KMT-5

Trał wykopowo-naciskowy KMT-4/KMT-5

Trał naciskowy KMT-5 doczepiony do czołgu średniego T-55AM Wołna

Warszawa, Czerniaków – Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej

Na pierwszym planie: sekcje wykopowe trału KMT-4 (każda kompania pancerna miała po 2 takie trały).

Rolki za KMT-4 to: sekcje naciskowe trału KMT-5 (KMT-4 wchodził w skład tego kompletu trałowego, każda kompania miała 1 trał naciskowy KMT-5).

KMT-4

Sekcje nożycowe trału wykopowego KMT-4

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka

Warszawa, Czerniaków – Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej

Trał przeciwminowy KMT-4 stanowi dodatkowe wyposażenie czołgów średnich rodziny T-54 i T-55 służące do wykonywania przejść w przeciwpancernych polach minowych. Przejście w zaporze minowej wykonuje przez wyorywanie min z gruntu sekcjami nożowymi i odrzucanie min poza zewnętrzną krawędź śladu gąsienic czołgu. Sekcje nożowe umocowane są do dolnej płyty przodu korpusu czołgu, co zapewnia przetrałowanie przed gąsienicami dwóch pasów terenu. Organem roboczym trału jest odkładnica z czterema nożami. Za pomocą noży, wgłębionych w grunt, wyorywuje się miny, które odkładnica odsuwa z wykonywanego przejścia. Zagłębienie noży ogranicza płoza, która pełzając po ziemi kopiuje jej nierówności.

Dane techniczne trału KMT-4

  • Masa trału – 1000 kg–1100 kg

  • Masa sekcji nożowej z urządzeniem do trałowania – 420 kg

  • Masa mechanizmu podniesienia – 60 kg

  • Masa urządzenia łączącego – 255 kg

  • Odległość od pancerza czołgu do czoła sekcji – 1010 mm

  • Szerokość trału w położeniu roboczym – 3670 mm

  • Szerokość koleiny trałowanej – 600 mm

  • Szerokość nieprzetrałowanego pasa między koleinami – 2160 mm

  • Prędkość trałowania – 8 km/h–12 km/h

KMT-5

Czołg średni T-55A wschodnioniemieckiej Nationale Volksarmee z doczepionym trałem naciskowym KMT-5

Trał przeciwminowy typu KMT-5 stanowi dodatkowe wyposażenie czołgów średnich rodziny T-54 i T-55 służące do rozpoznania i wykonywania przejść w przeciwpancernych polach minowych. Przejście w zaporze minowej wykonywane jest metodą naciskową i skrawającą. Istnieje też zmodernizowana wersja trału – trał KMT-5M.

Zespoły trału

Sekcje naciskowe trału KMT-5

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka

Warszawa, Czerniaków – Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej

  • zestaw organów roboczych

  • dwie ramy z linami podtrzymującymi

  • dwie sekcje naciskowe

  • dwie sekcje skrawające

  • mechanizmy podnoszenia

  • urządzenie do trasowania TS,

  • kaseta nabojowa PSK

  • osprzęt elektryczny

Dane techniczne trału

Trał naciskowy KMT-5 doczepiony do czołgu średniego T-55AM Wołna

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka

Warszawa, Czerniaków – Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej

  • liczba sekcji naciskowych – 2 sztuki

  • liczba sekcji skrawających – 2 sztuki

  • masa kompletu trału – 7300 kg–7500 kg

  • masa sekcji naciskowej – 2265 kg

  • masa sekcji skrawającej – 420 kg

  • szerokość koleiny sekcji naciskowej – 730 mm–810 mm

  • szerokość koleiny sekcji skrawającej – 600 mm

  • szerokość pasa między koleinami – 2100 mm–2160 mm

  • prędkość trałowania – 8 km/h–12 km/h

Bibliografia

  1. Wojciech Barański, Podręcznik saperski dla wszystkich rodzajów wojsk. Inż. 534/89, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Szefostwo Wojsk Inżynieryjnych, Warszawa 1991 roku

  2. Wrocław, Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych im. gen. Jakuba Jasińskiego

  3. Warszawa, Czerniaków – Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej

image_pdfimage_printDrukuj
Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments