BMP-1KSh (BWP-1KSz)
BMP-1KSh (BWP-1KSz) – wóz dowodzenia pododdziałami pancernymi i zmechanizowanymi zbudowany na bazie bojowego wozu piechoty BMP-1.
Wóz dowodzenia pododdziałami pancernymi i zmechanizowanymi – na poziomie pułk-dywizja, zbudowany na bazie bojowego wozu piechoty BVP-1 (radzieckiego BMP-1). Pojazd tego typu pojawił się po raz pierwszy w jednostkach liniowych w 1976 roku.
Pojazd został opracowany w biurze projektowym w Czelabińsku pod kierownictwem P. P. Isakowa ( Chelyabinsk конструкторским бюро, П.П. Исаков ) i został oficjalnie przyjęty do użytku w 1972 roku. Produkcja seryjna w Czelabińsku rozpoczęła się w 1976 roku, natomiast w Zakładach Kurgańskich w 1980 roku. Stanowisko dowodzenia systemu PASUV – MP-31 (1V31, BMP-76) wywodzi się z BMP-1KŠ, kolejną pochodną modyfikacją jest pojazd dowódczo-sztabowy BMP-1KŠM (9S743) ( БМП-1КШМ, 9С743). Z zewnątrz różnią się od BMP-1KŠ dodatkowymi źródłami energii umieszczonymi w górnej części obszaru zrzutu. Pojazd może być uzbrojony w 7,62 mm czołgowy karabin maszynowy PKT na 2000 pocisków.
Vojenské Historické Múzeum, Piešťany, Słowacja
Opis budowy
W stosunku do standardowego kadłuba BMP-1 zlikwidowano uzbrojenie podstawowe oraz górne włazy desantu znajdujące się za wieżą. W tym miejscu zainstalowano dodatkową prądnicę elektryczną. Zamontowano również dziesięciometrowy teleskopowy maszt antenowy. W położeniu marszowym maszt złożony jest wzdłuż kadłuba przed wieżyczką.
W pojeździe znajduje się kilka radiostacji, dwie R-111, R-123MT, R-130M oraz aparatura do nawigacji TN-3. Pojazd posiada także aparaturę telefoniczną. Opracowano trzy warianty BMP-1Ksh różniące się od siebie dodatkowym wyposażeniem.
Pomimo przyjęcia wozów do uzbrojenia w 1972 roku to ich produkcja seryjna ruszyła dopiero w 1976. W późniejszych latach pojazd modernizowano i oznaczono jako BMP-1KShM. Znalazły się w nim nowocześniejsze urządzenia łączności. Zewnętrznie BMP-1KSh i BMP-1KShM niewiele się różniły.
Państwo
ZSRR
Typ pojazdu
wóz dowodzenia
Trakcja
gąsienicowa
Załoga
7
Historia
Produkcja
1976-?
Dane techniczne
Silnik
6-cylindrowy, czterosuwowy, wysokoprężny, niedoładowany, chłodzony cieczą silnik UTD-20 o pojemności 15 800 cm³.
o mocy 300 KM przy 2600 obr./min
Poj. zb. paliwa
460 dm³
Długość
6740 mm
Szerokość
2940 mm
Wysokość
1920 mm
Prześwit
390 mm
Masa
13 500 kg
Moc jedn.
22,22 KM/t
Nacisk jedn.
0,6 kg/cm²
Osiągi
Prędkość
65 km/h
w terenie: ok. 50 km/h
w wodzie: ok. 5 km/h
Zasięg
500 km (na szosie)
Pokonywanie przeszkód
Rowy (szer.)
2200 mm
Ściany (wys.)
800 mm
Kąt podjazdu
60
Detale:
o mocy 300 KM przy 2600 obr./min
w terenie: ok. 50 km/h
w wodzie: ok. 5 km/h