BMP-1KSh (BWP-1KSz)

BMP-1KSh (BWP-1KSz) – wóz dowodzenia pododdziałami pancernymi i zmechanizowanymi zbudowany na bazie bojowego wozu piechoty BMP-1.

Obiekt 774 ( БМП-1КШ, “объект 774”)

Wóz dowodzenia pododdziałami pancernymi i zmechanizowanymi – na poziomie pułk-dywizja, zbudowany na bazie bojowego wozu piechoty BVP-1 (radzieckiego BMP-1). Pojazd tego typu pojawił się po raz pierwszy w jednostkach liniowych w 1976 roku.

Pojazd został opracowany w biurze projektowym w Czelabińsku pod kierownictwem P. P. Isakowa ( Chelyabinsk конструкторским бюро, П.П. Исаков ) i został oficjalnie przyjęty do użytku w 1972 roku. Produkcja seryjna w Czelabińsku rozpoczęła się w 1976 roku, natomiast w Zakładach Kurgańskich w 1980 roku. Stanowisko dowodzenia systemu PASUV – MP-31 (1V31, BMP-76) wywodzi się z BMP-1KŠ, kolejną pochodną modyfikacją jest pojazd dowódczo-sztabowy BMP-1KŠM (9S743) ( БМП-1КШМ, 9С743). Z zewnątrz różnią się od BMP-1KŠ dodatkowymi źródłami energii umieszczonymi w górnej części obszaru zrzutu. Pojazd może być uzbrojony w 7,62 mm czołgowy karabin maszynowy PKT na 2000 pocisków.

Vojenské Historické Múzeum, Piešťany, Słowacja

Opis budowy

W stosunku do standardowego kadłuba BMP-1 zlikwidowano uzbrojenie podstawowe oraz górne włazy desantu znajdujące się za wieżą. W tym miejscu zainstalowano dodatkową prądnicę elektryczną. Zamontowano również dziesięciometrowy teleskopowy maszt antenowy. W położeniu marszowym maszt złożony jest wzdłuż kadłuba przed wieżyczką.

BWP-1KSz, stanowisko radiotelegrafisty

W pojeździe znajduje się kilka radiostacji, dwie R-111, R-123MT, R-130M oraz aparatura do nawigacji TN-3. Pojazd posiada także aparaturę telefoniczną. Opracowano trzy warianty BMP-1Ksh różniące się od siebie dodatkowym wyposażeniem.

Pomimo przyjęcia wozów do uzbrojenia w 1972 roku to ich produkcja seryjna ruszyła dopiero w 1976. W późniejszych latach pojazd modernizowano i oznaczono jako BMP-1KShM. Znalazły się w nim nowocześniejsze urządzenia łączności. Zewnętrznie BMP-1KSh i BMP-1KShM niewiele się różniły.

sylwetka pojazdu
Państwo ZSRR
Typ pojazdu wóz dowodzenia
Trakcja gąsienicowa
Załoga 7
Historia
Produkcja 1976-?
Dane techniczne
Silnik 6-cylindrowy, czterosuwowy, wysokoprężny, niedoładowany, chłodzony cieczą silnik UTD-20 o pojemności 15 800 cm³.
o mocy 300 KM przy 2600 obr./min
Poj. zb. paliwa 460 dm³
Długość 6740 mm
Szerokość 2940 mm
Wysokość 1920 mm
Prześwit 390 mm
Masa 13 500 kg
Moc jedn. 22,22 KM/t
Nacisk jedn. 0,6 kg/cm²
Osiągi
Prędkość 65 km/h
w terenie: ok. 50 km/h
w wodzie: ok. 5 km/h
Zasięg 500 km (na szosie)
Pokonywanie przeszkód
Rowy (szer.) 2200 mm
Ściany (wys.) 800 mm
Kąt podjazdu 60

Detale:

 

image_pdfimage_printDrukuj
IRM Shuk (IRM Żuk)

IRM Shuk (IRM Żuk) - wóz inżynieryjny używany do rozpoznania inżynieryjnego i rozminowywania przeszkód wodnych. Pojazd zbudowano na podzespołach BMP-1, Czytaj dalej...

Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments