Mazur-D350

Gąsienicowy ciągnik artyleryjski Mazur-D350

Polski gąsienicowy ciągnik artyleryjski z końca lat 50. XX wieku.

Ciągnik gąsienicowy Mazur D-350 z zaczepioną lekką haubicą polową M-30 kalibru 122 mm

Drzonów, Lubuskie Muzeum Wojskowe

Historia konstrukcji

Prace nad projektem polskiego ciągnika artyleryjskiego rozpoczęto w 1956 roku w Zakładach Mechanicznych w Łabędach, przy wykorzystaniu podzespołów czołgu T-54A, którego produkcję licencyjną tam wdrażano. Ciągnik zunifikowany był w około 75% z czołgiem T-54A. W 1957 roku powstały dwa prototypy, oznaczone początkowo ACS Mazur D-300. W 1958 roku powstały dwa ulepszone prototypy i w tym samym roku ciągnik skierowano do produkcji, która trwała do 1960 roku (według innych informacji, od 1960 do 1961 roku). Montaż ciągników odbywał się w Łabędach, gdzie wytwarzano nadwozie, układ przeniesienia napędu i koła nośne, natomiast podwozia i zawieszenie były produkcji Huty Stalowa Wola, a silniki były wytwarzane przez PZL Wola. Pomimo dobrych osiągów produkcję ciągnika szybko zakończono. Powodem była unifikacja ciągników artyleryjskich w siłach Układu Warszawskiego i wprowadzenie radzieckiego ciągnika ATS-59, produkowanego w Polsce na licencji.

W Wojsku Polskim ciągniki artyleryjskie Mazur używane były do końca lat 70. Pewna liczba na początku lat 60. została sprzedana do Czechosłowacji (według czeskich informacji, dostarczono ich 218 i miały być potocznie znane jako “zemsta Gomułki” (Gomulkova pomsta)). Niewielka liczba tych ciągników została przekazana armii Północnego Wietnamu i używana przez nią podczas wojny wietnamskiej. Część wycofanych z wojska ciągników używana była następnie m.in. przez kolej w pociągach ratunkowych i w służbie leśnej.

Siła pociągowa na haku wynosiła 12,5 ton, maksymalna masa przyczepy 25 ton.

Ciągnik Mazur D-350, technicznym rodowodem dla sił zbrojny Wietnamu Północnemu

Skarżysko-Kamienna, Muzeum im. Orła Białego

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

Państwo: Rzeczpospolita Polska Ludowa

Typ pojazdu: ciągnik artyleryjski

Trakcja: gąsienicowa

Załoga: kierowca/mechanik + obsługa działa (1+8)

Prototypy: 1957 – 1958

Produkcja: 1958-1961

Silnik: jeden silnik wysokoprężny, 4-suwowy, 12-cylindrowy W-54 o mocy 350 KM przy 1800 obr./min.

Transmisja: mechaniczna

Długość: 5,81 m

Szerokość: 2,89 m

Wysokość: 2,69 m

Prześwit: 0,46 m

Masa: 13 500 kg bojowa, 12 500 kg ładowność skrzyni ładunkowej, 25 000 kg masa holowanej przyczepy lub działa

Prędkość: 53 km/h (droga bita)

Zasięg: 490 km (z ładunkiem i przyczepą)

Brody o głębokości: 0,8 m

Kąt podjazdu: 30º

Przechył boczny: 35º

Użytkownicy:

Polska, Czechosłowacja, Wietnam Północny

Autor: Dawid Kalka – tekst i zdjęcia

image_pdfimage_printDrukuj
Udostępnij:

Ostatnia aktualizacja: 4 lipca 2020, 21:15

Zgłoś błąd w artykule

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments