Aero L-29 Delfín

Samolot szkolno-treningowy Aero L-29 Delfín

– kod NATO: Maya

Prezentowany egzemplarz nr seryjny 99 3241 został wyprodukowany w 1969 roku w zakładach Aero Vodochody w ramach 32 serii produkcyjnej. Służył w czechosłowackich a następnie czeskich siłach powietrznych. W 2004 r. został przekazany do Muzeum Lotnictwa Praga-Kbely (Letecké muzeum Praha-Kbely), skąd drogą wymiany za TS-11 Iskra bis D nr ser. 3H-1212 trafił w 2014 r. do Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Historia konstrukcji

Prace projektowe pod przewodnictwem K. Tomasa i Z. Rublica rozpoczęły się w połowie lat 50. XX wieku. Oblot pierwszego prototypu, wyposażonego w silnik Bristol Siddeley Viper miał miejsce 5 kwietnia 1959 roku. Kolejny egzemplarz, wyposażony już w czechosłowacki silnik Motorlet M-701 oblatany został w czerwcu 1960 roku. W wyniku przeprowadzonych w 1961 roku testów porównawczych z samolotami Jak-30 oraz PZL TS-11 Iskra zadecydowano o przyjęciu L-29 do służby w Radzieckich Siłach Powietrznych oraz wojskach lotniczych większości państw bloku wschodniego (wyjątkiem była Polska, gdzie wybrany został samolot TS-11 Iskra). Produkcja seryjna samolotu rozpoczęła się w kwietniu 1963 roku i trwała do 1974 roku. Spośród 3655 wyprodukowanych egzemplarzy, 2000 trafiło do wojsk radzieckich, 400 do Czechosłowackich Sił Powietrznych, a pozostałe do Bułgarii, NRD, Rumunii i Węgier. W późniejszych latach samoloty znalazły się na wyposażeniu m.in. Czech (24 sztuki), Słowacji (15), Azerbejdżanu (18), Ghany (8), Mali (6) i Syrii (40).

Vojenské Historické Múzeum, Piešťany, Słowacja

16 lipca 1975 roku samolot An-2 pilotowany przez Dionizego Bielańskiego został zestrzelony przez Aero L-29 Czechosłowackich Sił Powietrznych podczas próby ucieczki do Austrii.

Podstawowe dane taktyczno-techniczne

  • Państwo: Czechosłowacja
  • Producent: Aero Vodochody
  • Typ: samolot szkolno-treningowy, lekki samolot szturmowy
  • Załoga: dwóch żołnierzy
  • Data oblotu: 5 kwietnia 1959
  • Lata produkcji: 1963–1974
  • Egzemplarze: 3655
  • Napęd: silnik turboodrzutowy Motorlet M-701C 500
  • Ciąg: 8,7 kN
  • Wymiary konstrukcji:
  • Rozpiętość – 10,29 m
  • Długość – 10,81 m
  • Wysokość – 3,13 m
  • Powierzchnia nośna – 19,80 m²
  • Masa konstrukcji:
  • Własna – 2280 kg
  • Startowa -3280 kg
  • Osiągi konstrukcji:
  • Prędkość maksymalna: 820 km/h
  • Prędkość przelotowa: 655 km/h
  • Prędkość wznoszenia: do 14 m/s
  • Pułap maksymalny: 11 000 m
  • Zasięg: do 894 km
  • Długotrwałość lotu: maksymalna – 2,5 h
  • Rozbieg: 550 m
  • Dobieg: 440 m
  • Uzbrojenie: 2× karabin maszynowy kalibru 7,62 mm lub do 200 kg zestawu pocisków rakietowych lub bomb

Bibliografia

  1. Muzeum Lotnictwa Polskiego – Kraków
  2. https://pl.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn
image_pdfimage_printDrukuj
PZL I-22 Iryda

Samolot szkolno-treningowy PZL I-22 Iryda Polski dwumiejscowy, dwusilnikowy, samolot odrzutowy, górnopłat szkolno-bojowy. Samolot PZL I-22 Iryda na płycie lotniskowej, z Czytaj dalej...

WSK SBLim-2

Samolot szkolno-treningowy WSK SBLim-2 Egzemplarz: WSK SBLim-2 1A0601B (018) – II Klucz, 1. Eskadra Rozpoznawcza 7. Pułk Lotnictwa Szturmowego Marynarki Czytaj dalej...

MiG-15 UTI

Samolot szkolny MiG-15 UTI Historia konstrukcji Samolot szkolno-bojowy Mikojan MiG-15UTI w barwach węgierskiego lotnictwa wojskowego Po wprowadzeniu do uzbrojenia samolotów Czytaj dalej...

Jak-17UTI

Samolot szkolno-treningowy Jakowlew Jak-17UTI (Jak-17W) Historia konstrukcji Jak-17 w Centralnym Muzeum Sił Lotniczych Federacji Rosyjskiej w Moninie 24 kwietnia 1946 Czytaj dalej...

Udostępnij:
Pin Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments