Camionette Peugeot DK 5 J

Lekki samochód ciężarowy Camionette Peugeot DK 5 J

Historia konstrukcji

Samochód dostawczy DK 5 J został opracowany we francuskich zakładach Société Anonyme des Automobiles Peugeot w Sochaux. Wersja ta powstała na bazie podwozia z układem napędowym od samochodu osobowego Peugeot 402 B. Po ogłoszeniu mobilizacji 27 września 1939 roku złożono zamówienie na wyprodukowanie dla sił zbrojnych Francji 4 757 egzemplarzy w zakładach w Sochaux oraz 1 650 egzemplarzy w zakładach w La Garenne.

Ponadto przygotowano prototyp pojazdu dowodzenia dla oddziałów artylerii zaopatrzonego w nadwozie mieszczące radiostację ER 14 lub ER 13-39. Planowana produkcja 700 egzemplarzy seryjnych nie została już zrealizowana.

Opis konstrukcji

Zastosowano dwuosobową zamkniętą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem). Objętość wewnętrzna nadwozia typu furgon wynosiła ok. 5 m3. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Z przodu zawieszenie kół niezależne z amortyzacją za pomocą sprężyn śrubowych i amortyzatorów teleskopowych, natomiast z tyłu zastosowano sztywną oś resorowaną za pomocą półeliptycznych resorów piórowych. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V, akumulator o pojemności 40 Ah. Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 83 mm, skok tłoka 99 mm. Zastosowano gaźnik typu Solex. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazuje napęd na koła tylnej osi. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne. Stosowano opony rozmiaru 5.00-15″ (na tylnej osi koła zdwojone).

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

  • Masa: własna 1 850 kg
  • Ładowność: do 1 200 kg
  • Wymiary konstrukcji: 5 130 mm x 1 850 mm x 2 270 mm
  • Rozstaw osi: 3 385 mm
  • Rozstaw kół: przód 1 318 mm / tył 1 353 mm
  • Układ napędowy: 4×2
  • Jednostka napędowa: silnik 4-cylindrowy w układzie rzędowym, chłodzony cieczą, zapłon iskrowy, pojemność 2.142 cm3, typu THU2 o mocy 45 KM przy 3 000 obr./min.
  • Skrzynia przekładniowa: 4 biegi do przodu plus wsteczny
  • Prędkość maksymalna: na drodze do 70 km/h

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka

Eksponat ze zbiorów: Muzeum Pojazdów Militarnych w Częstochowie.

Bibliografia

  1. https://www.dws-xip.com/encyklopedia/sdpeugeotdk5j-fr/
  2. Niemieckie pojazdy wojskowe II wojny Światowej, David Doyle, Wydawnictwo: Vesper, Warszawa 2018