Curtiss „Export Hawk II”

Samolot myśliwski Curtiss „Export Hawk II”

Historia konstrukcji

Samolot myśliwski Curtiss „Export Hawk II” powstał w 1933 roku, jako kolejna wersja rozwojowa myśliwców Curtiss „Hawk”, budowanych przez firmę Curtiss Aeroplane and Motor Corp. Samoloty myśliwskie „Hawk” były rozwijane w dwóch wersjach, jako lądowe i morskie, przeznaczone na wyposażenie lotniskowców. Wersja CurtissCurtiss „Export Hawk II” wywodzi się z linii samolotów morskich, konkretnie od samolotu Curtiss XF-11C-2, z pewnymi zmianami wyposażenia. Silnik Wright-Cyclone R-1820-78 został zastąpiony jego odmianą: R-1820 F-3, zdemontowany został hak podkadłubowy do lądowania na lotniskowcach.

Samoloty „Export Hawk II” sprze”awano dla odbiorców zagranicznych, głównie do krajów Ameryki Łacińskiej. Ze 117 samolotów ”Hawk II” wyeksportowanych przez fabrykę Curtiss do 9 krajów dwa egzemplarze sprzedano w październiku 1933 roku Niemcom. Były to samoloty, zbudowane w sierpniu 1933 roku w wersji cywilnej. Samoloty te sprowadzono do Niemiec specjalnie dla gen. Ernsta Udeta który w czasie swej wizyty w Stanach Zjednoczonych zapoznał się z nimi w czasie pokazów ofertowych. Udet widząc je w locie utwierdził się w przekonaniu, że będą doskonałym wzorcem dla nowej konstrukcji samolotu, przeznaczonego do bombardowania z lotu nurkowego.

Niemiecki samolot do lotów wysokościowych Albatros H-1 i amerykański samolot bombowy nurkujący Curtiss ”Export Hawk II”, podczas transportu eksponatów do Krakowa, 1963 rok

Wkrótce po ich sprowadzeniu do Niemiec powstał w fabryce Henschel dwupłat do bombardowania z lotu nurkowego. Samolot ten, mający wiele cech wspólnych ze sprowadzonymi samolotami Curtiss, nazwany został Henschel Hs-123.

Obydwa samoloty „Export Hawk II” zakupione przez Niemcy zarejestrowano jako samoloty cywilne. Pierwszy egzemplarz uległ katastrofie w lipcu 1934 roku, przy czym pilotujący go E. Udet uratował się na spadochronie. Drugi samolot był osobistym samolotem gen. E. Udeta, który brał na nim udział w wielu pokazach akrobacji w latach, 1934-1937, w tym na pokazach zorganizowanych z okazji otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku W okresie intensywnych bombardowań Niemiec przez lotnictwo alianckie został przywieziony do Czarnkowa w Wielkopolsce.

Eksponat muzealny

Po 1945 roku samolot Curtiss ”Export Hawk II” został odnaleziony na złomowisku koło Czarnkowa i złożony w pomieszczeniach Okręgowej Składnicy Lotniczej w Gądkach pod Poznaniem. Następnie był przechowywany w magazynach w Pilawie i Wrocławiu, skąd w 1963 roku trafił do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie.

Zachowany w krakowskim Muzeum płatowiec Curtiss Hawk II D-IRIK jest unikatem w skali światowej. W wyniku kompleksowych prac konserwatorskich uruchomiono silnik samolotu, odtworzono płócienne pokrycie kadłuba i usterzenia oraz zrekonstruowano płaty.

Konstrukcja samolotu

Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej. Podwozie klasyczne stałe.

Zastosowany napęd

Silnik tłokowy: Wright R-1820 F-3 o mocy 525 kW (710 KM).

Dane techniczne ”Export Hawk II”

  • Rozpiętość skrzydeł – 9600 mm

  • Długość konstrukcji – 7620 mm

  • Wysokość konstrukcji – 2950 mm

  • Powierzchnia nośna – 24,4 m2

  • Masa własna samolotu – 1305 kg

  • Masa użyteczna samolotu – 440 kg

  • Masa całkowita samolotu – 1745 kg

  • Prędkość maksymalna samolotu – 337 km/h (inne dane 301-305 km/h)

  • Pułap maksymalny – do 7300 m

  • Zasięg maksymalny – do 920 km

Bibliografia

  1. http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/715/126/Curtiss-Export-Hawk-II2
  2. https://www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=19&w=p