Daimler Dingo Mk. III

Samochód pancerny Daimler Dingo Mk. III

Historia konstrukcji

Brytyjski lekki samochód opancerzony, który był używany w oddziałach rozpoznawczych wojsk Brytyjskiej Wspólnoty Narodów i niektórych krajów należących do sił alianckich, w tym jednostek Polskich. W Kanadzie była produkowana jego lokalna odmiana, która była oznaczona jako Ford Lynx. Najwcześniejsza wersja, która posiadała bardzo unikalny układ kierowniczy, w którym po maksymalnym wychyleniu kół przednich podczas skrętu, lekko wychylały się także koła tylne, a podczas jazdy do tyłu, skręcały tylko i wyłącznie koła tylne. Oczywiście te możliwości dawały pojazdowi doskonałe własności manewrowe nawet w terenie, ale wymuszało od kierowcy posiadania dużej wprawy i dodatkowo bardzo poważnie komplikowało konsternację wozu, dlatego ostatecznie zrezygnowano z tego rozwiązania, podczas zaprojektowania następnych wersji samochodów Daimler Dingo. Dość interesująca była także konstrukcja skrzyni biegów samochodu, które posiadała sprzęgło hydrokinetyczne, co dawało wozowi taką samą ilość biegów do jazdy do przodu, jak do jazdy do tyłu. Ten szybki i zwrotny mały samochód opancerzony, cieszył się dużym uznaniem użytkowników na frontach Europy i dlatego pozostał na służbie w wielu armiach na całym świecie także przez następne lata po zakończeniu II Wojny Światowej.

Prezentowany egzemplarz należący do Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu, trafił do naszego kraju jesienią 2016 roku. Postał jako wersja Mk. II, lecz później został „przerobiony” do wersji Mk. III, poprzez wymianę dachu na brezentowy. Pojazd ten nosi malowanie pochodzące z 15. Pułku Ułanów Poznańskich, oddziału rozpoznawczego podlegającej 5. Kresowej Dywizji Piechoty. Najprawdopodobniej podczas wojny służył właśnie w tej jednostce. Pojazd został zakupiony z prywatnej kolekcji w Stanach Zjednoczonych, dzięki zaangażowaniu polskich sponsorów i wielu ludzi dobrej woli, na przykład pułkownika Geralda Kochana, dyrektora związku Polish American Museum, leżącego w Port Washington i Melissy John z Wielkiej Brytanii. W akcję przewozu samochodu do Polski zaangażowano się wiele osób z amerykańskiej Polonii. Nad całą akcją przekazania pojazdu do poznańskiego muzeum patronat objął Prezydent Andrzej Duda.

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

Masa pojazdu – 3 100 kilogramów

Opancerzenie wozu – przód do 30 mm, boki do 12 mm, a tył do 5 mm

Uzbrojenie wozu – jeden ręczny karabin maszynowy Bren kalibru 7,7 mm

Moc silnika – 55 KM

Prędkość maksymalna – do 88 km/h

Załoga wozu – dwóch żołnierzy (dowódca i mechanik-kierowca)

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka

Muzeum Broni Pancernej – Poznań

image_pdfimage_printDrukuj
BRDM-2

Opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-2 Historia konstrukcji W dalszym rozwoju podstawowego typu opancerzonego samochodu rozpoznawczego, konstruktorzy radzieccy opracowali ulepszony model, tym Czytaj dalej...

Sd. Kfz. 222

Leichter Panzerspähwagen Sd. Kfz. 222 Seria samochodów pancernych z napędem na cztery koła, oznaczonych jako Sd. Kfz. 222, produkowanych w Czytaj dalej...

BRDM

Opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM Opis konstrukcji Podczas II Wojny Światowej, a zwłaszcza w jej późniejszym okresie pododdziały rozpoznawcze używały do Czytaj dalej...

“Korfanty”

Samochód pancerny „Korfanty” Muzeum Czynu Powstańczego - Leśnica/Góra Świętej Anny Historia konstrukcji: powstanie i działania bojowe Po zakończeniu wojny polsko-bolszewickiej, Czytaj dalej...

Udostępnij:

Ostatnia aktualizacja: 24 grudnia 2020, 12:49

Zgłoś błąd w artykule

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments