BRDM-2rs

Samochód pancerny do rozpoznawania skażeń BRDM-2rs

Opis konstrukcji

Samochody rozpoznania skażeń BRDM-2rs zostały zakupione na potrzeby pododdziałów wojsk chemicznych w latach 70.-tych XX wieku. Są wyposażone w różnorodne elementy pozwalające na pomiary mocy dawki promieniowania w terenie, kontrolę stopnia skażenia promieniotwórczego, wykrycie środków trujących, określanie parametrów wybuchów jądrowych, oznakowanie rejonów skażonych, pobieranie próbek skażonej wody, ziemi oraz innych materiałów, przekazywanie meldunków o wynikach rozpoznania, podawanie sygnałów alarmowych oraz prowadzenie obserwacji meteorologicznej.

Samochód do rozpoznawania skażeń BRDM-2rs może być wykorzystywany do wykonywania zadań pomiaru mocy dawki promieniowania w terenie, kontroli stopnia skażenia promieniotwórczego, wykrywanie środków trujących, określenia parametrów wybuchu jądrowego, oznakowania rejonów skażonych, pobieranie skażonych próbek, określenia współrzędnych położenia rejonów skażonych, przekazywania środkami łączności wyników rozpoznawania skażeń, podawanie sygnałów alarmowych, prowadzenie obserwacji meteorologicznej.

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka

Wrocław, REKON 2022 – Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych im. gen. Jakuba Jasińskiego

W skład zestawu wchodzą

  • rentgenometr sygnalizacyjny DP-3B i przyrząd PchR

  • gazosygnalizator GSP 11 lub AVJ-1, GSA-12

  • urządzenie do automatycznego stawiania znaków sygnalizacyjnych

  • środki łączności foniczne (w zmodernizowanych wersjach cyfrowo-fonicznej)

  • aparatura nawigacyjna TNA-3

  • wyciągarka mechaniczna

BRDM-2rs jest wyposażony w przyrządy zapewniające kompleksowe rozpoznanie skażeń i obserwacji meteorologicznej w marszu i stacjonarnie. Umożliwia rozpoznanie skażeń chemicznych podczas jazdy z prędkością 15 km/h oraz umożliwia rozpoznanie skażeń promieniotwórczych podczas jazdy z prędkością 30 km/h.

Do napędu stosowano ośmiocylindrowy, w układzie V, benzynowy silnik, chłodzony cieczą GAZ 41. Rozwija on moc 102 kW (140 KM) przy 3400 obr/min. W układzie przeniesienia napędu zastosowano mechanicznie, suche, jednotarczowe sprzęgło, skrzynię biegów (cztery biegi do przodu, jeden do jazdy w tył, trzeci oraz czwarty bieg jest synchronizowany), dwubiegową skrzynię redukcyjną, skrzynię rozdzielczą oraz samoblokującą mechanizmy różnicowe osi. W stropie przedziału napędowego umieszczono wloty powietrza do silnika oraz klapy obsługowe.

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka

Czechy, Deštná – Klub Historii Wojskowości

Układ jezdny BRDM-2 stanowi bardzo ciekawą konstrukcję. Samochód pancerny zbudowano w układzie napędowym 4×4. Zawieszenie składa się z resorów piórowych zamontowanych wzdłużnie oraz teleskopowych amortyzatorów hydraulicznych. Zastosowane zostało ogumienie 13.00×18. Dodatkowo do możliwości przekraczania bardzo trudnego terenu zamontowane zostały dodatkowo cztery koła. Koła te są zawieszone na wahaczach i podczas codziennej eksploatacji są chowane pod bocznymi ścianami nadwozia pomiędzy dwiema głównymi osiami. Do przekraczania trudnego terenu, kierowca opuszcza je za pomocą mechanicznego układu. Koła są napędzane przy pomocy przekładni łańcuchowej. Ślimakowy, pozbawiony wspomagania układ kierowniczy działa na koła przedniej osi. Zastosowano hydrauliczne hamulce bębnowe oraz układ centralnego pompowania kół.

Samochód pancerny BRDM-2 jest pojazdem pływającym. Napęd w wodzie zapewnia pędnik umieszczony w tylnej części kadłuba, w osi pojazdu. Skręty na wodzie umożliwiają kierownice, które są umieszczone zaraz za pędnikiem. Przed wjazdem do wody jest podnoszony falochron, który znajduje się z przodu kadłuba wozu.

Dane taktyczno-techniczne

  • Typ pojazdu – pływający, kołowy

  • Kadłub – spawany z walcowanych płyt pancernych, wodoszczelny

  • Ciężar bojowy – 7000 kg

  • Załoga – trzech żołnierzy (dowódca, mechanik-kierowca, zwiadowca)

  • Prędkość maksymalna – po szosie 95 km/h

  • Zasięg – podczas jazdy po szosie 750 km

  • Prędkość pływania – do 10 km/h

  • Zasięg podczas pływania – do 19 godzin

  • Pokonywane przeszkody terenowe:

  • wzniesienia – 30 stopni

  • Największy kąt przechyłu – 25stopni

  • Kąty wjazdu – przedni 43stopni , tylny 35stopni

  • Wymiary gabarytowe:

  • długość – 5750 mm

  • szerokość – 2262 mm

  • wysokość – 2310 mm

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka

Witoszów Dolny, gmina Świdnica – Muzeum Broni i Militariów

Ministerstwo Obrony Narodowej

5 czerwca 2023

Ostatnia aktualizacja 9 miesięcy

image_pdfimage_printDrukuj
Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments