Jesterka

Samobieżne działo przeciwlotnicze M53/59 Praga “Jesterka”

Opis konstrukcji

M53/59 Praga, czyli tzw „Jesterka” (Jaszczurka) jest wynalazkiem Czechosłowackich inżynierów lat 50. XX wieku. To samobieżne działo przeciwlotnicze opracowane pod koniec 1950 roku, to nic innego jak mocno zmieniony pojazd opancerzony Praga V3S, posiadający napęd na 6 kół i potężny silnik diesela. Produkowana była w dwóch wariantach: z podwójnym działkiem przeciwlotniczym 30 mm montowanym na tylnej części pojazdu (+ 900 sztuk amunicji), lub w wersji transportowej – W Czechosłowacji znana jako Praga PLDvK vz. 53/59 – „Ještěrka” – pojazd opancerzony do transportu piechoty i materiałów, które przewożone były w tylnej części wozu (w miejscu zdemontowanego działa, które wciąż można było zainstalować w razie potrzeby). PLDvK to skrót od „Protiletadlový dvojkanón”, czyli po prostu działo przeciwlotnicze.

Pojazd ten, mimo przestarzałej konstrukcji i sporej konkurencji w swoim segmencie, wciąż rozpatrywany jest jako skuteczna broń przeciwlotnicza, czego najlepszym przykładem była wielka „reaktywacja” Jesterki podczas konfliktu w Jugosławi. PLDvK pozostaje w ciągłej służbie armii Czech, Egiptu, Libii, Słowacji i byłej Jugosławii. Gdy Czechosłowacja próbowała importować z ZSRR podobny pojazd produkcji radzieckiej ZSU-57-2, po przeanalizowaniu jego konstrukcji i możliwości, odmówiła dalszych zamówień, ponieważ osiągi i parametry obu wozów były bardzo porównywalne. W całym okresie produkcji powstało około 330 egzemplarzy Jesterki.

Samobieżne działo przeciwlotnicze M53/59 Praga “Jesterka”

Poligon Winów – Opole, zlot pojazdów militarnych TARCZA 2019

Dane podstawowe

Państwo; Czechosłowacja

Producent; Zakłady Praga

Typ pojazdu; samobieżne działo przeciwlotnicze

Trakcja; kołowy

Załoga; czterech żołnierzy (kierowca, dowódca i dwóch operatorów działa – celowniczy, ładowniczy)

Historia

Egzemplarze; wyprodukowano ponad 330

Dane techniczne

Silnik; Tatra T 912-2 mocy 110 KM (82 kW) przy 2200 obr/min (6-cylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem silnik wysokoprężny)

Transmisja; mechaniczna

Pancerz; spawany z płyt stalowych:

przedni: 10 mm

boczny: 6 mm

Długość; 6.92 m

Szerokość; 2,35 m

Wysokość; 2,95 m

Masa; bojowa 10,3 ton

Osiągi

Prędkość; do 60 km/h

Zasięg operacyjny; do 500 km na drogach bitych

Dane operacyjne;

Uzbrojenie:

2 sprzężone, automatyczne armaty przeciwlotnicze kal. 30 mm, 900 sztuk amunicji 30 x 210 mm

Autor zdjęć i tekstu: Dawid Kalka

image_pdfimage_printDrukuj
Udostępnij:

Ostatnia aktualizacja: 20 czerwca 2020, 20:20

Zgłoś błąd w artykule

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments