GSP-55

Samobieżny prom gąsienicowy GSP-55

Historia konstrukcji

Pod koniec lat 50. XX wieku w Związku Radzieckim na bazie podzespołów lekkiego czołgu pływającego PT-76 powstał gąsienicowy pojazd amfibijny GSP-55. Pojazd tego typu składał się z podwozia gąsienicowego oraz rozkładanego stalowego pontonu, który sam w sobie był wypełniony lekkim, wypornościowym materiałem podobnym w strukturze do styropianu. Dwa połączone bokiem pojazdy tworzyły tym samym samobieżny prom pływający – ich pontony były rozkładane w przeciwnych kierunkach (pojazd znajdujący się po lewej stornie – w tym kierunku rozkładał swój ponton, zaś prawy pojazd w prawo. Pojazd posiadał przy tym odpowiednio rozkładaną rampę załadowczo-rozładowczą. Tak powstawał samobieżny prom pływający, który mógł zabrać ładunek o masie do 52 ton i przewieźć czołg T-55 lub T-72, samobieżny zestaw przeciwlotniczy ZSU-23-4 “Sziłka” czy gąsienicowy ciągnik artyleryjski ATS-59 czy Mazur D-350. Jeden taki pojazd, po rozłożeniu pontonu lub jego zdjęciu mógł służyć do transportu zaopatrzenia lub lżejszych pojazdów kołowych. Pojazdy tego typu były użytkowane przez jednostki inżynieryjsko-saperskie.

Dwa pojazdy tworzące prom mogły być użyte także do stworzenia w kilkanaście minut improwizowanej przeprawy mostowej, oczywiście przy odpowiedniej szerokości strumienia rzeki.

W latach 60. XX wieku pierwsze egzemplarze wozów GSP-55 pojawiły się na wyposażeniu Wojska Polskiego. Pełniły one przede wszystkim zadania samobieżnych promów pływających do transporty ciężkiego sprzętu wojskowego oraz zaopatrzenia (po zdemontowaniu z wozów promów).

Prezentowany w Lubuskim Muzeum Wojskowym egzemplarz wyprodukowany został w Związku Radzieckim w 1979 r., a do muzeum trafił w 1994 r. z JW 4460 w Nysie

Podstawowe dane techniczne

– masa własna (1 pojazdu) 17 t.

– prędkość maksymalna do 45 km/h (na lądzie), 10,5 km/h (na wodzie bez obciążenia), do 7,5 km/h (w wodzie z obciążeniem)

– ładowność zestawu – 52 ton

– zasięg – do 500 km (na lądzie) lub 10 godzin pracy (podczas pływania w wodzie)

Autor: Dawid Kalka – tekst i zdjęcia

Bibliografia

  1. Janusz Magniski, Wozy Bojowe LWP 1943-1983, Ministerstwo Obrony Narodowej, Wydanie I, 1984 rok

  2. Tomasz Szczerbicki, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego, VESPER, Wydanie I, 2014

image_pdfimage_printDrukuj
IS-3

Ciężki czołg IS-3 Czołg, który przeraził aliantów w 1945 roku Historia konstrukcji Po rozpoczęciu produkcji seryjnego czołgu IS-2, część dotychczasowego Czytaj dalej...

K-61/PTG

Gąsienicowy transporter amfibijny K-61/PTG Historia konstrukcji Pod koniec lat 40. XX wieku rozpoczęto prace nad nieco innowacyjnym gąsienicowym transporterem amfibijnym, Czytaj dalej...

ISM Kroton

Inżynieryjny System Minowania ISM Kroton Polski system minowania narzutowego zabudowany na przystosowanym transporterze opancerzonym, przeznaczony do szybkiego stawiania przeciwpancernych lub Czytaj dalej...

B-72 „Klon”

WOJSKOWY SPRZĘT INYNIERYJNY OPRACOWANY W OBRUM SP. Z O.O. B-72 "KLON" Historia konstrukcji Od początku latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku Wojsko Czytaj dalej...

Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments