Samobieżne działo przeciwlotnicze M53/59 Praga “Jesterka”
Opis konstrukcji
M53/59 Praga, czyli tzw „Jesterka” (Jaszczurka) jest wynalazkiem Czechosłowackich inżynierów lat 50.-tych XX wieku. To samobieżne działo przeciwlotnicze opracowane pod koniec 1950 roku, to nic innego jak mocno zmieniony pojazd opancerzony Praga V3S, posiadający napęd na 6 kół i potężny silnik diesla. Produkowana była w dwóch wariantach: z podwójnym działkiem przeciwlotniczym 30 mm montowanym na tylnej części pojazdu (+ 800 sztuk amunicji), lub w wersji transportowej – W Czechosłowacji znana jako Praga PLDvK vz. 53/59 – „Ještěrka” – pojazd opancerzony do transportu piechoty i materiałów, które przewożone były w tylnej części wozu (w miejscu zdemontowanego działa, które wciąż można było zainstalować w razie potrzeby). PLDvK to skrót od „Protiletadlový dvojkanón”, czyli po prostu działo przeciwlotnicze.
Samobieżne podwójne działo przeciwlotnicze vz. 53/59 produkowano w latach 1959 – 1978 w zakładach Praga Letňany (podwozie), w Zakładach Rewolucji Październikowej Vsetín (broń) oraz w Zakładach KJ Vorošilova Dubnica (montaż). Podwójne działo umieszczone jest na pancernym podwoziu (6 × 6) samochodu Praga V3S, konstrukcyjnie opartym na holowanym podwójnym działku przeciwlotniczym vz. 53.
Pojazd ten, mimo przestarzałej konstrukcji i sporej konkurencji w swoim segmencie, wciąż rozpatrywany jest jako skuteczna broń przeciwlotnicza, czego najlepszym przykładem była wielka „reaktywacja” Jesterki podczas konfliktu w Jugosławi. PLDvK pozostaje w ciągłej służbie armii Czech, Egiptu, Libii, Słowacji i byłej Jugosławii. Gdy Czechosłowacja próbowała importować z ZSRR podobny pojazd produkcji radzieckiej ZSU-57-2, po przeanalizowaniu jego konstrukcji i możliwości, odmówiła dalszych zamówień, ponieważ osiągi i parametry obu wozów były bardzo porównywalne. W całym okresie produkcji powstało około 330 egzemplarzy „Jesterki”.
Szybkostrzelne działo było zamontowane na opancerzonym podwoziu samochodu terenowego Praga V3S 6 x 6, działo wzór 53/59 było zmodernizowaną wersją podwójnego działka szybkostrzelnego wzór 53, będącego z kolei rozwinięciem konstrukcji działek przeciwlotniczych zamawianych przez niemiecki Wermacht w czasach II Wojny Światowej. Oprócz armii czechosłowackiej działo było użytkowane przez armie Jugosławii, Iraku i Libii.
W latach 1991 – 1995 „Jaszczurki” brały czynny udział w wojnie na Bałkanach. W latach 2003 – 2005 armia czeska wycofała je całkowicie ze służby.
Samobieżne działo przeciwlotnicze M53/59 Praga “Jesterka”
Poligon Winów – Opole, zlot pojazdów militarnych TARCZA 2019
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
- Państwo: Czechosłowacja
- Obsługa: pięciu żołnierzy (dowódcza, celowniczy, kierowca, 2 ładowniczych)
- Podwozie: Praga V3S (6×6)
- Masa bojowa: 10,3 t
- Waga działka: 1750 kg
- Typ działka: zmodernizowane wzór 53
- Długość: 6 920 mm
- Szerokość: 2 345 mm
- Wysokość: 2 950 mm
- Prześwit: 400 mm
- Moc silnika: 81 kW
- Przelicznik mocy: 7,8 kW/t
- Maksymalna szybkość: 60 km/h
- Maksymalna szybkość w terenie: 20 km/h
- Maksymalny zasięg: 500 km
- Zdolność pokonania progu: 0,7 m
- Zdolność brodzenia: 0,8 m
- Przednia wysokość: 0,46 m
- Maksymalny kąt wejścia: 60 %
- Maksymalny kąt boczny: 30 %
- Uzbrojenie: 2 × działo 30 mm
- Ilość amunicji: 800 pocisków (400 podajnik + 400, zapas w 10 pojemnikach po 40 pocisków)
- Szybkostrzelność maksymalna: praktyczna 400-500 pocisków/min
- Szybkostrzelność praktyczna: 150 pocisków/min
- Prędkość początkowa pocisku: 1 000 m/s
Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Śląska Fundacja Pasjonatów Techniki Militarnej „Garnizon Górnośląski”
II Tarnogórski Piknik Militarny 2021
Park Wodny, Tarnowskie Góry
- Skuteczność : do celów powietrznych o prędkości nie większej niż 1000 km/h
- Kąt strzału: -10 do + 85 ° / 360°
- Długość lufy: 2357 mm
- Waga naboju:1,14 kg
- Waga pocisku: 0,435 kg
- Zasięg naziemny: 3000 m/ wprost 2000 m
- Zasięg na wysokość: 3 000 m
- Silnik: Tatra – typ T 912, rzędowy, chłodzony powietrzem, diesel
- Moc: 72 kW (98 KM)
- Zużycie paliwa: 32 l/100 km
- Pancerz czołowy: 10 mm
- Pancerz boczny: 6 mm
- Radiostacja:VXW100, zasięg 3 – 10 km w późniejszym czasie typu – RF 10
- Działo można było zdjąć z podwozia i używać stacjonarnie
Zdjęcia – Dawid Kalka, Vojenské Historické Múzeum, Piešťany, Słowacja
Autor zdjęć i tekstu: Dawid Kalka
20 czerwca 2020
Ostatnia aktualizacja 2 lata