże zdolnością do pokonywania różnorodnego terenu także wpław. Transportery MT były przygotowane do walki począwszy od największych upałów do wielkich mrozów.  MT-LB został skonstruowany jako ciągnik artyleryjski przeznaczony do holowania armat przeciwpancernych T-12 kalibru 100 mm. Z czasem zaczęto wykorzystywać w roli transportera opancerzonego. Na podwoziu MTLB zbudowano także szereg innych pojazdów, zarówno pomocniczych jak i bojowych. MT-LB jest produkowany w Polsce przez HSW. Na uzbrojeniu Wojska Polskiego znajduje się kilkaset pojazdów o różnym przeznaczeniu wykorzystujących podwozie MTLB.

W skład „rodziny” ciągników MT weszło kilka odmian, z których najważniejsze to odmiana MT-L z kadłubem wykonanym ze stopów lekkich z otwartą skrzynią ładunkową osłanianą brezentem i MT-LB z całkowicie zamkniętym kadłubem spawanym z płyt pancernych. Obie wymienione wersje miały zunifikowane zespoły układu napędowego, zawieszenia i wyposażenia. Ponadto skonstruowano MT-LW oraz MT-LBW (gdzie litera W oznacza skrót od „Wiezdiechod”) wyposażone w gąsienice, które zmniejszały nacisk jednostkowy na podłoże, co dawało dobrą przyczepność w czasie np. opadów śniegu.

Wersje

  • ZSRR
    • MT-LB – wersja podstawowa transportera opancerzonego uzbrojona w karabin maszynowy PKT w obrotowej wieży.
    • MTLBW – wersja z szerszymi gąsienicami o nacisku jednostkowym zmniejszonym do 0,28 kg/cm²
    • MTLBU – wóz dowodzenia, wyposażony w sprzęt nawigacyjny, dodatkowe radiostacje i agregat prądotwórczy
    • MT-LBSz –  zmodernizowany wóz, zastąpiono karabin 7,62 mm w wieżyczce przez 12,7 mm
    • MTPLB – wóz zabezpieczenia technicznego wyposażony w dźwig o udźwigu 1500 kg i wyciągarkę
    • 9K35 Strieła-10 – samobieżna wyrzutnia rakiet przeciwlotniczych
    • 9P149 Sturm-S – rakietowy niszczyciel czołgów uzbrojony w przeciwpancerny pocisk kierowany 9M114
    • 2S1 Goździk – samobieżna haubica zbudowana na wydłużonym podwoziu MTLB
    • TTLB – samobieżny radar artyleryjski SNAR-10
    • RChM – wóz rozpoznania chemicznego
  • Polska
    • MT-LB – transporter opancerzony – wersja bazowa
      • Mors (WPT) – wóz pomocy technicznej
      • Lotos (WEM) – wóz ewakuacji medycznej – 4 nosze
      • Irys (ZWD-1) – zautomatyzowany wóz dowodzenia
      • TRI – transporter rozpoznania inżynieryjnego
      • PI – pojazd inżynieryjny
      • Promet – prototyp zestawu przeciwlotniczego 23 mm
      • MT-LB-23M Krak – prototyp transportera opancerzonego uzbrojonego w armatę automatyczną kalibru 23mm
      • Przebiśnieg – zautomatyzowany system rozpoznania i zakłóceń UKF
        • SZ lub MT-LB Z – stacja zakłóceń
        • SR lub MT-LB R – stacja rozpoznania
        • Kret WD – wóz dowodzenia kompanii radioelektronicznej
    • Maciejka – radiostacja jednowstęgowa średniej mocy R-137T
    • Opal – zmodernizowana wersja – m.in. przód wozu i silnik
  • Szwecja
    • Pansarbandvagn 401 – zmodernizowana wersja wykonana na bazie MTLB odkupionych od byłej armii NRD, służące w niektórych jednostkach ONZ
MT-LBWM (wersja MT-LB z karabinkiem 12,7 mm NSW

Pojazd MT-LBSz to znacznie zmodernizowana wersja MT-LB. Główną modernizacją jest zastosowanie nowego, mocniejszego silnika wysokoprężnego KAMAZ 740.50 o mocy 360 KM (w miejsce dotychczasowego silnika o mocy 240 KM), oraz zastąpienie karabinu 7,62 mm w wieżyczce przez 12,7 mm. Załoga jest dwuosobowa, przestrzeń ładunkowa pojazdu ma pojemność 5,5 m3, maksymalna masa ładunku wynosi 2500 kg, przy czym nacisk na grunt nie przekracza 0,5 kg/cm2. Pojazd może ciągnąć przyczepę o maksymalnej masie 7 ton. Maksymalna prędkość pojazdu to 65 km/h. MLBSz weszły już do codziennej służby i biorą udział w regularnych ćwiczeniach jednostek liniowych.

Państwo ZSRR
Polska
Producent Charkowska Fabryka Traktorów, Huta Stalowa Wola
Typ pojazdu transporter opancerzony
Trakcja gąsienicowa
Załoga 2 + 10
Dane techniczne
Silnik 8-cylindrowy silnik wysokoprężny
o mocy 240 KM
Poj. zb. paliwa 450 l
Pancerz 3 – 10 mm
Długość 6,454 m
Szerokość 2,86 m
Wysokość 1,87 m (do stropu wieży z km kal. 7,62 mm)
Prześwit 0,4 m
Masa 9700 kg
bojowa: 11 900 kg
Moc jedn. 20,16 KM/t
Nacisk jedn. 0,46 kg/cm²
Osiągi
Prędkość 61,5 km/h
w wodzie: 4,5 km/h
Zasięg 500
Pokonywanie przeszkód
Rowy (szer.) 2,41
Ściany (wys.) 0,61
Dane operacyjne
Uzbrojenie
1 x km PKT kalibru 7,62 mm

Detale

Fot. Vitaly Kuzmin

image_pdfimage_printDrukuj
Udostępnij:

Ostatnia aktualizacja: 23 stycznia 2020, 20:15

Zgłoś błąd w artykule

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments