Austin-Putiłow

Samochód pancerny Austin-Putiłow

Historia konstrukcji

Zastosowanie bojowe

I Wojna Światowa:

Autoplutony były samodzielnymi jednostkami na szczeblu armii. W walce były przydzielane do poszczególnych dywizji lub pułków, w zależności od sytuacji. Większość plutonów była używana w armiach rosyjskich Frontów: Zachodniego i Południowo-Zachodniego, ale kilka plutonów było także w armiach Północnego Frontu i w Armii Kaukazu. W latach 1914-16 sformowano 43 plutony. Wszystkie z nich używały samochodów pancernych Austin przez cały czas istnienia, lub przynajmniej przez pewien okres. Samochody pancerne Austin wszystkich modeli były najliczniejszymi rosyjskimi pojazdami pancernymi. Inne typy samochodów pancernych, jak Armstrong-Witworth i inne mniej typowe, były używane w małych ilościach. Austiny, zwłaszcza od II serii były zresztą najlepszymi z używanych przez Rosjan samochodów pancernych uzbrojonych w karabiny maszynowe.

Wojna Domowa w Rosji:

W służbie odradzającego się Wojska Polskiego:

Podczas pierwszych dziesięciu dni służby pociąg brał udział w kilku potyczkach z bolszewikami. Pierwszą większą akcją był wypad na stację kolejową we wsi Czerwony Brzeg pod Bobrujskiem 21 lutego. Zakończył się on sukcesem. Fotografia została prawdopodobnie zrobiona po tej akcji. W ciągu następnych paru miesięcy pociąg brał udział w dalszych walkach. 10 maja 1918 Korpus skapitulował wobec przeważających sił niemieckich i był to równocześnie koniec kariery bojowej pociągu.

26 kwietnia 1920 w Żytomierzu polskie oddziały zdobyły także Austina III serii. Według relacji, wywołał on spore zamieszanie wśród polskiej piechoty, pojawiając się nagle na ulicy i siekąc dookoła ogniem karabinów maszynowych, lecz następnie w pogoń za nim po mieście, uwieńczoną jego zdobyciem ruszyły dwa polskie samochody pancerne Garford i Peerless. Zdobyty Austin służył z numerem 5302.

Poznań – Muzeum Broni Pancernej

Cztery samochody pancerne Specjalnego Oddziału Pancernego (tzn. karnego) radzieckiej 12. Armii zdobyto 11 września 1920 r. pod Małorytą w okolicy Kowla (na Białorusi). Prawdopodobnie co najmniej dwa z nich to były Austiny II serii. Były one ostatnią znaną zdobyczą tego typu.

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

Dane podstawowe

Producent: Zakłady Putiłowskie

Typ pojazdu: samochód pancerny

Załoga: 5 osób

Prototypy: 1916

Produkcja: 1916-1917

Egzemplarze: ok. 200 szt.

Silnik: 4-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 50,70 KM

Pancerz: stalowy, do 8 mm

Długość: 4,90 m

Szerokość: 1,90 m

Wysokość: 2,40 m

Masa: 5,2 t

Prędkość: 50 km/h

Uzbrojenie: 2 x karabin maszynowy Maksim ob. 1905 lub 1910 g.

Autor – zdjęcia: Internet/Dawid Kalka

Bibliografia

  1. Przemysław Skulski, Polskie samochody pancerne 1918-1921, Poligon nr. 1/2017
  2. https://pl.wikipedia.org/wiki/Puti%C5%82ow-Austin
  3. https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Austin-Putilovets_armoured_car