HMS Västervik (R136)

HMS Västervik (R136) – szwedzki kuter torpedowy (do 1982 roku), a następnie torpedowo – rakietowy klasy Norrköping, pełniący służbę w szeregach Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji w okresie od 1975 do 1998 roku.

Okręty klasy Norrköping początkowo wzorowane były na szybkich kutrach torpedowych klasy Spica. Układ napędowy był identyczny z poprzednią klasą i składał się z trzech turbin gazowych Bristol Proteus o mocy 3230 kW (4300 KM). Początkowe uzbrojenie było identyczne jak w klasie Spica, składająca się z uniwersalnej armaty morskiej Bofors 57 mm i sześciu wyrzutni torped 533 mm. W latach 1982–1985 przeprowadzono remont, w którym wymieniono cztery wyrzutnie torped na cztery kontenery rakiet przeciw-okrętowych typu RBS-15. Ponadto, okręty były wyposażone w miny morskie.
Remont z 1982 roku obejmował również wymianę radarów na nowocześniejsze i systemu kierowania ogniem armatą i torpedami.

Jednostki klasy Norrköping

Nazwa (numer burtowy) Wodowanie Wejście do służby Wycofanie
HMS NORRKÖPING (T131/R131) 16.11.1972 11.05.1973 2005
HMS NYNÄSHAMM (T132/R132) 24.04.1973 28.09.1973 2003
HMS NORRTÄLJE(T133/R133) 18.09.1973 01.02.1974 1998
HMS VARBERG (T134/R134) 02.02.1974 25.10.1974 1998
HMS VÄSTERÅS (T135.R135) 15.05.1974 25.10.1974 1998
HMS VÄSTERVIK (T136/R136) 02.02.1974 15.01.1975 1998
HMS UMEÅ (T137/R137) 15.01.1975 12.09.1975 1998
HMS PITEÅ (T138/R138) 12.05.1976 28.11.1975 2003
HMS LULEÅ (T139/R139) 19.08.1975 28.11.1975 2000
HMS HALMSTAD (T140/R140) 17.10.1975 09.04.1976 2005
HMS STRÖMSTAD 19.08.1975 28.11.1975 2005
HMS YSTAD (T142/R142) 03.09.1976 10.12.1976 2005

Wnętrze jednostki

Ciekawostka

S-363 – okręt podwodny projektu 613 służący w ZSRR, znany głównie za sprawą wypadku z 27 października 1981

W październiku 1981 roku HMS VÄSTERVIK był jednym z okrętów jakie zostały skierowane w rejon wysepki Torhamnaskär u południowego wejścia do Gåsefjärden na wybrzeżu Blekinge w Szwecji, około 6,2 Mm na południowy wschód od Karlskrony, gdzie po kolizji z podwodną skałą wynurzył się radziecki okręt podwodny klasy Whiskey. Szwedzi nadali okrętowi nieoficjalne miano U137, bowiem nazwy okrętów radzieckich podwodnych nie były ujawniane, a nawet po wypadku władze jej nie podały. W krajach NATO incydent ten przeszedł do historii jako Whiskey on the rocks. Szwedzi chcieli przeprowadzić śledztwo i wyjaśnić okoliczności zdarzenia. Radziecki kapitan, gdy zagwarantowano mu nietykalność, wszedł na pokład torpedowca „Västervik”, gdzie został przesłuchany w obecności przedstawicieli strony radzieckiej.

W grudniu 1997 roku okręt odbył swój ostatni rejs, po którym to został wycofany ze służby a dwa lata później w 2000 roku przekazany do Muzeum Marynarki Wojennej w Karlskronie.

Okręt w trakcie prac dokowych

Dane techniczne:

Wyporność (pełna): 230 t
Wymiary (długość x szerokość x zanurzenie): 44,97 x 7,49 x 2,3 m
Kadłub i nadbudówka (materiał): stal i aluminium
Napęd (turbiny gazowe) 3 turbiny gazowe Bristol Siddeley (Rolls-Royce) Proteus 1282 każda o mocy 3230 kW (4300 KM)
3 śruby
Prędkość / Speed: 40.0 węzłów
Zasięg / Range: 7.400 Mm przy 9 węzłach
Sensory / Sensors radar dozoru ogólnego Scanter 009
system informacji bojowej MARIS 880
system kierowania ogniem armaty i strzelania torpedami Philips ARTE722
Uzbrojenie 1 x I uniwersalna armata Bofors M/7102 kal. 57 mm
do 8 wyrzutni pocisków przeciw okrętowych Saab RBS15 Mk. II
2 – 6 x I wyrzutni torpedowych kal. 533 mm
2 x I karabiny maszynowe M/58 (belgijskie FN MAG) kal. 7,62 mm
tory dla min lub bomb głębinowych
dwie wyrzutnie flar zamontowane po obu stronach armaty Boforsa
Załoga 30 osób

Zdjęcia (Bartek Wrześniak):