BTR-50 PK

Gąsienicowy transporter opancerzony BTR-50 PK

            Gąsienicowy transporter opancerzony BTR-50 został zaprojektowany na początku lat 50.-tych (1952 rok – pojazd oznaczony jako obiekt 750). W celu przyspieszenia prac projektowych budowę pojazdu oparto na podwoziu czołgu lekkiego PT-76. W przedniej części podwyższonego kadłuba umieszczono miejsca dowódcy i kierowcy, a za nimi otwarty przedział transportowy. Pierwsze egzemplarze seryjne BTR-50 zostały przekazane Armii Radzieckiej w 1954 roku. W następnych latach BTR-50 były podstawowymi wozami radzieckich brygad zmechanizowanych. Każda z nich składała się z trzech batalionów (30 transporterów i jeden wóz dowodzenia w każdym).

Autor: Dawid Kalka
Czechy, Hrabyne – Národní památník II. světové války

BTR-50PK (wersja wprowadzona w 1958 roku) – gąsienicowy transporter opancerzony z zamkniętym przedziałem desantu, jedną półwieżyczką w przodu kadłuba, uzbrojona w karabin maszynowy SGMB. Pierwsze modele gąsienicowych transporterów BTR-50PK sprowadzono do Czechosłowacji pod koniec 1958 roku. Łącznie z Związku Radzieckiego przybyło 104 transportery w wersji BTR-50PK w ČSĽA (liczba podawana na dzień 30 marca 1966 roku). Wozy te stanowiły podstawę dla opracowania gąsienicowych transporterów opancerzonych OT-62, w Polsce znanych jako TOPAS. Następnie wozy te były pod koniec lat 60.-tych wycofane z użytku.

Iracki BTR-50PK porzucony przez załogę podczas Operacji “Pustynna Burza”

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

  • Państwo: Związek Radziecki
  • Typ pojazdu: transporter opancerzony
  • Producent: Stalingradzka Fabryka Traktorów (STZ), Stalingrad/Wołgograd, Czelabińska Fabryka Traktorów (ČTZ), Czelabińsk
  • Trakcja: gąsienicowa
  • Załoga: dwóch żołnierzy – kierowca i dowódca transportera + 12 żołnierzy desantu z ich wyposażeniem, maksymalnie do 20 ludzi
  • Produkcja seryjna: lata 1954 – 1970
  • Silnik: V-6B 6- cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 240 KM przy 1800 obr./min.
  • Pojemność zbiorników paliwa: 400 litrów
  • Pancerz o grubości: płyty pancerne ze stali walcowanej 8 – 10 mm przód, 6 – 9 mm boki i tył
  • Długość: 7,08 m
  • Szerokość: 3,14 m
  • Wysokość: 1,97 m
  • Prześwit: 0,37 m
  • Masa bojowa: 14 200 kg
  • Moc jednostkowa: 19,9 KM/t
  • Nacisk jednostkowy na grunt: 0,51 kg/cm²
  • Prędkość maksymalna na drodze: do 44 km/h, prędkość maksymalna w wodzie: do 9-10 km/h
  • Zasięg: maksymalny do 400 km, długość pływania: do 8-9 godzin
  • Pokonywanie przeszkód terenowych:
  • Rowy o szerokości : 2,8 m
  • Ściany o wysokości do: 1,1 m
  • Pokonywanie przeszkód wodnych wpław
  • Uzbrojenie: 1 karabin maszynowy SGMB k

BTR-50PK uzbrojony w karabin maszynowy FN MAG, Muzeum Jad la-Szirjon

Bibliografia

  1. Janusz Magniski, Wozy Bojowe LWP 1943-1983, Ministerstwo Obrony Narodowej, Wydanie I, 1984 rok
  2. Tomasz Szczerbicki, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego, VESPER, Wydanie I, 2014
  3. Tomasz Szczerbicki, Czołgi i samobieżne działa pancerne Wojska Polskiego 1919-2016, VESPER, Wydanie I, 2017
  4. Jerzy Kajetanowicz, Prace nad rozwojem sprzętu pancernego w Polsce-przegląd lat 1955–1990, „Poligon” 2010, nr 5
  5. Czołgi 100 lat Historii – Sekrety Historii, Richard Ogorkiewicz, Wydawnictwo RM, Warszawa 2016
  6. Pojazdy Pancerne od “Little Willie” do Leoparda 2A6, Wydawnictwo AKA, Głuchołazy 2012
  7. Ilustrowana Encyklopedia Czołgów Całego Świata, George Forty, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2006
  8. https://www.valka.cz/SOV-BTR-50-pasovy-OT-t162858
image_pdfimage_printDrukuj
Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments