Aligator 4×4 VPC/PCM

Historia konstrukcji

Bratysławska Spółka Akcyjna Kerametal była również mocno zaangażowana w rozwój konstrukcji. Produkcję modelu angażowała później firma ZTS TEES Defence a.s. s., a po zmianie nazwy DMD MOBILTEC a. z. Po przerwie, spowodowanej w komplikacji rozpoczęcia produkcji, ruszyła ona ostatecznie w 2003 roku pojazd był produkowany w VOP 027 Trenčín, š. p. Sam pojazd został przyjęty do uzbrojenia wraz z 2004 roku.

Jeżeli chodzi o zastosowanie opancerzenia w nowym wozie, ustalony został standard STANAG 4569 poziomu 1. Sam pojazd był produkowany w kilku różnych wersjach: PVS – mobilne stanowisko dowodzenia, VPC/PCM – wersja opancerzona dla oddziałów wojskowych i policyjnych, wersja PSO – wersja opancerzona do używania w siłach zbrojnych na misjach stabilizacyjnych KFOR, SFOR, PPS – stacja obserwacyjna i rozpoznania terenu, ŽV – wersja rozpoznania inżynieryjnego. Sam pojazd posiada możliwości wozu amfibijnego i pokonuje przeszkody wodne bez specjalnego przygotowania, za pomocą swoich własnych kół.

Przy włazie, znajdującym się na stropie można zainstalować 7,62 mm uniwersalny karabin maszynowy vz.59. Zastosowane wkładki ze szkła pancernego oraz sam pancerz są w stanie wytrzymać uderzenie z odległości 100 metrów pociskiem 7,62 x 39 mm. Na pancerz można zainstalować dodatkowe panele pancerza specjalnego wykonanego z płyt ceramicznych i stalowych. Pojazd posiada wzmocnioną dodatkowo podłogę, która redukuje następstwa po wybuchu min czy lżejszych improwizowanych ładunków wybuchowych. Pojazd z tyłu kadłuba posiada instalowaną wyciągarkę. Pojazd w tej wersji posiada zainstalowane: światło sygnalizacyjne oddziałów policyjnych, megafon oraz specjalnie wzmocniony zderzak, widoczny na zdjęciach, służący do usuwania zapór ulicznych.

Jednostka napędowa wozu stanowi chłodzony cieczą sześciocylindrowy silnik diesla z doładowaniem DEUTZ BF6M 1010 z bezpośrednim wtryskiem, o pojemności 7146 cm3 i mocy 141 kW (192 KM). Zastosowano automatyczną, sześciobiegową skrzynię typu RENK, współpracującą z silnikiem. Silnik i skrzynia biegów w wozie stanowią całość. Koła posiadają hamulce tarczowe. Opony bezdętkowe posiadają wewnętrzny układ kontroli ciśnienia powietrza w oponach. Klimatyzacja wozu działa w temperaturze od -30 stopni C do +50 stopni C. Średnie zużycie paliwa na drodze wynosi 20 litrów na 100 km. Pojazd znalazł się na stanie placówki muzealnej w 2016 roku.

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Vojenské Historické Múzeum, Piešťany, Słowacja

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

  • Długość – 4220 mm
  • Szerokość – 2220 mm
  • Wysokość – 2570 mm
  • Prześwit kadłuba – 375 mm
  • Masa maksymalna wozu – 6700 kg
  • Prędkość maksymalna na drodze – do 120 km/h
  • Prędkość pływania – 2 km/h
  • Zasięg maksymalna na drodze – do 600 km

Bibliografia

  1. https://www.valka.cz/SVK-Aligator-VPC-policajna-verzia-t30181
  2. http://www.vhu.sk/lahky-obrneny-obojzivelny-automobil-aligator/