Gąsienicowy transporter opancerzony BTR-50 PK
Gąsienicowy transporter opancerzony BTR-50 został zaprojektowany na początku lat 50.-tych (1952 rok – pojazd oznaczony jako obiekt 750). W celu przyspieszenia prac projektowych budowę pojazdu oparto na podwoziu czołgu lekkiego PT-76. W przedniej części podwyższonego kadłuba umieszczono miejsca dowódcy i kierowcy, a za nimi otwarty przedział transportowy. Pierwsze egzemplarze seryjne BTR-50 zostały przekazane Armii Radzieckiej w 1954 roku. W następnych latach BTR-50 były podstawowymi wozami radzieckich brygad zmechanizowanych. Każda z nich składała się z trzech batalionów (30 transporterów i jeden wóz dowodzenia w każdym).
BTR-50PK (wersja wprowadzona w 1958 roku) – gąsienicowy transporter opancerzony z zamkniętym przedziałem desantu, jedną półwieżyczką w przodu kadłuba, uzbrojona w karabin maszynowy SGMB. Pierwsze modele gąsienicowych transporterów BTR-50PK sprowadzono do Czechosłowacji pod koniec 1958 roku. Łącznie z Związku Radzieckiego przybyło 104 transportery w wersji BTR-50PK w ČSĽA (liczba podawana na dzień 30 marca 1966 roku). Wozy te stanowiły podstawę dla opracowania gąsienicowych transporterów opancerzonych OT-62, w Polsce znanych jako TOPAS. Następnie wozy te były pod koniec lat 60.-tych wycofane z użytku.
Iracki BTR-50PK porzucony przez załogę podczas Operacji “Pustynna Burza”
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
- Państwo: Związek Radziecki
- Typ pojazdu: transporter opancerzony
- Producent: Stalingradzka Fabryka Traktorów (STZ), Stalingrad/Wołgograd, Czelabińska Fabryka Traktorów (ČTZ), Czelabińsk
- Trakcja: gąsienicowa
- Załoga: dwóch żołnierzy – kierowca i dowódca transportera + 12 żołnierzy desantu z ich wyposażeniem, maksymalnie do 20 ludzi
- Produkcja seryjna: lata 1954 – 1970
- Silnik: V-6B 6- cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 240 KM przy 1800 obr./min.
- Pojemność zbiorników paliwa: 400 litrów
- Pancerz o grubości: płyty pancerne ze stali walcowanej 8 – 10 mm przód, 6 – 9 mm boki i tył
- Długość: 7,08 m
- Szerokość: 3,14 m
- Wysokość: 1,97 m
- Prześwit: 0,37 m
- Masa bojowa: 14 200 kg
- Moc jednostkowa: 19,9 KM/t
- Nacisk jednostkowy na grunt: 0,51 kg/cm²
- Prędkość maksymalna na drodze: do 44 km/h, prędkość maksymalna w wodzie: do 9-10 km/h
- Zasięg: maksymalny do 400 km, długość pływania: do 8-9 godzin
- Pokonywanie przeszkód terenowych:
- Rowy o szerokości : 2,8 m
- Ściany o wysokości do: 1,1 m
- Pokonywanie przeszkód wodnych wpław
- Uzbrojenie: 1 karabin maszynowy SGMB k
BTR-50PK uzbrojony w karabin maszynowy FN MAG, Muzeum Jad la-Szirjon
Bibliografia
- Janusz Magniski, Wozy Bojowe LWP 1943-1983, Ministerstwo Obrony Narodowej, Wydanie I, 1984 rok
- Tomasz Szczerbicki, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego, VESPER, Wydanie I, 2014
- Tomasz Szczerbicki, Czołgi i samobieżne działa pancerne Wojska Polskiego 1919-2016, VESPER, Wydanie I, 2017
- Jerzy Kajetanowicz, Prace nad rozwojem sprzętu pancernego w Polsce-przegląd lat 1955–1990, „Poligon” 2010, nr 5
- Czołgi 100 lat Historii – Sekrety Historii, Richard Ogorkiewicz, Wydawnictwo RM, Warszawa 2016
- Pojazdy Pancerne od “Little Willie” do Leoparda 2A6, Wydawnictwo AKA, Głuchołazy 2012
- Ilustrowana Encyklopedia Czołgów Całego Świata, George Forty, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2006
- https://www.valka.cz/SOV-BTR-50-pasovy-OT-t162858