Avia BH-11

Samolot sportowy, treningowy, łącznikowy Avia BH-11

Samolot sportowy Avia BH-11

Rys historyczny

Samolot, skonstruowany w Czechosłowackich Zakładach Lotniczych Avia – Avia BH-11 był dwumiejscowym samolotem sportowym, którego pierwszy egzemplarz został zbudowany w 1923 roku, gdzie stanowił rozwinięcie samolotu sportowego Avia BH-9. Główne zmiany w konstrukcji maszyny dotyczyły przeprojektowania przedniej części kadłuba i zastosowania nowego silnika. Po przetestowaniu nowego modelu, Armia Czechosłowacka zamówiła 15 egzemplarzy jako samoloty przeznaczonego do szkolenia dla nowych pilotów, maszyny łącznikowe i eksploatowane pod wojskowym oznaczeniem BH-11. Zastosowany napęd w postaci silnika Walther NZ 60 o mocy 45 kW (60 KM).

Sześć lat po pierwszym locie maszyny, powstał wariant BH-11B Antelope, który był produkowany na rynek cywilny. W maszynie zastosowano mocniejszy silnik Wather Vega p mocy 63 kW (85 KM) i został wyprodukowany w małych ilościach (12-15 sztuk ?).

Ostatni model – oznaczony jako Avia BH-11C zachował oryginalnie stosowany silnik Walther NZ 60 o mocy 45 kW (60 KM). Jedyną zmianą były nowe skrzydła o rozpiętości o 1400 mm większej niż model pierwotny.

W II Rzeczpospolitej Polsce

W połowie lat 20.-tych lotnictwo polskie wykorzystywało do łączności ciężkie samoloty liniowe, oddane do dyspozycji sztabom armii i większych zgrupowań taktycznych. Brak było samolotów lekkich potrzebnych dowódcom dywizji piechoty lub brygad kawalerii przeznaczonych do obserwacji i bliskiego rozpoznania oraz do łączności z dowództwami innych jednostek. Jako pierwsze lekkie samoloty wymieniano: PWS-3, Avia BH-11 i amerykański Yackey. Nie odpowiadały one jednak warunkom wojska.

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Muzeum Lotnictwa, Koszyce – Słowacja

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

  • Załoga maszyny – dwóch żołnierzy

  • Długość samolotu – 6640 mm

  • Rozpiętość skrzydeł – 9720 mm

  • Wysokość samolotu – 2530 mm

  • Powierzchnia nośna – 13,6 m2

  • Masa własna – 360 kg

  • Masa całkowita – 610 kg

  • Zespół napędowy – 5-cylindrowy silnik, chłodzony powietrzem Walther NZ-60 o mocy 45 kW (60 KM)

Samolot sportowy Avia BH-11C (OK-IZZ). Samolot pochodzi z Zapadoceskeho Aeroklubu Plzen

  • Masa paliwa i oleju – 80 kg

  • Zastosowane śmigło – 2-łopatowe, drewniane o stałym skoku.

  • Prędkość maksymalna – do 160 km/h

  • Prędkość przelotowa – 75 km/h

  • Zasięg maksymalny – do 650 km

  • Pułap praktyczny – do 3300 m

  • Prędkość wznoszenia – 2,7 m/s

  • Wznoszenie się na wysokość 1000 m – 6 minut

  • Wznoszenie się na wysokość 2000 m – 18 minut

  • Maksymalne obciążenie skrzydła – 45 kg/m2

Bibliografia

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Avia_BH-11

  2. http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/359/126/Avia-BH-112

9 października 2022

Ostatnia aktualizacja 10 miesięcy

image_pdfimage_printDrukuj
Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments