KC-135 Stratotanker
Odrzutowy samolot tankowania powietrznego KC-135 Stratotanker
Czechy, Ostrava, Dny NATO 2023
Rozwój lotnictwa wojskowego doprowadził na przestrzeni lat do pojawienia się kilku pomocniczych, dla maszyn bojowych, rodzajów samolotów – wśród których najważniejsze są samoloty tankowania powietrznego, bez których trudno wyobrazić sobie efektywne działanie lotnictwa wojskowego. Niniejszy artykuł ma na celu zaprezentowanie nowości w tej klasie konstrukcji lotniczych – okazją do tego jest dokonująca się właśnie zmiana pokoleniowa. Do historii powoli przechodzą konstrukcje sięgające swoimi korzeniami lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku, a ich miejsce mają zająć młodsze.
Obecnie w roli samolotów tankowania powietrznego wykorzystuje się dziesięć konstrukcji lotniczych, z których cztery konstrukcje stanowią adaptację samolotów wojskowych, a sześć cywilnych. Do grupy pierwszej należą trzy tankowce opracowane na bazie średnich samolotów transportowych Boeing C-135 (KC-135 Stratotanker), Lockheed Martin C-130 Hercules (KC-130, HC-130, MC-130) i Iljuszyn Ił-76 (Ił-78) oraz jeden tankowiec opracowany na bazie bombowca dalekiego zasięgu Xi’an H-6 (H-6U). Do grupy drugiej zaś samoloty komunikacyjne: Boeing 707 (KC-707), 747 (KC-747) i 767 (KC-767, KC-46A Pegasus), McDonnell Douglas DC-10 (KC-10A Extender, KDC-10) oraz Airbus A310 (A310 MRTT) i A330 (A330 MRTT).
KC-135 z 351. AREFS startujący z bazy lotniczej RAF Mildenhall
Historia konstrukcji
Historia najsłynniejszego samolotu tankowania powietrznego KC-135 rozpoczęła się w 1952 roku, kiedy koncern Boeing na własne ryzyko przystąpił do prac nad wojskowym odrzutowym wielozadaniowym samolotem transportowym C-135. Jedną z przewidywanych dla niego funkcji było wykorzystanie w charakterze tankowca, który współpracowałby z odrzutowymi samolotami bombowymi o zasięgu międzykontynentalnym Boeing B-52 Stratofortress, zapewniając im możliwość zaatakowania dowolnego punktu na kuli ziemskiej. Oblot KC-135 miał miejsce 31 sierpnia 1954 roku. Jeszcze w tym samym roku zawarto pierwsze kontrakty na 117 tego typu samolotów, traktowanych jako maszyny „tymczasowe”, wspierające bombowce strategiczne do momentu wprowadzenia do eksploatacji docelowej konstrukcji (w tym konkursie Boeing rywalizował z firmami Convair, Douglas, Fairchild, Martin i Lockheed).
Rozstrzygnięcie było zaskakujące – zwycięstwo przyznano koncernowi Lockheed, który zdobył zamówienie na nową maszynę, ale jednocześnie „przegrany” Boeing otrzymał kontrakt na kolejnych 169 „tymczasowych” KC-135. Ostatecznie Lockheed nie stworzył nawet prototypu nowego tankowca, natomiast Boeing w latach 1957-1965 zbudował 820 maszyn spod znaku C-135, wśród których były 744 samoloty tankowania powietrznego (732 KC-135A, 12 C-135F), 45 transportowych (15 C-135A i 30 C-135B), 17 powietrznych stanowisk dowodzenia EC-135A oraz 14 rozpoznawczych (4 RC-135A i 10 RC-135B).
W 1946 roku firma Boeing Airplane Company podjęła prace studialne nad pasażerskim samolotem o napędzie odrzutowym. Projekt opracowywany na własne ryzyko i finansowany ze środków własnych, zakładał również budowę wersji transportowych, w tym przeznaczonej dla lotnictwa wojskowego. Nowy samolot oznaczono kryptonimem Boeing 367-80, co miało sugerować, że jest to nowa wersja Boeing 367 (oznaczenie wojskowe C-97A „Stratofreighter”). Boeing skupił się w pierwszym rzędzie na opracowaniu powietrznego tankowca. Firma argumentowała, że będzie on niezbędny po wprowadzeniu do służby nowych bombowców strategicznych Boeing B-52 „Stratofortress”.
Pomimo odrzucenia w sierpniu 1951 roku propozycji przez USAF, w październiku 1952 roku. Boeing rozpoczął budowę prototypu. Tymczasem pierwsze wnioski z eksploatacji B-52 projektowanego z uwzględnieniem uzupełniania paliwa w powietrzu wykazały, że zbiornikowiec KC-97 z powodu zbyt małego pułapu i prędkości nie nadaje się do współpracy z nowym bombowcem. W związku z tym, w końcu 1953 roku Strategic Air Command (SAC) ogłosiło zapotrzebowanie na 200 tankowców o napędzie odrzutowym. Do konkursu rozpisanego przez USAF stanęły firmy: Douglas, Lockheed i Boeing.
W dniu 15. 07. 1954 roku został oblatany prototyp Boeing 367-80. W na początku sierpnia 1954 roku SAC zdecydowało o zakupie 29 samolotów firmy Boeing, pod koniec sierpnia ogłoszono zamiar zakupu kolejnych 88 egzemplarzy. Kontrakt potraktowano jako rozwiązanie tymczasowe, do momentu wprowadzenia do eksploatacji zwycięzcy konkursu.
KC-135 z silnikami J57 i wtryskiem wody
Pierwszy egzemplarz powietrznego tankowca Boeing KC-135A „Stratotanker” (oznaczenie producenta Boeing 717-100), będący powiększoną wersją modelu 367-80, opuścił linię produkcyjną zakładów Boeing w dniu 18. 06. 1956 roku. Pierwszy lot wykonał w dniu 31. 08. 1956 roku. Dostarczony został w dniu 28. 06. 1957 roku do Castle Air Force Base w Kalifornii. Wersja pasażerska prototypu Boeing 367-80 otrzymała nazwę Boeing 707.
Warto nadmienić, że wybrany w październiku 1954 roku zwycięzcą konkursu projekt firmy Lockheed nie doczekał się realizacji.
KC-135R z 100. Skrzydła Lotniczego Tankowania z bazy lotniczej RAF Mildenhall w Incirlik
Seryjne samoloty tankowania powietrznego KC-135A napędzane były silnikami Pratt and Whitney J57-P-59W, załoga składała się z czterech osób: dwóch pilotów, nawigatora i operatora boomu. Zastosowano preferowany przez Amerykanów sztywny przewód do tankowania (flying boom for fuel transfer), który w porównaniu ze stosowaną w Europie (opracowaną przez brytyjską Flight Refueling Limited) metodą węża giętkiego pozwala na osiąganie większych prędkości podczas przetaczania paliwa. Maksymalna ilość paliwa, którą „Stratotanker” może przekazywać tankowanym samolotom wynosi 100 800 dm3 (litrów).
W latach 1957-1965 US Air Force otrzymały 732 egzemplarzy samolotów tankowania powietrznego KC-135A oraz dodatkowo 88 samolotów w 30 wersjach specjalnych (transportowe, rozpoznania elektronicznego, zwiadu fotograficznego, powietrzne stanowiska dowodzenia). USAF Military Air Transport Service (MATS) zamówiło samoloty transportowe C-135 jako rozwiązanie przejściowe do czasu dostaw Lockheed C-141 „Starlifter”.
KC-135 na ziemi w Afganistanie
Wersje rozwojowe samolotu Boeing 717
-
KC-135A „Relay”: 7 egzemplarzy wersji KC-135A doposażone w aparaturę do retranslacji sygnałów.
-
KC-135B: powietrzny punkt dowodzenia, samolot zachował możliwość powietrznego tankowca, zbudowano 17 egzemplarzy. W 1978 roku 2 egzemplarze przebudowano na wersję EC-135B.
-
KC-135E: 161 egzemplarzy KC-135A po wymianie silników od 1981 roku na model JT3D-3B (w wojsku oznaczenie TF33-P-102) pochodzące z komercyjnych samolotów Boeing 707.
-
KC-135R: samoloty z silnikami turboodrzutowymi F-108.
-
KC-135R (pierwotne oznaczenie KC-135RE): 432 egzemplarzy samolotów KC-135A/E po wymianie silników na GE/Snecma CFM-56-2B (w wojsku oznaczone jako F108-CF-100), przebudowane w latach 1984-2010. Cześć wyeksportowano do Francji, Turcji i Singapuru. 45 samolotów przystosowano do przenoszenia podskrzydłowych zasobników Mark 32B do tankowania metodą węża giętkiego.
Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Czechy, Ostrava, Dny NATO 2022
-
KC-135R(RT): 8 samolotów KC-135R mogących pobierać paliwo od innych powietrznych zbiornikowców przez przednie gniazdo do tankowania.
-
KC-135R („Porcupine”): samolot zwiadowczy, przeznaczony do rozpoznania fotograficznego i elektronicznego. Na początku lat 60.-tych do tej wersji zmodernizowano 5 egzemplarzy KC-135A. Służyły w 55. Rozpoznawczym Skrzydle Strategicznym do 1976 roku.
-
KC-135Q: 56 egzemplarzy samolotów KC-135A przystosowanych do przewożenia paliwa JP-7 dla samolotów Lockheed SR-71 „Blackbird”.
-
KC-135T: 54 samoloty wersji KC-135Q zmodernizowane poprzez zmianę silników na model CF-M56 (oznaczenie wojskowe F-108). Obsługiwały również samoloty Lockheed F-117 „Nighthawk”.
-
C-135A „Stratolifter”: samolot transportowo-pasażerski z silnikami J-57-P-59W, bez instalacji do tankowania. W 1961 roku wyprodukowano 15 egzemplarzy.
-
C-135B T/RIA: 4 samoloty C-135B przystosowane do telemetrii. Otrzymały duży kolisty nos, identyczny jak w EC-135N.
-
C-135C: samoloty WC-135B po powrocie do Military Airlift Command (MAC) jako transportowce, samoloty zachowały gniazdo do tankowania innych smaolotów w powietrzu.
-
C-135F: powietrzny tankowiec i transportowiec, wersja eksportowa dla Francji. W latach 1963-1964 wyprodukowano 12 egzemplarzy.
-
C-135FR: oznaczenie 11 egzemplarzy samolotów C-135F po wymianie silników turboodrzutowy na CFM International CFM56 (oznaczenie F-108).
-
EC-135A 11 egzemplarzy samolotów KC-135A przebudowano w 1965 roku na powietrzne stanowiska dowodzenia (ABNCP: Airborne Command Post) i jako retranslatory (przekaźniki radiowe). Początkowo sześć EC-135A pełniło jedynie funkcję latających radiowych stacji przekaźnikowych.
-
EC-135B: 2 zmodernizowane samoloty C-135B T/RIA, przeznaczone do telemetrii i wsparcia programu kosmicznego, samoloty zmdoernizowano1978 rok.
-
-
EC-135E: dwa egzemplarze EC-135N przebudowano w 1981 roku do celów testowych.
-
EC-135H: 5 egzemplarzy samolotów KC-135A przebudowanych na powietrzny punkt dowodzenia.
-
EC-135H: 3 egzemplarzy samolotów KC-135B, powietrzny punkt dowodzenia SAC dla obszaru Pacyfiku.
-
KC-135J: w połowie lat 60.-tych 3 egzemplarze samolotów KC-135B zmodyfikowano do standardu KC-135J. Samoloty te pełniły funkcję powietrznych centrów dowodzenia dla prezydenta i władzy wykonawczej (NEACP: National Emergency Airborne Command Post). W ramach operacji Nightwatch KC-135J przez cały czas pozostawały w gotowości w bazie Andrews AFB w stanie Maryland, aby w razie kryzysu ewakuować prezydenta i członków amerykańskiego rządu.
-
EC-135K: 3 egzemplarze samolotów KC-135A, powietrzny punkt dowodzenia dla myśliwców.
-
EC-135L: 8 egzemplarze KC-135A, powietrzne punkty dowodzenia i dozoru po ataku nuklearnym Post Attack Command and Control System (PACCS).
-
EC-135N 8 egzemplarzy samolotów C-135A użytkowane jako Apollo Range Instrumentation Aircraft (ARIA) w programie kosmicznym Apollo od 1967 roku. Służyły jako przekaźniki, odbierały sygnał z orbity i przekazywały do najbliższej stacji naziemnej. Od 1975 roku pełniły funkcję jako Advanced/RIA.
-
EC-135P: 6 egzemplarzy (wg innych źródeł: 5 egzemplarzy) KC-135A, przebudowane do standardu EC-135C.
-
EC-135Y: 1 egzemplarzy NKC-135A przebudowany w 1984 roku na punkt dowodzenia.
-
NC-135A: 3 egzemplarzy C-135A przeznaczone do monitorowaniu prób broni nuklearnej. Zmodernizowane w 1963 roku, pozostawały w eksploatacji do 1976 roku.
-
NC-135W: pojedynczy egzemplarz, zmodyfikowany WC-135B, który wszedł do służby na początku lat 90.-tych XX wieku. Służy jako samolot testowy wykorzystywany w procesie modernizacji wyposażenia RC-135V / RC-135W, RC-135U oraz RC-135S.
-
NKC-135: 2 egzemplarze samolotów KC-135A, przeznaczone do testów elementów walki elektronicznej.
-
NKC-135A Airborne Laser Lab: przebudowany KC-135 wykorzystywany w programie badawczym dotyczącym instalacji na samolocie lasera o dużej mocy jako broni. Samolot posiadał zamontowany na pokładzie 10,6 mikrometrowy laser na dwutlenku węgla. Próby samolotu były prowadzone w latach 1975-1984. W ich trakcie zestrzelono pięć pocisków AIM-9 „Sidewinder” (pierwszy w maju 1983 roku) i trzech celów latających BQM-34A (wszystkie w dniu 26 .09. 1983 roku). Samolot wycofano z użytku w 1984 roku.
-
NKC-135 „Big Crow”: oznaczenie dwóch samolotów NKC-135 przystosowane do testów elektronicznych. Samoloty te były również wykorzystywane jako latający cel podczas testów powietrznego lasera Boeing YAL-1.
-
NKC-135E: oznaczenie samolotów NKC-135 po wymianie silników.
KC-135 rozpoczynający wysuwanie sondy do tankowania samolot myśliwski F-15
-
RC-135A: samolot służący do wykonywania zdjęć lotniczych. W 1965 roku zmodernizowano 4 egzemplarze C-135, w kadłubach których zamontowano aparaty fotograficzne. Trafiły do 1370. Skrzydła Fotogrametrycznego. Ich zadania szybko zostały przejęte przez satelity wykonujące zdjęcia powierzchni ziemi i w 1972 roku samoloty wróciły do 55. Skrzydła gdzie pełniły zadania transportowe do 1978 roku, kiedy to zmodyfikowano je do pełnienia roli latających tankowców pod oznaczeniem KC-135D.
-
RC-135C „Big Team”: wersja przystosowana do wykonywania misji ELINT (Electronic Intelligence), wywiad elektroniczny, rozpoznanie elektroniczne. W 1967 roku 10 egzemplarzy RC-135B zmodyfikowano do wersji RC-135C. Modyfikacja polegała na zainstalowaniu systemu AN/ASD-1 służącego do wykrywania i lokalizowania emisji elektronicznych przy pomocy bocznych paneli anten zamontowanych z przodu kadłuba na obu jego bokach. Samoloty posiadały również aparaty fotograficzne. Samoloty zostały użyte bojowo w działaniach nad Wietnamem. Na początku lat 70.-tych zmodernizowane zostały do wersji RC-135V (7 egzemplarzy).
-
RC-135D „Office Boy”/”Rivet Brass”: 4 samoloty (według innych źródeł 3 egzemplarze), będące zmodyfikowanymi wersjami KC-135A (według innych źródeł 1 samolot KC-135A i 3 samoloty wersji C-135A) z zamontowanym radarem obserwacji bocznej (SLAR- Side Looking Airborne Radar) oraz systemem nawigacyjnym LORAN. Samoloty po raz pierwszy weszły do użycia w 1962 roku. Ich zadaniem było patrolowanie granic Związku Radzieckiego, brały również udział w operacjach prowadzonych nad Wietnamem.
-
RC-135E „Lisa Ann”/”Rivet Amber”: pojedynczy samolot w wersji C-135B z zamontowanym potężnym matrycowo-fazowanym radarem (phased array radar) firmy Hughes Aircraft. Urządzenie mogło śledzić obiekty wielkości piłki futbolowej z odległości do 480 km a przeznaczone było głównie do monitorowania testów radzieckich pocisków balistycznych. Radar potrzebował ogromnych ilości energii dlatego też pod lewym skrzydłem samolotu zamontowano dodatkowy silnik turboodrzutowy General Electric J-85 a pod prawym wymiennik odprowadzający energię cieplną generowaną przez urządzenia znajdujące się na pokładzie. Samolot operował głównie z bazy Eareckson Air Station na Alasce. W 1969 roku podczas przelotu nad Cieśniną Beringa samolot zaginął wraz z całą załogą. W momencie wejścia do służby była to najdroższa maszyna US Air Force.
-
RC-135M „Rivet Card”: 6 samolotów w wersji C-135B przystosowanych w 1967 roku do wykonywania misji ELINT oraz zadań COMINT czyli przechwytywania i lokalizacji obcych przekazów komunikacji radiowej. Terenem działań samolotów był Daleki Wschód, pacyficzne wybrzeże Związku Radzieckiego i Chin. Samoloty były również intensywnie wykorzystywane w działaniach podczas wojny w Wietnamie. Służyły w 55. Skrzydle do 1982 roku. Zmodernizowane później do wersji RC-135W.
-
RC-135S „Nancy Rae”/”Wanda Belle”/”Rivet Ball”/”Cobra Ball”: 3 samoloty w wersji KC-135A (według innych źródeł był to 1 egzemplarz typu KC-135A i 3 egzemplarze typu C-135B) wyposażone w system RTOS (Real Time Optical System), zestaw czujników elektrooptycznych, kamer termowizyjnych. Ich głównym zadaniem były monitorowanie lotów radzieckich pocisków balistycznych. Zbierały informację, na podstawie których określano parametry i dane techniczne radzieckich pocisków. Pierwszy został dostarczony w 1963 roku. Załoga składa się z 2 pilotów, 2 nawigatorów, 2 inżynierów systemów pokładowych, minimum 10 operatorów EWO, oraz ewentualnie kilku kryptologów-lingwistów.
-
KC-135 rozpoczynający wysuwanie sondy do tankowania samolot myśliwski F-22A Raptor
-
RC-135U „Combat Sent”: były to 3 zmodernizowane samoloty w 1971 roku wersji RC-135C przeznaczone do zwiadu elektronicznego (ELINT). (Według innych źródeł były to 2 egzemplarze wykorzystywane m.in. do prób nowego wyposażenia). Podstawową misją samolotów „Combat Sent” jest wykrywania, rozpoznawania i rejestrowania sygnałów emitowanych przez elektroniczne urządzenia wojskowe takie jak np. stacje radiolokacyjne, transpondery czy systemy uzbrojenia. Załoga RC-135U składa się z 2 pilotów, nawigatora, 2 inżynierów systemów pokładowych, minimum 10 operatorów walki elektronicznej oraz kilku specjalistów- elektroników. W 1978 roku jeden RC-135U został zmodyfikowany do wersji RC-135V.
-
RC-135V „Rivet Joint”: w latach 1973-1976 do tej wersji zmodernizowano 7 samolotów RC-135C i w 1977 roku 1 egzemplarz RC-135U w 1978 roku. Wraz z RC-135W podstawowa platforma rozpoznawcza US Air Force. Samolot wyposażony w radar obserwacji bocznej. Przeznaczony do strategicznego rozpoznania radioelektronicznego obejmującego lokalizację i rozpoznanie emisji promieniowania elektromagnetycznego, emisji radiolokacyjnych, elektronicznych i komunikacyjnych. Załoga samolotów „Rivet Joint” składa się z 2-3 pilotów, 1-2 nawigatorów, minimum 3 operatorów walki elektronicznej (EWO), 2 inżynierów systemów pokładowych, ok. 12 operatorów urządzeń wywiadowczych.
-
RC-135W „Rivet Joint”: 6 zmodernizowanych samolotów RC-135M oraz 3 egzemplarze C-135B, samoloty pełnią te same zadania co wersja RC-135V, różnica pomiędzy wersjami jest czysto nominalna. Pierwsze RC-135W zaczęły wchodzić do służby w listopadzie 1980 roku. W latach 1998-1999 wprowadzono zmodyfikowane samoloty transportowe C-135B, ostatni dziewiąty RC-135W (były C-135B) wszedł na wyposażenie 55. Skrzydła pod koniec 2006 roku.
-
RC-135W „Air Seekers”: 3 egzemplarze KC-135R przebudowane na samoloty rozpoznawcze przeznaczone dla Royal Air Force. Zastąpiły samoloty Hawker Siddeley „Nimrod” R.1.
-
RC-135X „Cobra Eye”: pojedynczy C-135B zmodernizowany w 1999 roku (według innych źródeł, odbyło się to w drugiej połowie lat 80.-tych), przeznaczony do monitorowania końcowej fazy lotu (powtórnego wejścia w atmosferę) międzykontynentalnych balistycznych pocisków rakietowych. W 1999 roku (według innych źródeł w 1993 roku) samolot zmodernizowano do wersji RC-135S.
-
TC-135S: samolot treningowy, skonwertowany egzemplarz EC-135B, przeznaczony do szkolenia operatorów systemów rozpoznania radioelektronicznego. Powstał w celu zastąpienia utraconego w 1985 roku. RC-135T. Później TC-135S został przemianowany na TC-135W.
-
TC-135W: samolot treningowy, który miał pełnić rolę szkolnej platformy dla samolotów „Rivet Joint”. W 1987 roku zmodernizowano 1 egzemplarz C-135B, kolejny C-135B został zmodyfikowany w 2012 roku. Aby ujednolicić flotę samolotów szkolnych również TC-135S został przemianowany na TC-135W.
-
VC-135B: 4 samoloty KC-135A i 1 samolot C-135B dostosowane do transportu przedstawicieli VIP.
-
WC-135B: 10 egzemplarzy C-135B zmodyfikowanych i przeznaczonych do pobierania próbek powietrza, które później przekazywano do analizy w celu wykrycia ewentualnych cząstek, radioaktywnych. Samolot wdrożono w związku z podpisaniem układ o zakazie prób broni jądrowej w atmosferze. Pierwszy dostarczony został w 1965 roku.
KC-135 z samolotem F-16
-
WC-135C „Constant Phoenix”: jeden przebudowany EC-135C, odpowiednik WC-135W, silniki TF33-P9.
-
WC-135W „Constant Phoenix”: 1 egzemplarz zmodernizowany WC-135B (według innych źródeł zmodernizowano 2 egzemplarze samolotu C-135B) do zbierania informacji o promieniowaniu radioaktywnym w czasie rzeczywistym, wprowadzone w związku z traktatem z 1963 roku o ograniczeniu prób atomowych, operacyjne od grudnia 1965 roku, jako napęd, silniki turboodrzutowe typu TF33-P-5. Załoga mogła liczyć do 33 osób jednakże na czas misji operacyjnych redukowana jest do minimum (pilot, nawigator i kilku techników), po to aby jak najmniejszą liczbę osób narazić na ewentualne promieniowanie radioaktywne.
-
WC-135R „Constant Phoenix”: w 2018 roku USAF wystąpiły z propozycją opracowania na bazie 3 egzemplarzy operacyjnych tankowców powietrznych KC-135R Block 45, trzech nowych samolotów „Constant Phoenix”. Samoloty otrzymały oznaczenie WC-135R. Modyfikacja pierwszego samolotu miała rozpocząć się we wrześniu 2019 roku całością prac miałaby zająć się firma L3 Communications. Po wdrożeniu trójki WC-135R samoloty WC-135C/W miały być wycofane ze służby.
W 1992 roku w Helsinkach został podpisany Traktat o otwartych przestworzach (Treaty on Open Skies). Zakłada on udostępnienie przestrzeni powietrznej państw dla weryfikujących lotów przeprowadzanych przez nieuzbrojone samoloty zwiadowcze. W celu wykonywania postanowień traktatu Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych wydzieliły 3 samoloty typu WC-135B, które zmodyfikowano do standardu Boeing OC-135 „Open Skies”.
W ramach programu wydłużania resursu płatowca, w latach 1975-1988 dokonano wymiany poszycia skrzydeł na 746 egzemplarzach samolotów C-135/KC-135. W 1980 roku rozpoczęto program modernizacji samolotów „Stratotanker” polegający na wymianie silników na produkowane przez CFM International (spółka firm SNECMA i General Electric) CFM 56-2B-I (oznaczenie wojskowe F-108-CF-100). Pierwszy lot z nowymi silnikami miał miejsce w dniu 04. 08. 1982 roku. Pierwotnie zmodernizowane samoloty otrzymały oznaczenie KC-135RE, zmienione później na KC-135R. Dostawy samolotów z silnikami F-108 rozpoczęto w czerwcu 1984 r. Dzięki nowym silnikom koszty eksploatacji zmalały o 25%. Kontrakt obejmował modernizację łącznie 432 egzemplarzy. Ostatecznie przebudowano 467 samolotów. Modernizacji uległa również awionika, samoloty otrzymały nowe radary i system nawigacji satelitarnej typu GPS.
Począwszy od 1981 roku wymieniono silniki na 23 samolotach KC-135 i C-135 wersji specjalnych oraz na 138 maszynach należących do Lotniczej Gwardii Narodowej (ANG) oraz Rezerwy Wojak Lotniczych (USAFR). Nie użyto jednak silników turboodrzutowych CFM-56, a pozyskanych z wycofywanych z użytku komercyjnych Boeing 707 silników turboodrzutowych Pratt and Whitney TF-33-PW-102. W te same silniki wyposażono w latach 1988-1991 jeszcze 23 samoloty KC-135A. Po modernizacji zmieniono oznaczenie na KC-135E.
KC-135 tankujący samolot bombowy B-2 Spirit
W ramach programu Multi Point Refueling System 45 egzemplarzy samolotów tankowania powietrznego KC-135 przystosowano do tankowania samolotów metodą węża giętkiego. W ten sposób umożliwiono im zaopatrywanie w paliwo maszyn europejskich członków NATO i lotnictwa US Navy.
We wrześniu 2004 roku w służbie pozostawało 235 egzemplarzy samolotów „Stratotanker” w United States Air Force, 220 egzemplarze w Air National Guard i 75 egzemplarze w Air Force Reserve.
Powietrzne tankowce KC-135 wspierały amerykańskie lotnictwo w czasie wojen w Wietnamie, nad Zatoką Perską, w czasie misji nad Bośnią, a także podczas operacji na Haiti. Wzięły również udział w operacjach w Afganistanie i Iraku.
Samolot KC-135 wysuwający sondę do tankowania dla samolotu transportowego C-5 Galaxy
Wyspecjalizowane samoloty rozpoznawcze: przeznaczone do strategicznego rozpoznania elektronicznego i komunikacyjnego (RC-135V/W oraz RC-135U), optycznego i elektronicznego monitorowania aktywności rakietowych pocisków balistycznych (RC-135S), badania poziomu radioaktywności powietrza (WC-135C/W) oraz wykonywania zdjęć lotniczych w ramach Traktatu o Otwartych Przestworzach (KC-135B), w większości weszły do służby w 55. Skrzydle Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Samoloty RC-135V/W, RC-135U oraz RC-135S regularnie pełnią służbę poza Stanami Zjednoczonymi. Szczególnie dotyczy to RC-135V/W, które brały udział we wszystkich amerykańskich operacjach wojskowych od lat 80.-tych.
Samoloty typu RC-135V/W nieprzerwanie operowały na Bliskim Wschodzie od czasu pierwszej wojny w Zatoce Perskiej do 2010 roku. Podczas tego 20-letniego okresu wykonały one ponad 8 tysięcy misji bojowych. Była to najdłuższa nieprzerwana dyslokacja w historii amerykańskich samolotów wojskowych. Ich obecność w regionie została zintensyfikowana również po rozpoczęciu operacji Inherent Resolye w 2014 roku. Odegrały wówczas ważna rolę w zwalczaniu Państwa Islamskiego. Samoloty RC-135 regularnie wykonują też loty rozpoznawcze wzdłuż granic takich państw jak Federacja Rosyjska, Iran, Chińska Republika Ludowa czy Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna. Pojawiają się również w rejonach zapalnych lub objętych specjalnym zainteresowaniem amerykańskiego wywiadu takich jak na przykład: Afryka Północna czy Morze Południowochińskie.
Samolot KC-135R dowództwa rezerw USAF kołujący do startu na angielskim pokazie lotniczym
Podczas trwania tzw. Zimnej Wojny, samoloty typu RC-135U regularnie operowały wzdłuż granic państw Układu Warszawskiego. Szczególnie wiosną i jesienią podczas nasilenia ćwiczeń wojskowych i ruchów wojsk. Później samoloty „Combat Sent” wysyłane były wszędzie tam gdzie zachodzi wzmożona aktywność wojskowa w państwach będących w sferze zainteresowania amerykańskiego wywiadu.
Początkowo samoloty typu RC-135S stacjonowały wyłącznie w bazie Shemya AFB (obecnie: Eareckson Air Station) na wyspie Shemya (Aleuty), po to by monitorować radzieckie próby z pociskami balistycznymi przeprowadzane w rejonie Kamczatki.
Samoloty typu WC-135C/W były przeznaczone do pobierania próbek powietrza, które później przekazywano do analizy w celu wykrycia ewentualnych cząstek, radioaktywnych. Weszły na wyposażenia 55. Dywizjonu Rozpoznania Pogody stacjonującego w bazie McOellan AFB w Kalifornii. Oddziały dywizjonu stacjonowały w różnych bazach amerykańskich na całym świecie. Zyskiwały rozgłos gdy były wysyłane do monitorowania skutków północnokoreańskich podziemnych prób jądrowych. Misje takie miały miejsce w latach: 2006 rok, 2009 rok, 2010 rok, 2013 rok, 2016 rok oraz w kwietniu 2017 roku. W marcu 2011 roku jeden samolot WC-135W został wysłany do Japonii, aby badać poziom skażenia radioaktywnego w rejonie zniszczonej prze tsunami elektrowni jądrowej Fukushima Dai-Ichi. Z kolei w lutym 2017 roku samolot WC-135C operował z brytyjskiej bazy RAF Mildenhall Według nieoficjalnych doniesień miał badać tajemniczy wzrost poziomu jodu-131 w rejonie granicy norwesko-rosyjskiej w Północnej Skandynawii.
Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Czechy, Ostrava, Dny NATO 2023
Użytkownicy zagraniczni powietrznych tankowców KC-135
-
Francja: zakupiła 12 egz. KC-135A (oznaczenie francuskie C-135F), pierwszy dostarczony był w lutym 1964 roku. W 1972 roku utracono jednego w wypadku. W latach 1985-1987 zmieniono silniki na model CFM-56 (zmiana nazwy samolotu na oznaczenie: C-135FR). Kolejnych 5 egzemplarzy samolotów KC-135A zmodernizowanych do standardu C-135FR, następnie odkupiono od USAF w latach 1997-1998. Samoloty francuskie wyposażono w zakładaną na boom nakładkę z wężem giętkim. Od 1990 roku są przystosowane do podskrzydłowych zasobników z wężem giętkim.
-
Turcja: zakupiła 7 egzemplarzy samolotów w wersji KC-135R. Dostawy prowadzone były w latach w latach 1997-1999.
-
Singapur: zamówił 4 egzemplarze samolotów w wersji KC-135R (z podskrzydłowymi zasobnikami z wężem giętkim). Pierwszy egzemplarz dostarczono w dniu 10. 09. 1999 roku.
Kokpit starszej wersji samolotu KC-135
Na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
Polscy piloci przeszkalający się na samoloty myśliwskie/wielozadaniowe Lockheed Martin F-16C/D „Jastrząb” w Stanach Zjednoczonych mieli w programie nauki także procedury związane z tankowaniem w powietrzu. Niektórzy mieli okazję, będąc na pokładzie maszyn dwumiejscowych podczas przelotów dostawczych przez Atlantyk, uczestniczyć w rutynowych tankowaniach samolotów F-16 z latających tankowców Boeing KC-135 i McDonnell Douglas KC-10 „Extender”.
W dniach 3-4. 02. 2010 roku było planowane po raz pierwszy tankowanie polskich samolotów wielozadaniowych F-16C/D „Jastrząb” z francuskiego tankowca powietrznego KC-135FR w przestrzeni powietrznej centralnej Polski. W tankowaniu miały brać udział zarówno F-16C/D z Łasku jak i Krzesin, łącznie było to 18 samolotów.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
-
Producent samolotów – Boeing Company
-
Typ samolotu – powietrzny tankowiec
-
Załoga samolotu – 2 pilotów i 1 operator przewodu do tankowania
-
Data pierwszego oblotu – 31 sierpnia 1956 rok
-
Liczba powstałych egzemplarzy – 803 maszyn wszystkich wersji
-
Napęd samolotu – w zależności od wersji patrz tekst
-
Wymiary konstrukcji:
-
Rozpiętość skrzydeł – 39 880 mm
-
Długość samolotu – 41 530 mm
-
Wysokość samolotu – 12 700 mm
-
Powierzchnia nośna – 226 m2
-
Masa własna – 44 663 kg
-
Masa użyteczna – 90 700 kg
-
Masa startowa (maksymalna) – 146 000 kg
-
Zapas paliwa (maksymalny) – 118 000 litrów
-
Osiągi samolotu:
-
Prędkość maksymalna – 933 km/h
-
Prędkość przelotowa – 850 km/h
-
Prędkość wznoszenia (maksymalna) – do 1490 metrów na minutę
-
Pułap praktyczny – 15 200 metrów
-
Zasięg lotu – 2419 kilometrów z ładunkiem 68 000 kg paliwa
Bibliografia
- Łukasz Pacholski, Jerzy Gruszczyński, Samoloty tankowania powietrznego, Czasopismo Lotnictwo Nr. 7/2014, Magnum-X, Warszawa
- https://commons.wikimedia.org/wiki/KC-135_Stratotanker
- http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/527/126/Boeing-KC-135-Stratotanker
-
-