Aligator 4×4 VPC/PCM

Lekki opancerzony pojazd Aligator 4×4 VPC/PCM

Historia konstrukcji

Lekko opancerzony pojazd amfibijny Aligator z napędem 4×4 został opracowany przez Czechosłowacką firmę Martina TRANSMISIE s.r.o. w drugiej połowie 1992 roku. W 1993 roku pojazd został zaoferowany potencjalnemu producentowi ZTS TEES. W ostatnim dniu kwietnia 1997 roku powstały prototyp został przedstawiony osobom przedstawicieli Sztabu Generalnego Armii Republiki Słowacji. Pojazd miał także swoje oficjalne przedstawienie na Międzynarodowym Salonie Obronnym IDET w 1997 roku w Trenczynie.

Bratysławska Spółka Akcyjna Kerametal była również mocno zaangażowana w rozwój konstrukcji. Produkcję modelu angażowała później firma ZTS TEES Defence a.s. s., a po zmianie nazwy DMD MOBILTEC a. z. Po przerwie, spowodowanej w komplikacji rozpoczęcia produkcji, ruszyła ona ostatecznie w 2003 roku pojazd był produkowany w VOP 027 Trenčín, š. p. Sam pojazd został przyjęty do uzbrojenia wraz z 2004 roku.

Jeżeli chodzi o zastosowanie opancerzenia w nowym wozie, ustalony został standard STANAG 4569 poziomu 1. Sam pojazd był produkowany w kilku różnych wersjach: PVS – mobilne stanowisko dowodzenia, VPC/PCM – wersja opancerzona dla oddziałów wojskowych i policyjnych, wersja PSO – wersja opancerzona do używania w siłach zbrojnych na misjach stabilizacyjnych KFOR, SFOR, PPS – stacja obserwacyjna i rozpoznania terenu, ŽV – wersja rozpoznania inżynieryjnego. Sam pojazd posiada możliwości wozu amfibijnego i pokonuje przeszkody wodne bez specjalnego przygotowania, za pomocą swoich własnych kół.

Przedstawiony na zdjęciach pojazd jest wersją Aligator 4×4 VPC/PCM przeznaczoną dla oddziałów Żandarmerii Wojskowej, która była produkowana od 2005 roku. Pojazd posiadana samonośne opancerzone nadwozie. Przedział załogi jest w pełni klimatyzowany, wyposażona w sprzęt filtrowentylacyjny i przeciwpożarowy. Jest to wersja sześciomiejscowa: kierowca wozu, dowódca oraz cztery osoby z tyłu wozu. Kierowca oraz dowódca wozu posiadają swoje własne drzwi, natomiast z tyłu wozu znajdują się jedne, duże jednoskrzydłowe drzwi, natomiast w stropie przedziału znajduje się właz. W tylnych drzwiach znajduje się wkładka z szkła pancernego oraz otwór strzelniczy, z wymiennymi wkładkami, przeznaczonymi dla różnych typów broni strzeleckiej. Dodatkowe dwie strzelnice znajdują się po bokach wozu (jedna na bok) oraz z przodu pojazdu pomiędzy szybami pancernymi, z której ogień może być prowadzony przez dowódcę lub kierowcę w razie potrzeby.

Przy włazie, znajdującym się na stropie można zainstalować 7,62 mm uniwersalny karabin maszynowy vz.59. Zastosowane wkładki ze szkła pancernego oraz sam pancerz są w stanie wytrzymać uderzenie z odległości 100 metrów pociskiem 7,62 x 39 mm. Na pancerz można zainstalować dodatkowe panele pancerza specjalnego wykonanego z płyt ceramicznych i stalowych. Pojazd posiada wzmocnioną dodatkowo podłogę, która redukuje następstwa po wybuchu min czy lżejszych improwizowanych ładunków wybuchowych. Pojazd z tyłu kadłuba posiada instalowaną wyciągarkę. Pojazd w tej wersji posiada zainstalowane: światło sygnalizacyjne oddziałów policyjnych, megafon oraz specjalnie wzmocniony zderzak, widoczny na zdjęciach, służący do usuwania zapór ulicznych.

Jednostka napędowa wozu stanowi chłodzony cieczą sześciocylindrowy silnik diesla z doładowaniem DEUTZ BF6M 1010 z bezpośrednim wtryskiem, o pojemności 7146 cm3 i mocy 141 kW (192 KM). Zastosowano automatyczną, sześciobiegową skrzynię typu RENK, współpracującą z silnikiem. Silnik i skrzynia biegów w wozie stanowią całość. Koła posiadają hamulce tarczowe. Opony bezdętkowe posiadają wewnętrzny układ kontroli ciśnienia powietrza w oponach. Klimatyzacja wozu działa w temperaturze od -30 stopni C do +50 stopni C. Średnie zużycie paliwa na drodze wynosi 20 litrów na 100 km. Pojazd znalazł się na stanie placówki muzealnej w 2016 roku.

Autor – zdjęcia: Dawid Kalka
Vojenské Historické Múzeum, Piešťany, Słowacja

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

  • Długość – 4220 mm
  • Szerokość – 2220 mm
  • Wysokość – 2570 mm
  • Prześwit kadłuba – 375 mm
  • Masa maksymalna wozu – 6700 kg
  • Prędkość maksymalna na drodze – do 120 km/h
  • Prędkość pływania – 2 km/h
  • Zasięg maksymalna na drodze – do 600 km

Bibliografia

  1. https://www.valka.cz/SVK-Aligator-VPC-policajna-verzia-t30181
  2. http://www.vhu.sk/lahky-obrneny-obojzivelny-automobil-aligator/
image_pdfimage_printDrukuj
Aero L-29 Delfín

Samolot szkolno-treningowy Aero L-29 Delfín - kod NATO: Maya

Prezentowany egzemplarz nr seryjny 99 3241 został wyprodukowany w Czytaj dalej...

GAZ-3937 Wodnik

ГАЗ-39371 Водник (GAZ-39371 Wodnik) fot. Vitaly Kuzmin GAZ-3937 Wodnik – rosyjski wielozadaniowy pojazd amfibijny, samochód terenowy Czytaj dalej...

Volvo Pansavarnspjasterrangbil 9031

Samochód terenowy Volvo pvpjtgb 9031            Rok produkcji: 1963 Opis konstrukcji Samochód terenowy Volvo Pansavarnspjasterrangbil 9031 zaprojektowany Czytaj dalej...

GAZ-67

Samochód terenowy GAZ-67 Eksponat dawnego Muzeum Motoryzacji w Poznaniu Określenie „gazik” jest praktycznie dla każdego Polaka doskonale znane. Przez kilka Czytaj dalej...

Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments